Mommybloggerstopic #6

Heb je daar geen actieve herinneringen aan? Ben jij Mark Rutte?

@Uprooted Nederlandse kinderen scoren het beste op achttien indicatoren waarmee we welzijn meten. Van overgewicht, tot algemeen welbevinden, ouderlijk inkomen, uren werk van ouders, buitenspelen, waterkwaliteit en armoede. Als je die hele mikmak samenvoegt scoort Nederland er goed op, maar er valt te discussiëren of dat nou echt geluk is.

6 likes

Dat moment zat niet in mijn herinneringen

6 likes

Aha! Nee daar kan je niet meteen het label ‘geluk’ aan vastplakken inderdaad.

Laat ik het dan maar bij mijzelf houden: ik heb een gelukkige jeugd gehad ( mét Cito toetsen) en ging ook regelmatig naar de kinderboerderij. Win win

1 like

Ik vind dat soort gedrag belachelijk, maar begrijp het wel. De denkfout zit hem in dat ouders dit soort dingen doen voor het geluk van het kind. Ze doen het ook voor het eigen geluk. De basis die we voor alle kinderen bieden is de afgelopen eeuwen sterk verbeterd. Dat zorgt ook voor de opkomst van een groep ouders die willen dat hun kind voor de meute uit blijft hollen. Die willen dat hun kind extra onderwijs, extra persoonlijke aandacht, extra cultuureducatie, extra talentontwikkeling, meer natuur [insert wens]. Ik snap dat ook wel. Ze kunnen het veroorloven en in een samenleving met groeiende ongelijkheid wil je maar wat graag dat jouw kind aan de goede kant van de lijn eindigt.

Edit: daarom ben ik zelf niet zo’n fan van dat unicef onderzoek. Het is superboeiende informatie, maar de globale conclusies besteden weinig aandacht aan de flanken en juist die conclusies worden tot in den treure herhaalt. We hebben de “gelukkigste” kinderen ter wereld én een grote hoeveelheid kinderen in armoede, groeiende ongelijkheid, baggere jeugdzorg etc. En een groeiende groep ouders die middelen aanwendt om hun kind een streepje voor te geven.

13 likes

Hele probleem met onderwijs/ongelijkheid in onze samenleving. Je kunt de vloer verhogen, maar het plafond beweegt mee. Als elk kind naar school mag, gaan rijke ouders zorgen dat hun kind bijles krijgt. Krijgt elk kind recht op bijles, gaan ouders hun kind naar privé scholen sturen met kleine klasjes. Er gaan altijd mensen met geld zijn die hetgeen waar alle kinderen recht op hebben niet goed genoeg vinden en onderscheid gaan zoeken.

15 likes

Ik denk hier een beetje over, zoals ik ook denk over sommige bloggers die het hebben over ‘self-care’ en ‘doe alleen waar je gelukkig van wordt!’.

Er zijn nou eenmaal dingen in het leven die niet leuk zijn, maar wel heel belangrijk om te doen (de was, belastingaangifte, naar de verjaardag van je oma, een toets maken, stofzuigen etc).
Sommige van die bloggers doen alsof je alleen maar moet doen wat je leuk vindt en dat je dan goed voor jezelf zorgt. Maar zo werkt het leven niet helaas.
Ook voor kinderen zie ik dat zo. Mijn dochter heeft deze week alle dagen dat ze naar de opvang ging gehuild dat ze daarheen moest omdat ze met papa of mama wilde spelen. Als ik daar aan toe zou geven zou dat zoveel implicaties hebben op mijn geluk én het hare (minder geld, ongelukkige moeder etc). Dus nee niet alles moet wijken voor het geluk van het kind.

27 likes

Maar dit is relatief lijkt me. Als je de mogelijkheid hebt om dingen beter te maken voor jou en je kind, zul je dat altijd doen, hoe goed je het in ogen van anderen ook hebt.
Alsof je bijv. gaat zeggen dat extra vaderschapsverlof niet nodig is omdat Nederlandse kinderen al goed scoren.

Ze heeft al een nuancerende storie geüpload. Kennelijk is haar bubbel doorgeprikt door reacties van anderen.

En daarom is systeemverandering zo belangrijk. Zodat kinderen geen bijles of privéscholen meer nodig hebben, maar het onderwijssysteem voor ieder kind gepast onderwijs kan bieden. En iedereen daar ook evenveel kansen voor krijgt i.p.v. alleen de mensen die door geluk en privilege meer geld hebben.

