Mommybloggerstopic #6

Een eigen school starten a la maar welke ouders sturen hun kinderen daar vervolgens naar toe?

2 likes

Van die zelfde rare types als romy boomsma natuurlijk

32 likes

Ik denk haar Instagram vriendinnen? Iedereen doet ongeveer het zelfde en is vast laaiend enthousiast.

2 likes

Ouders die vinden dat hun kinderen veel te bijzonder en uniek zijn voor een gewone basisschool. Dat is zo’n beetje het USP van die school blijkbaar :zipper_mouth_face:

15 likes

Waarom een eigen school starten? Het is toch geen little house on the prairie?! Onderwijs lekker overlaten aan mensen die daar voor gestudeerd hebben ipv je kinderen in een nog selectere bubbel op laten groeien joh

47 likes

Hahaha little house on the prairie :sweat_smile:

Ik snap dat ook nooit, er zijn verdorie mensen die daar 2 - 4 jaar voor studeren en daarnaast regelmatig bijscholing volgen. Hoe kan het dan zo zijn dat Romy en Truus dat zomaar mogen doen?!

Ik denk dat naar een reguliere basisschool gaan in combinatie met thuis ( en dan vooral op een boerderij) je juist super veel meerwaarde hebt. Anders lijkt mij die ‘bubbel’ idd wat iemand hierboven ook al zei, zo klein en beperkt.

Academy of Special Snowflakes nahhh

4 likes

Ik denk dat er veel animo voor is. Ik vind het ook een mooi concept, het zou niets zijn voor mijn kinderen maar ik denk dat er toch veel behoefte aan is vooral zo laten opgroeien met veel dieren en de natuur en kleinschalig onderwijs

4 likes

Isa green en Co zijn ook bezig met plannen om eigen school-initiatieven te ontplooien #moederhart

3 likes

Allemaal leuk en aardig, maar je moet die kinderen toch ook voorbereiden op de middelbare school?
Hartstikke leuk dat ze 6 jaar lang geiten aaien en wortels leren planten, maar het kroost zal toch echt een keer naar het voorgezet onderwijs moeten, toch?

29 likes

In NL mag je je kind echt niet “zomaar” thuis onderwijs geven hoor. Het is zelfs verboden.

Ik vind het echt bizar dat mensen denken dat ze zelf even een schooltje kunnen starten en hun kinderen daar niet mee tekort doen. Ook weer zo typisch voor de privileged. Ons niveau daalt, deel van de kinderen leest en rekent amper op niveau na de basisschool, maar the rich and famous gunnen het hun kinderen om meer buiten te zijn en van de natuur mee te krijgen en stampen het kind vervolgens op eigen kracht een goed niveau op.

48 likes

Ik vind het ook vreemd en het lijkt mij ook niet dat je zomaar een school kan starten. Daarnaast moet iedere school ook cito toetsen doen en daar zit je aan vast, je kan het als school wel zo inrichten hoe het bij jouw school past.
Ik had laatst deze podcast geluisterd. Daar vergelijkt ze het schoolsysteem met Zweden en ook kijkt ze in Nederland naar verschillend basisonderwijs. En overal komt terug dat je toch ook de cito moet doen etc.

2 likes

Ik zou zeggen: begin een BSO op de boerderij. Zodat kinderen na een dag school lekker kunnen rondrennen, paardrijden en pottenbakken met een kip op schoot. Ik snap de behoefte op zich wel, op het (reguliere) basisonderwijs zijn er wel een aantal dingen die anders mogen. Tegelijkertijd moeten we ook zeker niet gaan denken dat je kinderen iets aan doet door ze naar een gewone school te sturen. Worden kinderen madaal ongelukkig vannons huidige systeem? De hele dag rondrennen op een boerderij is superleuk, maar is dat nou écht zo veel beter dan regulier basisonderwijs? Ik vraag het me af.

44 likes

Cito is niet verplicht, ik heb vroeger nooit een Cito-toets gehad

2 likes

Ik zat op een jenaplanschool volgens mij hadden we ook geen eindtoets, we hadden wel een jaarlijkse proeftoets om ons voortgang te bekijken maar adviezen werden ingeschat door je juf of meester

3 likes

Ik vind dit een prachtige podcast, qua verhaal en audio, maar je moet hem wel met een korreltje zout nemen. Hij geeft een super negatief en niet representatief beeld van het Nederlands onderwijs. Onderwijssystemen zijn niet zo makkelijk op het oog te vergelijken en de podcast is duidelijk gemaakt door een moeder die het zeer pijnlijk vindt dat haar kind niet voor altijd kan fröbelen.

@anon95331300 ik denk dat jij al weer veel te lang van de basisschool af bent. De regelgeving rondom de eindtoets is in de afgelopen tien jaar een stuk of drie keer gewijzigd (welke toets, moet er een toets zijn, welk moment, welk advies is leidend. Elke paar jaar wordt er weer aan gesleuteld).

9 likes

Nee, sinds vorig jaar pas van de basisschool af

18 likes

Dan heb je toch één van de vijf eindtoetsen gehad😉

1 like

Volgens Elise ( en die had dat weer van Unicef) zijn Nederlandse kinderen het gelukkigst

En idd een BSO of opvang in boerderie- stijl is een fantastisch alternatief! Deze bestaan ook al gewoon.

1 like

Ik beroep mij op mijn username, ik kan me dat niet herinneren

18 likes