Mommybloggerstopic #4

Ik was zelf een verschrikkelijke huilbaby. Mijn ouders hebben overal hulp gezocht (ook medisch laten onderzoeken), maar er was geen oorzaak: ik huilde gewoon veel.
Toen ze finaal overwogen om aan een tweede kindje te beginnen, zeiden de artsen als troost dat het ´niet erger kon dan bij de eerste’.
Ik ben ZO blij dat ik deze info enkel ken uit de verhalen die mijn ouders me er zelf over verteld hebben en dat dit niet in geuren en kleuren op internet staat.
Dat het zwaar is, gaat niemand ontkennen. Maar dat je zo’n informatie deelt met meer dan 50.000 mensen, dat is wel een keuze die je maakt.

Edit: ik ben nu echt bang dat ik ook een huil baby ga krijgen. Alsof ik dat ´verdien’ omdat ik zelf zo was. Slaat op niks natuurlijk.

11 likes

En dat is ook zoals @Ovenschaal zegt waarhet merendeel moeite mee heeft. Alles van haar staat op internet; foto’s, naam, ouders etc. Vreemde, je 50.000 volgers en nog een hoop lurkers die je wel bekijken maar niet op volgen drukken, weten alles. Tot in detail. Niks mis mee dat ze deelt dat ze een huilbaby heeft en dat dat zwaar is. Maar dit is zo makkelijk te herleiden naar een kindje. (Ik ben me door dit forum ook een stuk bewuster geworden van wat ik wel/niet deel met mijn beperkte aantal volgers op IG).

5 likes

Maar dit is precies m’n punt. Je bent dus niet in je normale doen. Je maakt keuzes die je, als je niet zo erdoorheen zou zitten, vermoedelijk niet zou maken. Zoals dus voor de hele wereld continue gaan zitten huilen en mededelen dat je het zo zwaar hebt.

En dit kan gerust maanden aanhouden. Dus wie weet krijgt ze er zeker nog spijt van. Juist om de zaken die hier terecht worden aangehaald zoals privacy voor het kind.

Mijn oproep is dus vooral een beetje compassie opbrengen.

Nog een kleine toevoeging. Ik merkte zelf dat ik heel veel behoefte had aan erkenning van de situatie door anderen. Dat kan voor iedereen anders zijn, maar dat was waar ik veel behoefte aan had. Misschien heeft die Sarah dat ook. Dat ze daardoor zo makkelijk naar de camera grijpt.

Ik heb geloof ik mijn vrienden en familie ook gruwelijk verveeld met mijn eindeloze verhalen.

Als je al influencer bent maak je die stap naar de camera heel gemakkelijk denk ik.

En ik ben het helemaal eens hoor, met dat het eigenlijk niet kan, in het belang van het kind. Maar ik snap haar gedrag wel.

2 likes

Maar dat is exact de definitie van een huilbaby.
Als een baby veel huilt door reflux of andersoortige pijn, heet het geen huilbaby meer (volgens de definitie dan).
En dat is tegelijkertijd het wanhopige van het hebben van een huilbaby: je kan niks doen. En je weet niet waarom. En er komt geen oplossing (zoals andere voeding, medicatie whatever) behalve uitzingen…
(Overigens maakt het tot die oplossing er is, geen verschil qua impact voor de ouders. Want het is gewoon vreselijk).
Er wordt ook regelmatig EMDR aangeboden en geadviseerd bij huilbabys. Omdat ouders bijv bij een tweede “normaal huilend kind”, bij elk huiltje al in de kramp schieten omdat ze terug gevloten worden naar die nare tijd…

We hebben toen tijdens college een kort gastcollege gehad van een van de hoofdonderzoekers van de opleiding die zelf een huilbaby had gehad en vond dat zo heftig om haar verhaal te horen toen.

Ik hoop dat ze, als nodig, hulp zoeken of via de kinderarts hulp aangeboden krijgen, ipv het met ons allemaal te delen.

Ik twijfelde al over een tweede ja of nee, maar als ik die verhalen zo lees durf ik het al helemaal niet aan, zou dat echt niet kunnen handelen denk ik :scream:

2 likes

Mijn ouders hebben altijd aangegeven dat ze kinderen hebben echt retezwaar vonden en nog steeds vinden, en dat vind ik bij vlagen ook lastig om te horen. Maar kan me niet voorstellen hoe ruk het had gevoeld als ze dat ook nog gedeeld hadden met wie maar wou kijken of luisteren.