10 likes

Dat maakt dus niet uit, want rijke mensen gaan altijd een weg zoeken om hun kroost méér te geven dan het systeem iedereen biedt. Verhoog je de bodem, beweegt het plafond gewoon mee.

4 likes

Maar als je het vergelijkt met veel andere landen hebben onze “grote groep kinderen in armoede” het relatief nog steeds heel erg goed. Tuurlijk is het niet perfect maar de armoede hier is zoveel minder heftig dan in veel andere landen.

En dan bedoel ik niet “ze hoeven niet 10 km naar een waterput te lopen”, maar zelfs binnen Europa zijn de verschillen in levels van armoede al enorm groot. Ben je hier arm, ben je een stuk beter af dan als je arm bent in Hongarije of Polen.

Dus ik snap wel dat we zo hoog uitkomen.

8 likes

Ja, maar als je een goed werkend systeem hebt dan heeft dat in ieder geval geen nadelig effect op mensen die daar niet in mee kunnen gaan.

1 like

grappig dat Romy Boomsma die haar kind Juniper heeft genoemd zo over komt. Volgens mij hebben veel mensen hier het boek Juniper van Monica Furlong gelezen. Een van de lessen van Juniper aan Leana is dat ook de minder leuke dingen gedaan dienen te worden voor een zinvol bestaan.

7 likes

Ik werk in het onderwijs en had het hier met een collega over vorig jaar. Het mag wel in Nederland. Als ik het goed begreep, moet je dan zorgen dat je kind niet aangemeld wordt voor een basisschool. Zodra je dat wel hebt gedaan zit je eraan vast en mag je niet terug naar thuis onderwijs. En ik begreep dat je moet kunnen aantonen dat degene die onderwijs gaat geven daarvoor over de juiste skills/kennis beschikt.

2 likes

Jawel hoor, want ook bedrijven zullen hun standaarden dan verhogen met de manier waarop ze “top performers” identificeren. Liever iemand die net wat meer heeft gedaan dan alle andere sollicitanten.

4 likes

Ik vind het denkbeeld dat de moeder minder moet werken want te veel opvang is zielig zooooo irritant en schadelijk. Want heeft het kind geen vader? Het is ook korte termijn denken want doordat de man in de meeste gevallen meer verdient gaat de vrouw minder werken en loopt de salarisontwikkeling alleen maar meer uit de pas, het wordt een soort self fulfilling prophecy. En ook op hele lange termijn (=pensioen) heeft het alleen nadelig effect op de vrouw. En dat is misschien niet zo erg als je levenslang bij elkaar blijft, maar de realiteit is ook dat meer dan de helft van de relaties strandt.

Misschien hecht ik ongezond veel waarde aan onafhankelijkheid, en het is niet zo dat ik mijn exit uit mijn relatie aan het plannen ben maar ik vind het heel belangrijk om hierbij stil te staan en afspraken over te maken voordat ik een kind krijg.

15 likes

Is zeker waar. Ik bedoel ook niet dat we lager zouden moeten staan. We zijn rijk en hebben aardige sociale voorzieningen (dat is grof gezegd wat dat onderzoek meet) dus het is niet gek dat Nederland en wat vergelijkbare landen deze positie steeds weer krijgen. Bedoel alleen dat we dus niet zouden moeten vieren dat we de ‘gelukkigste kinderen’ ter wereld hebben, als we zien dat de verschillen tussen de gelukkigen en ongelukkigen toenemen en zorgen dat álle Nederlandse kinderen gelukkig zijn niet onze eerste prioriteit is.

5 likes

Ik ben met de vlog van Elise aan het kijken en Wouter klaagt nu al dat hij ‘druk om te presteren’ voelt met zijn eigen kanaal :joy: Hij is weer rijkelijk aanwezig voor onze irritainment!!

8 likes

Ik heb serieus door hem nogmaals de wijze les geleerd dat looks echt niks waard zijn.

Toen ik hem namelijk voor het eerst tegen kwam op Instagram dacht ik echt mijn droomman te hebben gevonden. Ik vond hem de knapste man op aarde. Echt ik had op dat moment een huwelijksaanzoek van hem kunnen accepteren.

En toen ging ik de vlogs kijken en inmiddels denk ik nou je kunt knap zijn maar mij niet bellen 🥲

51 likes

Zoo hee die tuin van Wouter en Elise. En dat midden in Amsterdam.

4 likes