Mommybloggerstopic #4

Met grote ongelukken worden ze wel is gebruikt, of op regionale nieuwssites (bij mij, dan). Gewoon een foto van ver af, waarbij ze voor hetzelfde geldt een standaard foto van een ambu/brandweerauto kunnen hergebruiken…

En onderling, denk ik. Ergens kan ik die fascinatie van zo’n geoliede machine nog wel begrijpen, maar om het te gaan fotograferen/filmen, eh nee.

Ik vind het best schokkend dat je niet snapt waarom het ongepast is om op zo’n moment foto’s te maken van de omgeving als er een kindje verderop ligt te sterven. Maar goed, dat is vast ook overdreven.

37 likes

Wat is een schizofrene houding?

2 likes

112-fotograaf ziet een ambu, maakt foto van ambu ongeacht wat er gebeurd is. Of er nu iemand een blauwe plek heeft of 5 mensen dood liggen te gaan.

Blijkbaar een onbekend fenomeen in de rest van Nederland.

3 likes

Ik probeer inderdaad te begrijpen waarom 112-fotografen het interessant vinden. En dan kom ik er op uit dat ze de mensen, hoe bot gezegd misschien ook, niet interessant vinden want daar draait het voor hun niet om.
En je hebt gelijk, het zijn ook veredelde ramptoeristen. En ik snap dat het als slachtoffer kut is (wanneer die de fotograaf kunnen zien), maar kan je het ook vanuit de fotograaf begrijpen?

Net zoals de mensen die filmpjes van de springers van 911 maken, of van de vuurwerkramp, maar het zal er altijd zijn (dankzij de mobiele telefoon).

Dus eigenlijk denk jij ook wat bezielt hun? Dan is die reactie toch niet overdreven.

Van die moeder niet, nee.

Waarom zou je het belang van een fotograaf en een slachtoffer hier gelijk stellen? Dat begrijp ik niet goed.

6 likes

Ja, dit.

Dat voorbeeld van Amsterdam is ook precies wat ik niet bedoel, juist niet…

Nee, ik zou het zelf nooit doen. Ja, ik begrijp dat het voor personen in kwestie vervelend is/kan zijn. Ja, ik begrijp ook dat personen er een soort van fascinatie voor kunnen hebben.

En dan vind ik 112-fotografen echt het minst erge. Voorbeeldje: https://youtu.be/VRxepdc6OHo edit: of dit: https://www.fotoclub.nl/blogs/fotografietips/ongevallen-fotograferen-mag-dat

Dan kan je je echt beter druk maken om omstanders die daadwerkelijk de patiënt /familie /slachtoffers filmt, a la Amsterdamse schietpartij van een paar weken geleden. Dat is pas inbreken op de situatie.

1 like

M’n hart breekt echt als ik hoor dat die moeder heeft gezien dat mensen foto’s maakten terwijl haar kind dood lag te gaan.

Ik weet hoe het is om een kind te verliezen en het is niet voor te stellen hoe diep die pijn gaat. Wij hadden het ‘geluk’ dat het in het ziekenhuis was en we daar veel privacy kregen. Ik kan me niet voorstellen wat het met je doet als je ziet dat mensen op zo’n moment dan foto’s maken.

Ik snap sowieso de trend van het op de foto zetten van een ambulance niet. Ze worden over het algemeen niet gebeld voor een gebroken teen en als fotograaf weet je dat iemand zijn leven in gevaar kan zijn. Ook bij een persbericht over een ongeluk, voegt zo’n foto (voor mij in ieder geval) niks toe.

Als je t voertuig zo mooi vindt, ga dan lekker naar een open dag ofzo.

Vind het echt verschrikkelijk dat mensen naast het trauma van het verliezen van een geliefde dan misschien ook nog een trauma hebben van omstaanders die foto’s maken. Totaal onnodig, want als je je een beetje inleeft in een ander, doe je dat gewoon niet.

25 likes

Mijn reactie en ik vind het niet overdreven.