Ik snap Sarah ook heel goed, maar ik denk dat mijn familie en vrienden hadden gezegd ‘joh deel dit lekker met ons en niet met iedereen’. Al is dat zoals Missflipgloss zegt makkelijk praten als je er zelf niet middenin zit.

5 likes

Ik ben zelf persvoorlichter van een grote organisatie geweest en uit ervaring weet ik dat ze dit alleen doen als ze een mogelijke crisissituatie aan zien komen (en dus ‘informeel’ willen voorkomen). Interessant punt dus. Misschien de antwoorden eens bundelen en naar een goede journalist sturen? Dit was als persvoorlichter echt mijn grootste nachtmerrie haha maar is vaak genoeg voorgekomen. Ben benieuwd hoe ze zich hier dan uit gaan wurmen. :tea:

27 likes

Zo’n organisatie als H Fresh kan toch ook gewoon in hun contractering opnemen dat ze niet akkoord gaan met het inzetten van kinderen tijdens campagnes voor hun product / dienst?

Ik vind dit verantwoordelijkheid afschuiven.

18 likes

Niet dat het jouw verantwoordelijkheid is hoor maar eigenlijk zou iemand haar zoiets iets moeten zeggen.

1 like

Wow reminder dat ik het nieuwe seizoen nog moet kijken, thanks!

1 like

Juist omdat ik in een soortgelijke situatie zat, snap ik niets van het gefilm. Ja het is kut en ik heb daar ook heus wel eens iets van gedeeld op mijn socials, maar nooit een film van mezelf waarop ik er doorheen zit. Hooguit een foto van een fles melk en de uitleg dat het even ruk gaat thuis. Mezelf (en het gekrijs) puur voor de volgers filmen zou het laatste zijn wat in me op komt en begrijp ik gewoon niet.

Edit: want ik heb het gekrijs en overtrekken wel eens gefilmd, maar dan voor de kinderarts.

Wat betreft het thuiswerken: ik snap heus dat je er niet zo even uit kan als je altijd thuis werkt. Maar het is niet reëel om te denken dat je naast dat intense gekrijs kunt werken. Leg je er dan bij neer dat dit hem niet wordt en kwel jezelf niet zo. Wellicht kan ze dan beter naar de woning van haar moeder gaan, als je weet dat je het lastig vindt om het gekrijs te negeren. Maar elke week een filmpje met dat ze zich amper kan concentreren vanwege het gehuil, tsja, dat snap ik dan gewoon niet :woman_shrugging:

4 likes

:raised_hands:t3:

1 like

Jij weet volgens mij best veel over dit soort dingen. Waar ik echt heel nieuwsgierig naar ben en hier hopelijk even kort besproken kan worden: zijn er ook gevolgen voor de huilbaby zelf? Is er later nog iets van te merken? Hebben de huilbaby’s bepaalde karaktertrekken gemeen? Je hoort wel eens iets over hoge intelligentie bijvoorbeeld.

Ik ga er dan even vanuit dat de ouders hun uiterste best doen voor een goede hechting (want als ouders daar (begrijpelijk) minder goed toe in staat zijn en dat fout loopt is het logisch dat er later gevolgen aan kunnen zitten)

Wat een mooi nieuws!

1 like

Oj wat leuk en fijn voor ze! Denk dat ze al wat verder is en langer gewacht heeft met vertellen dit keer.
(Ik dacht trouwens van de week al op een foto een buikje te zien, in een outfit met een rode rok).

2 likes

?? Hoe dan? :face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow: Heb die foto even opgezocht en je ziet daar echt precies niks

1 like

“Eyes on the prize and a heart full of hope”, dat kan ook echt over van alles gaan

1 like

Wat een prachtige foto van hun. Ik gun het ze zo dat nu alles goed mag gaan :heart: Wat een spannende tijd zullen ze gehad hebben en nu misschien nog steeds. Echt super leuk voor ze dat het ze weer gegund is!

26 likes

Zo’n hartverwarmend nieuws op een vrijdagmorgen en wat een prachtige foto :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes