Mommybloggerstopic #6

De leeftijd van het kind bepaalt het aantal mogelijke draaidagen en ook gefilmd worden is gewoon werk. Zelfs als het kind enkel rondhobbelt. Voor een programma als een huis vol is dat waarschijnlijk makkelijker omdat daar specifieke activiteiten gefilmd worden. Daarnaast zijn de jongste kinderen daar ook niet altijd aanwezig (er is bijvoorbeeld een vader-dochter uitje, een trouwjurk uitzoeken, een avondje alleen thuis met de oudsten). Het is dus geen pesterij, maar gewoon naleving van het verbod op kinderarbeid

Vlak de intensiteit van enkele welen filmen voor een real life soap ook niet uit. Het is niet zo dat er wat camera’s in de hoekjes van de kamer hangen. Er loopt een ploeg rond, een deel zal vast ook staged zijn dus er zijn instructies. Dat is echt iets anders dan het kind in de normale gezinssituatie. De oplossing is doodsimpel: breng het kind net zoals de rest van de werkende populatie gewoon naar een oppas of kinderopvang als je werkt zodat het daar kind kan zijn ipv de heel tijd op een set loopt.

20 likes

Hmm, het zou kunnen dat ze geen ontheffing hadden, of dat ze zich niet aan de voorwaarden voor een ontheffing hielden.

@Shaaar: Ik denk inderdaad dat het verschil in uren/intensiteit tussen Een huis vol en Chateau Meiland best groot is. Dus dan is de kans groot dat ze de voorwaarden van een ontheffing - als ze die al hadden - geschonden hebben.

Als ze dan even ‘gewoon’ gaan naleven bij al die mommybloggers. Dit is scheef.

Het gaat om kinderen beschermen toch? Ik ken 100 voorbeelden van kinderen die door de overheid beter beschermd moeten worden dan dit meisje van de familie Meiland.

23 likes

Kinderen in de theater en filmwereld mogen toch maar een X aantal keer per jaar optreden/werken? Dat geld komt in principe ook (eerst) bij de ouders terecht.

Ik zit die verjaardagsvlog van Elise te kijken, en ze zegt aan het begin dat Wolf en Luca elk weekend naar Opa en Oma gaan omdat ze dan even op adem moeten komen. Wat? Wouter heeft (zo zagen we in de vlog) sinds corona ongeveer 1 klus gehad en Elise is influencer dus die bepaalt praktisch haar eigen tijden. Zit soms echt met verbazing naar die twee te kijken.

22 likes

Nou, 24/7 thuis zijn met een tweeling lijkt me reden genoeg om ze af en toe even onder te brengen bij opa en oma. Fijn voor ze dat dat kan toch. Niet zo judgy.

69 likes

Ik herken je ‘verbazing’ wel een beetje, zeker als die kids ook naar de opvang gaan en je dus niet 24/7 aan het huismoederen/vaderen bent. Maarja het is ook niet aan mij om daar over te oordelen en ik snap dat als je de mogelijkheid hebt, het ook wel lekker is. Als mijn kinderen uit logeren zijn voelt dat echt als vakantie :smile:

3 likes

Ik vind dit dus niet eens per se scheef. Er is gewoon een wet en je hebt je daaraan te houden. Ook als je er niet op gehandhaaft wordt. Ben het met je eens dat er veel influencers zijn die hier echt eens op gewezen mogen worden, maar het is niet raar als een programma een waarschuwing ontvangt.

—
In mijn familie logeren mijn nichtje en neefje elke vrijdagavond bij mijn waanzinnig leuke tante. Vindt iedereen leuk. Ben nu al geirriteerd dat ze daar waarschijnlijk geen zin meer in heeft tegen de tijd dat ik aan kinderen toe ben.

8 likes

Ik vind het superboeiend dat we dus in eerste instantie geneigd zijn de Meilandjes minder erg te vinden. Zegt ook iets over de afkeer van vloggen. Een mommyvlogger filmt in ieder geval zelf, besluit ook zelf wanneer, heeft de volledige controle over de edit, staat niet onder contract bij een zender en geeft de beelden uit in eigen beheer. Ben er totaal geen fan van, maar ik zie echt niet in hoe een real life serie ooit minder erg zou zijn dan vloggen.

13 likes

24/7 zorg voor kinderen is toch gewoon zwaar. Zij werken niet op kantoor oid, maar altijd thuis. Ik zou dan ook even tijd zonder kinderen willen. Zeker als je een tweeling hebt. Tot voor kort gingen ze ook niet naar het kdv he.

Juist daarom, een moedervlogger heeft ook totaal geen afstand tot het onderwerp.
Er is niemand die haar controleert (behalve als je de kijkers in die rol ziet)

Ik wil daarmee niet zeggen dat het bij reality tv juist beter is hoor, zeker niet, maar dat een vlogger alles zelf doet en beslist vind ik ook niet per se een pre. Omdat er geen crew bij betrokken is zijn de grenzen ook vager.

Ben het daar helemaal mee eens hoor. Wat mij betreft horen kinderen niet in welk format over hun priveleven dan ook, maar ik vind de verontwaardiging over de Meilandjes wel opvallend omdat het superlogisch is dat de inspectie hier ingrijpt en er toch veel mensen als basisreactie: ‘maar de vloggers dan’ hebben

@LaPetiteRobeNoire Ik ben geneigd te geloven dat bijna alle ouders het beste met hun kinderen voor hebben. En dat daar dus een veiligere situatie uit voorkomt dan een serie bij een commerciële zender die bewust de regels overtreedt.

1 like

Ik ben daar een stuk pessimistischer in.
Niet omdat ik denk dat die ouders niet het beste met hun kinderen voor denken te hebben trouwens, maar omdat ze ook niet altijd de gevolgen kunnen overzien en er te dicht op zitten om altijd een goede beslissing te kunnen maken. Dit topic staat vol met voorbeelden.

1 like

Kritiek uit onverwachte hoek. :slight_smile:

78 likes

Haha mummyvloggers. Hoe is het om een mummy te zijn, daar zou ik sowieso naar gaan kijken. My life as a mummy

Huis tuin en keuken mummy

image

Fitness hollywood mummy

image

Oke flauw, ben alweer weg.

59 likes

Wat een ingewikkelde vraag

117 likes

Ach hij heeft kritiek heeft op alle vloggers, influencers, tiktokkers, insta reels, televisie, simpele content en eigenlijk alles wat hij niet zelf heeft gemaakt :rofl:

(Sorry vind hem echt een megakwal)

7 likes

Vind het niet onverwacht van hem juist, hij houdt zijn partner en kind bewust buiten beeld ivm hun privacy. Kunnen veel ~content creators~ een voorbeeld aan nemen

12 likes

Heeft Giel een kind?! Dat wist ik helemaal niet.
Oh wacht ik dacht Girl Beelen maar dit is een andere Giel.

10 likes

:upside_down_face:

47 likes