Ik geef die ouders van dat kind groot gelijk. Wie weet zit er wel een kwetsbaar iemand in dat gezin of nabije omgeving. Of hebben ze een eigen bedrijf en komen ze in de problemen als iemand ziek wordt en dus niet kan werken. Ik vind het ook sneu voor haar dochter niet kan gaan, maar dat is de ‘schuld’ van Kelly en d’r man, niet van de ouders van dat andere kind. Wat jij ook zegt; goh was er maar een oplossing… Sommige mensen
‘Trakteren is uit den boze!’
Ja, daar heb je me wel hoor.
Kelly die zich druk maakt om kinderen die getest worden, omdat ze denkt dat ze zelf die keuze niet kunnen maken. Net zo min als jouw kinderen kunnen kiezen voor het wel of niet (spon of spontaan) verschijnen in vlogs en posts op insta meid. Daar behoed je ze ook niet voor. En je hebt ook geen idee welk effect/trauma/ik weet niet welke termen ze nog meer gebruikt dat heeft.
Misschien appels met peren hoor, maar ik vind het heel krom (klinken).
??? wtf, dit slaat echt als een tang op een varken.
Je mag niet naar school als je hoest → oplossing → hou je hoest maar in op school
Echt het logisch denkvermogen van een krentenbol
“Het is an sich al vreemd dat dit spannend is geworden om te delen, toch? Zo ver zijn we dus al.”
De rest ga ik niet eens lezen.
De overheid probeert dit ook wel te doen volgens mij. Ik hoor iig vaak radio spotjes: “Het is logisch als je vragen hebt over vaccineren. Ga naar www blablabla en lees meer.”
Maar wat kun je nog meer doen? Als ze niet willen luisteren houdt het op toch
Terwijl het me van oorsprong een eufemisme lijkt, het betekent toch gewoon zoveel als ‘niet lekker’. Grappig hoe dat verandert in de loop van de tijd.
Tja ik weet niet of je moet willen dat je ze kwijt bent. Ik zou zelf geloof ik wel hopen dat je ze met een andere strategie weer kunt bereiken. Dit soort groepen zijn vooral vaak heel erg boos dat ze niet gehoord worden. Als je daar als GGD ofzo via scholen voorlichtingsbijeenkomsten over zou organiseren waarin je dit soort zaken bespreekbaar maakt denk ik zelf dat dat wel zou helpen. Ook met het oog op vaccinatie en dat je anders mogelijk een grote groep mist. Door ze weg te zetten als idioten die het niet snappen en ze dan maar in hun sop gaar te laten koken bezorg je de samenleving ook weer problemen (denk ook aan antivaccers hij kinderziekten ed).
Ik denk dat je groot gelijk hebt. De enige manier om met complotdenkers etc in gesprek te gaan is zonder oordeel en afkeuring, echter: staan deze moeders nog open voor nuttige adviezen en alternatieve ideeën? De ‘nuttige adviezen’ zijn al sinds het begin van de coronacrisis goed beschikbaar. Er wordt constant bij elke verandering geschreven aan makkelijk vindbare en toegankelijke informatie. Er zijn zeker doelgroepen die die informatie nog niet bereikt (bijv vanwege taligheid), maar deze moeders behoren daar echt niet toe. Je vindt het met één google search. Artikelen waarin wordt uitgelegd wat een kind kan verwachten, hoe je een kind kan voorbereiden, een ervaringsverhaal van ouder en kind. Het jeugdjournaal heeft een filmpje. Die handreiking is er al, maar dit soort ouders nemen die bewust niet tot zich.
Je slaat echt de spijker op z’n kop.
Zo hypocriet.
Ik denk dat je ze moet proberen te bereiken via kanalen die ze aanspreken. Dus bv via de school, via ouders van andere kinderen uit de klas, deskundigen (psychologen en pedagogen bv, podcasts, etc. Influencers kunnen trouwens ook een rol spelen idd.
Het is een redelijk hoog opgeleide groep die zich waarschijnlijk niet snel aangesproken voelt door algemene campagnes vanuit de overheid. Als je bv kunt beargumenteren dat kinderen 10 dagen thuis houden een groter effect heeft op hun welzijn of je voorbeelden laat zien van kinderen die getest worden dan trekt dat denk ik wel een groep over een streep. Deze mensen voeden elkaar met hun angsten waardoor ze steeds verder van de realiteit af komen te staan. Je moet een getargete (?) strategie toepassen op deze specifieke doelgroep.
Moet overigens zelf ook bekennen dat ik de eerste x testen bij mijn zoontje best even spannend vond. Daarom heb ik mijn vriend met hem laten gaan, dat ging prima, geen trauma en we doen er nu heel luchtig over zonder het te hebben over besmettingsgevaar ed. Werkt prima. Het feit dat het reuze meeviel neemt de angst voor de situatie ook grotendeels weg. Maar je moet ze dat voorbeeld dus wel voorhouden en als ze alleen nog maar naar elkaar luisteren ontgaat ze dat dus, denk ik
schoolvoorbeeld van een contradictio in terminis
De meeste moeders die ik voorbij heb zien komen willen dit niet eens, die sturen hun kinderen gewoon verkouden naar school omdat thuisblijven van school of je kind laten testen volgens hen geestelijke schade oplevert. Blijft weinig te beargumenteren over zo.
Ik denk trouwens dat je wel gelijk hebt, in dat demoniseren en belachelijk maken sowieso niet werkt. Maar ik denk dat in veel van de gevallen op een normale manier het gesprek aangaan ook geen zin heeft, die mensen geloven gewoon wat ze willen geloven en alles wat niet aansluit op dat denkbeeld is fake news.
