Oke Toeps
Kan me dat best voorstellen. Besef: al deze influencers van Wil/Tien tot Serena hebben een platform gebouwd op hun likeability/vriendschap op afstand waarbij volgers er echt niet vanuit gingen dat het in enkele jaren puur aankopen en Sluikreclame zou worden. Het is lichtgeraakt hoor, maar als jij Serena jarenlang gevolgd en gesuppord hebt kan ik me best voorstellen dat zoân sneer raakt. Niet in de zin van huilend op de bank, wel in de zin van: die ontvolg ik.
Ik mis nog een âDecoreren met Desenio: je voelt je zo weer dertienâ
Ze is rijp voor het Crazy Maison
Ja ik ben ook behoorlijk verbaasdâŠ
Ik merk inderdaad - maar dat is een hele persoonlijke beleving - een bepaalde pijn/trauma bij Surinaamse/Hindoestaanse, Indische vrienden, echt vanuit het verleden. Met name bij hun oudere familieleden, soms een weggestopt complex of stukje schaamte: dus landen waar NL koloniaal/imperialistische overheerser is geweest. Juist omdat men altijd deed voorkomen alsof die mensen heel blij moesten zijn met alle âhulpâ (en roof etc.) Ik heb zelf midden-O roots en maak weer op mijn eigen manier weer andere dingen mee.
Het is echter niet waar dat Indische mensen geen racisme ervaren. Bij ranking the stars werd Sandra Reemer ook steeds consequent kroepoekje genoemd. En ja dat is vet irritant.
Nb; bovenstaande even zonder allerlei nuances
Ooh ja, verschrikkelijk! Ik krijg ook jeuk als ouders me veel plezier wensen op zo een toon dat ze denken dat ik ook de hele dag speel.
@Mrsbombastic wat betreft het bedanken, zoals je doet kan ik al waarderen. Bedanken voor de goede zorgen, dat klinkt echt veel fijner dan het woord oppassen. En wat je aangeeft, vragen naar âonsâ weekend of hobbyâs waardeer ik ook. Dan laat je echt zien dat je ziet dat we een persoon zijn zeg maar.
Bedanken met lieve woorden, een kaartje met een lieve tekst is ook altijd leuk, leuker dan een reep Tonyâs of een fles Fa, haha. Kaarten bewaar ik altijd
Oprechte vraag: wat is er mis met de opmerking dat iemand zeker snel bruin wordt? Ik zie daar niet perse iets racistisch in, maar misschien zie ik dat verkeerd. Ik heb dit ook wel eens gezegd of gevraagd vrees ik, maar nooit over nagedacht dat zoiets verkeerd kan overkomen?
Huh? Mijn vader is heeft vroeger dus echt wel racistische opmerkingen gehad op school enzo toen hij naar Nederland is verhuist. En ik weet dat hij zich vroeger vaak âde buitenlanderâ gevoeld heeft. Vooral als we op de camping ofzo stonden waar iedereen wit was. Dat mensen toch altijd naar hem keken of moest vragen naar zijn afkomst en achternaam, dat soort dingen.
Enige wat ik bij jouw reactie denk: Koekoek! Wat een aanname(s). Fijn dat jij het kennelijk zo ervaart en denkt te weten hoe het voor andere indoâs (of Molukkers) was de afgelopen tientallen jaren en misschien nog steeds is. Beetje jammer dat er geen reet van klopt.
( komt tie hoor ik ga je helpen maar ik heb meestal de meest onsamenhangende uitleg dingen ooit)
Ik denk dat het ook een beetje met de sexualisering van gemixte ârassenâ ( de mens is geen ras maar kom ff niet op een beter woord) te maken heeft.
