Pffff… Kinderen krijgen toch wel heel veel mee, dan kan je veeeel beter uitleggen wat er is, dan ze er buiten houden. Dat is vaak veel schadelijker. Tuurlijk hoef je niet alles te vertellen, maar je kan best op leeftijdsadequaat niveau dingen uitleggen aan ze. Ik merk dat ik het heel vervelend vind dat iemand die er niet voor geleerd heeft etc, maar wel zo’n groot bereik heeft, dit soort dingen zegt. Daarnaast wordt er bij het jeugdjournaal heel goed afgestemd wat ze wel en niet vertellen/laten zien. Je kan toch bij een nieuwsprogramma niet doen alsof het er niet is, terwijl we er midden in zitten en iedereen het ziet?
De film is overigens echt prachtig. Denk zelfs mijn favoriet. Wat een bizarre vergelijking. Daar gaat het om leven en dood.
Ja, dat snap ik. Heb inderdaad denk ik nog nooit zoveel gelachen (ja, echt) en gehuild bij een film.
Het stomme aan Tiens verhaal is dat je juist door niet eerlijk te zijn tegen kinderen die zich afvragen wat er is, het risico loopt dat ze het zelf invullen én jou niet vertellen dat ze dat doen. Kinderen zijn niet dom, ze voelen prima dat er iets niet lekker zit en vangen vanalles op. Ouders vertellen kinderen soms niks om ze niet bang of angstig te maken, maar kinderen hebben die neiging ook (de wet van dubbele bescherming heet dit). Die zijn dan wel bang (want ze voelen haarfijn aan hoe of wat), maar uiten dat niet om de ouder niet bezorgd te maken. Dan denk je dus beiden dat je elkaar beschermd, maar in werkelijkheid doe je je kind tekort door niet te bieden wat het nodig heeft en stimuleer je juist dat het kind in angst leeft.
Awhhh! Mijn zoontje (4 jr) heeft sinds recent ook een mondkapje met dinosaurus erop. En draagt het al af en toe, want pappa en mama doen dat ook. Je kunt je kind idd niet beschermen van al het kwaad in deze wereld. Gewoon beetje uitleggen dat je erg ziek kan worden door Corona en dat je daarom goed je handen moet wassen, afstand houden etc kan prima.
Überhaupt ontstaat angst toch bij kinderen alleen maar uit onbegrip en onwetendheid? Voor alles is een manier om het uit te leggen aan een kind, het is maar net hoe moeilijk je een bepaald onderwerp zelf maakt.
Ik begin me bij dat soort dingen bijna af te vragen of ik me niet MEER zorgen moet maken voor mn kinderen
Ik vind het soms zó overbezorgd op het ‘de schade van deze situatie op onze kinderen’. Mijn dochter zei laatst dat ze corona het stomste in haar leven vond want ze kon niet naar school. En natuurlijk vind ik dat niet leuk om.te horen en neem ik het serieus en praten we er over. Maar anderzijds… het is een kleuter. Als ze op vrijdag geen ijs mag zijn wij de stomste ouders van de wereld, als ze verliest met een spelletje wil ze nooooooit meet een spelletje spelen. Het hoort er ook gewoon bij dat sommige dingen niet leuk zijn en daar gaan ze écht niet dood aan. Eerlijk zijn passend binnen hun belevingswereld, luisteren en er samen over praten is imo beter dan een fantasieverhaal ophangen…
Ohja en ik wil niet zeggen dat er geen schade is. Want scholen die dicht zijn en vriendjes niet kunnen zien vind ik echt niet goed voor ze. Zeker niet als de thuissituatie slecht is. Maar als ik een mondkapje op doe in de supermarkt krijgt mijn kind geen trauma…
‘‘speel ik de film La Vita è Bella na’’, dan heb je de shoah (holocaust) toch ook totaal niet begrepen
Nou ja, ik snap het wel van Tien hoor. Het is ook moeilijk uit te leggen dat andere mensen jou en elkaar willen beschermen en daarom een mondkapje opdoen, maar dat mama daar geen zin in heeft en daarom maar met absurde vergelijkingen gaat schermen om haar gelijk te halen.
Ja voor je het weet moet je helemaal uitleggen wat een genocide is en dat dit daar op lijkt, daar zit zo’n kind van 3 ook niet op te wachten.
verbaas me zo over tien, je kunt een kind niet voor alles beschermen en dat is ook niet nodig. Nu ook op insta van geef bij de leraar aan wat je verwacht qua communicatie over corona…denk gelijk krijg je als leraar 30 meningen van al die 30 ouders die allemaal iets anders vinden. Heb nu al medelijden met de leraar/lerares van de kids van tien straks…
Wat wil ze dan dat het jeugdjournaal doet, doen alsof hun neus bloedt en dat corona niet bestaat?
Hahaha, moet zo lachen om Kim Kötter wiens vliezen zijn gebroken en ze dan nog even wat op gaat ruimen en haar haar gaat krullen. Lijkt me echt een leuk mens.
hoho, niet voor geleerd? ze is ervaringsdeskundige hoooaaaahr
Ik moet elke keer denken aan Rita (topserie trouwens, wie 'm nog niet gezien heeft, kijken!) wanneer ze zegt waarom ze leraar is geworden? Om kinderen te beschermen tegen hun ouders.
Haha, deze serie gaat me vast bevallen!
Zéér herkenbaar. Totale error in mijn hoofd.
Ik kan dat accent niet handelen van Kim, en heb echt m’n best gedaan.
Of juist te weinig, want in t geval van een programma als Ex.R gebruiken ze alleen maar momentjes die passen binnen hun bedachte ‘vorm’ van hoe elke deelnemer uit de verf moet komen.