Moest meteen denken aan een talkshow waar een paar jaar geleden een huisarts en een anti-vax moeder waren uitgenodigd. De huisarts ging rustig in gesprek met die moeder maar alles wat ze zei werd gewoon weggewuifd onder het mom van ‘nou dat is niet waar ik heb mijn eigen onderzoek gedaan en ik vertrouw het niet!’ Zo frustrerend. Zal even kijk of ik het fragment nog kan vinden.
Edit: dit is het fragment, het gaat trouwens om een jeugdarts geen huisarts!
Voor een deel van de moeders zal dit idd opgaan. Zeker degenen die stelselmatig de overheid wantrouwen/geloven in complottheorieën etc. Die zul je altijd houden. Maar er is volgens mij een heeeel groot deel van de aanhangers van moederhart etc die we in een andere situatie ‘vrij normaal’ vinden, maar die oprecht bang is voor het onbekende en die extra gevoed wordt door ‘girl next door’ influencers die nu openlijk hun zorgen uiten, waardoor de groep steeds uitdijt.
Ik denk dat de niet-radicalen wel echt geholpen zouden zijn met een goede strategie en nog binnenboord gehaald kunnen worden.
Daarom benoemde ik bv ook mijn eigen situatie, dat ik het in eerste instantie best even spannend vond hoe mijn kind zou reageren, maar dat het dus achteraf echt prima was. Maar dat moet je dan dus wel meemaken…
Weet je wat traumatisch is?? Je kind een neussonde in moeten brengen. Elke keer dat hij in bad is geweest hem in de houdgreep houden met 2 personen omdat hij een nieuwe pleister op zijn gezicht moet om dat ding vast te zetten. Je kind dwangvoeding moeten geven omdat hij weigert te eten, je kind meerdere malen naar een OK moeten brengen, zien hoe ze zijn kleine lijfje in slaap brengen en hem daar achter te moeten laten bij een team artsen, wetende wat ze gaan doen. En zo kan ik even doorgaan. Ik wil echt niet zielig lopen doen, maar willen alle ouders van gezonde kinderen hun fucking kop houden over een wattenstaafje wat 10 seconden in de neus van hun kind gestopt moet worden?? Het stelt geen reet voor dus raap jezelf in godsnaam bij elkaar. Dat heb ik met bovenstaande dingen ook moeten doen en dat is mij ook gelukt. Godsamme wat word ik moe van deze types
Heb die video van Kelly Caresse bij 1 minuut uitgezet. Wat een gezeik.
Ik ben het hiermee op zich wel eens maar is het probleem dus niet vooral dat ze allemaal in een enorme Instagrambubbel zitten? Hoe overtuig je deze mensen in godsnaam dan nog? Vooral influencers leven soms echt in een andere realiteit. Hebben het nooit over maatschappelijke zaken tenzij het ineens een ding wordt op insta — BLM, en nu corona.
Hebben we meer Diederik Gommersen nodig op social media of wat? Want informatie is er genoeg en ook via de juiste kanalen maar als Instagram min of meer je enige (koker)vizier op de wereld is
Maar ook dit wordt dus allemaal al gedaan. Ik werk dus bij een van de organisaties betrokken is in de totstandkoming en verspreiding van publieksinformatie. Er zijn echt veel mensen met allerlei expertises vrijgemaakt en is samenwerking met allerlei vindplaatsen. Er zijn al podcasts, schoolbrieven, influencers, naast websites en gebruikelijke informatiekanalen. De informatie waar ik op doel is niet enkel rijksoverheid, ook welzijnsorganisaties, kennisinstituten, scholen, traditionele media en online- en sociale media. Ik denk echt dat als je nu nog doet alsof het er niet is, je het niet wilt weten. Ik ben wel voorbij het stadium van goede intenties van ‘bezorgde ouders’. Ook omdat de informatie en vooral de antwoorden op dit soort zorgen en vragen best behoorlijk bereik heeft. Edit: Eigenlijk wat @grace zegt: sommige mensen wíllen ook gewoon geen antwoorden op hun “zorgen en vragen”. Die antwoorden zijn er namelijk wel, ze staan er alleen niet voor open. En de bal om daar wat aan te doen wordt steeds neergelegd bij partijen die alles al uit de kast getrokken hebben.
Helemaal mee eens. Kijk dat je je klachtenloze kind niet wil laten testen is je goed recht (en accepteer dan ook het alternatief van de 10 dagen thuis aub) maar echt, haal er niet bij dat kinderen een trauma krijgen van zo’n kortdurende test. Dan zouden we nu echt massa’s getraumtiseerde peuters hebben die vastgehouden moeten worden als ze een prik krijgen bij het cb of in de tandartsstoel liggen en dat is ook niet zo.
Ook wel opvallend van Kelly aangezien zij zelf een risicogroep is maargoed
Ik heb onze baby ook laten testen enkele weken terug. Was toen al alleen in de wang en voorkant neus (echt nog geen halve centimeter naar binnen). Ze kreeg na het wang gedeelte het stokje van die teststraat medewerker die zei: ga maar lekker op sabbelen.
Baby kauwde als een malle op dat ding (want die steekt alles in dr mond), had neusje niet eens door. En was WOEST dat ze dat stokje moest inleveren waar ze op aan t sabbbelen was haha.
Als dat het is. Ja prima wat mij betreft.
Maar heel eerlijk; als ze dagelijks mijn peuter met een reguliere neus / keel swab willen testen omdat ie anders niet naar het kdv mag, weet ik niet wat ik daar van vind? Want dat is het gerucht waar deze moeders bang voor zijn toch?