Het idee dat zij, de moeder, mensen foto’s ziet maken, betekent dat de fotografen haar (en haar wanhoop) vast ook hebben gezien en toch foto’s gaan maken. Dat bezorgt mij kippenvel.

5 likes

Ik denk inderdaad dat veel mensen niet stil staan bij wat de echte impact is. Bij mij in de straat landde een tijd geleden ook een traumahelikopter. De aanleiding was natuurlijk vreselijk… Maar de hele buurt liep uit en stond hier op straat alsof het een soort vermaak was. Ik heb me best wel opgewonden over hoe mensen reageerden. Maar het schijnt ook een soort instinct te zijn, dat als er iets ergs in je omgeving gebeurt dat je wil weten wat er is gebeurd en (al dan niet onderbewuste) of je zelf geen gevaar loopt.

Maakt het niet minder vreselijk, maar dan kun je zulk gedrag wel eerder begrijpen.

Wat die moeder is overkomen is echt een nachtmerrie.

1 like

Hier in de straat een klein jaar terug ook. Bij ons in de achtertuin. Iedereen rukte uit, wilde weten wat er gebeurd was achter die voordeur.

Werden foto’s gemaakt van die heli en ons huis stond op die foto en op internet stond iets dat het om reanimatie van een kind ging (klopte ook). En al snel ging in de ronde dat het om een baby ging (klopte ook). Onze zoon was net zo oud als het slachtoffer en mensen gingen de hele dag appen of het om onze zoon ging… Vooral toen bekend werd dat het slecht was afgelopen…
En dan niet heel bekende mensen, maar mensen die je nooit spreekt… en als we nee zeiden, wilden ze weten wat er dan wel was gebeurd.

Er is kennelijk toch een bepaalde nieuwsgierigheid… Die ouders gingen al door een hel, maak het niet nog groter…

Wat ik ook erg vind is dat die 112 fotografen soms al posten voor familie op de hoogte is… als je dan leest “dodelijk ongeluk op kruispunt in Almere” en je herkent de auto van een geliefde wordt je toch knetter gek?!

2 likes

Sorry, even iets heel anders tussendoor.
Ik keek net de vlog van Elise Joanne waarin ze dus te horen krijgen wat het geslacht vd baby is. Ze krijgen dus een meisje. En later in de vlog zegt ze dus dat ze nu al voelt dat ze zooo anders is dan Hazel. Zachter, gevoeliger…

Echt HOE kun je dat voelen?! Het is nog niet eens geboren :flushed:
Of was dit al besproken? :see_no_evil:

33 likes

Ik vind ook het stukje heel heftig waarin ze beschrijft hoe ze niet weet hoe ze het ooit gaat redden met hem op eigen vervoer en er dan zo’n situatie in de auto ontstaat.
Je laat je maar gewoon leiden door wat zo’n arts zegt op zo’n moment dat het wel moet kunnen en het zal het misschien allemaal niet voorkomen hebben. Die arts zal ook naar beste weten gehandeld hebben.
Maar het heeft wel voor een extra heftige situatie gezorgd… Oók voor het kindje.

Tranen met tuiten. Bizar.

Jeetje wat heftig voor jouw buren om dit zo mee te maken!

Herkenbaar dit stukje. Op deze manier is mijn zusje erachter gekomen dat haar beste vriendin was aangereden. Die avond is ze aan haar verwondingen overleden.

1 like

Ja dat vond ik ook heel heftig. Sowieso gans het verhaal, de grootste nachtmerrie als ouder.
En wat een verschrikkelijk verhaal @Sedana! Wat jammer dat je dat hebt moeten meemaken!

2 likes

Even in een blur spoiler:

Mijn vader overleed 1 jaar geleden aan een hartstilstand. In de auto en was dus ook op straat. Echt bizar hoeveel mensen er komen staan. Zelfs mensen met de die met de scooter over de stoep wilden om het te zien…

Ja dat wil ik!
Mijn doel is om minstens 10 winkels in Nederland te openen. Arnhem lijkt me ook een goede stad voor een winkel. Als we doorgroeien zoals we nu doen, hoop ik dat we over een jaar of 4, 5 ook in Arnhem zitten.

42 likes