Ik vind dat soort gedrag belachelijk, maar begrijp het wel. De denkfout zit hem in dat ouders dit soort dingen doen voor het geluk van het kind. Ze doen het ook voor het eigen geluk. De basis die we voor alle kinderen bieden is de afgelopen eeuwen sterk verbeterd. Dat zorgt ook voor de opkomst van een groep ouders die willen dat hun kind voor de meute uit blijft hollen. Die willen dat hun kind extra onderwijs, extra persoonlijke aandacht, extra cultuureducatie, extra talentontwikkeling, meer natuur [insert wens]. Ik snap dat ook wel. Ze kunnen het veroorloven en in een samenleving met groeiende ongelijkheid wil je maar wat graag dat jouw kind aan de goede kant van de lijn eindigt.
Edit: daarom ben ik zelf niet zo’n fan van dat unicef onderzoek. Het is superboeiende informatie, maar de globale conclusies besteden weinig aandacht aan de flanken en juist die conclusies worden tot in den treure herhaalt. We hebben de “gelukkigste” kinderen ter wereld én een grote hoeveelheid kinderen in armoede, groeiende ongelijkheid, baggere jeugdzorg etc. En een groeiende groep ouders die middelen aanwendt om hun kind een streepje voor te geven.