Mensen met gemixt bloed of andere afkomsten worden vaak als exotisch gezien door o.a huidskleur. Plus het is ook gewoon raar om over een kind te zeggen " oh die word mooi bruin "
Oh en @Koekoek Het is overigens ook niet oke om te zeggen " het is 50 jaar geleden wat zeur je nou" draai het eens om naar onze geschiedenis wij herdenken ook gewoon nog steeds de 2e wereld oorlog en dat is langer geleden. Plus van het slavernij verleden hebben veel poc ook NOG STEEDS last. En ook dat is lang geleden. En zoals je hier boven ziet gebeurt het gewoon nog steeds.
Ik ga een poging wagen (succes met statistiek brainfarts!)
Eerst een disclaimer vooraf: ik blijf normaal weg van zulke onderwerpen want vind het vaak gewoon heel lastig verwoorden, en dat online waar nuances ook nog eens wegvallen. Verder is wat ik schrijf totaal niet persoonlijk bedoeld, ik zeg hiermee niet dat je een full-on kwade racist bent als je dit weleens zegt. Misschien ook met de beste intenties en goedbedoelde insteek, maar dan alsnog wat onnodig:
- hoezo is het ĂŒberhaupt nodig om gelijk deze associatie te maken - wanneer je een getint/donker persoontje in de wieg ziet liggen - met al dan niet het bruin worden in de zon? Het is een mensje met bepaalde uiterlijke kenmerken, prima ergens logisch dat je dit ziet maar is het nou het meest opvallende, zou toch niet leidend hoeven zijn, als iets wat een onbekend persoon per se moet uitspreken?
Kortom; waarom focussen op de kleur.
-
de lieve babies van mijn witte vriendinnen worden vast heel rode kreeftjes later in de zon (aanname) maar dit ga ik ook niet roepen bij ieder baby-bezoek?
-
naast institutionele racisme en nadelen die âweâ personen van kleur ervaren, wordt het soms nodig gevonden om in dezelfde adem wel een compliment te maken âah jij hebt echt zoân vachtje heâ (ja donkere haren op mijn armen) âmaar voordeel is wel dat je mooie krullen en donkere wenkies hebt hoor!â
âNormaal zorgen jullie voor problemen, maar jij bent wel een goeie hoorâ. Ik heb de indruk dat de ander iets positiefs zegt om de 1e negatieve boodschap wat te verzachten.
Ok⊠tnx.
Gelukkig, het heeft niet alleeen maar nadelen dus boetenlender zijn
Zeg niet dat deze opmerking over makkelijk bruin worden nu altijd zo bedoeld is, maar omdat de andere persoon een hele voorgeschiedenis heeft van goedbedoelde opmerkingen, en soms steken onder water verpakt als compliment is het gewoon in 1 woord; onnodig wat mij betreft.
Had wel meer dan 1 woord nodig om dit uit te leggen haha
Hoop dat mijn punt een beetje overkomt, en goed in elk geval dat je hiernaar vraagt!
Het is wel een piek, een trendbreuk.
Las ik hier nou dat Kelly Caresse 29 jaar is?
Ja
Zijn al die domme mokkels nu aan het ontvolgen.
Wel kut dat ik nu met mijn bedrijfje wat serieuzer aan de slag wil op Instagram en ik dat gratis e-book van Kelly âhoe te groeien op Instagramâ heb weggegooid nadat ik me opofferde voor jullie om het te lezen. Had ik het nou maar serieuzer genomen! Ik schrijf me alvast uit bij de kvk want ik snap toch niet hoe ik zoân fancy reel maak.
Omgggggg! Kan het niet geloven.
Ik kan echt niet begrijpen wat mensen leuk vinden aan die Kelly Caresse ? Gewoon echt niet.
Kan iemand het me uitleggen?
Het is toch gewoon 1 en al cringe?
Ik kan zoiets echt niet leuk of inspiratievol oid vinden.
Afschuwelijk.
Kellyâs volgen Kelly. Volgens mij is het zo simpel. Ik denk dat je niet wilt weten hoeveel kopietjes er rondlopen.