Mijn wonder kwam toen ik me op m’n laagst/slechtst in het fertiliteitstraject voelde dus meiden die er midden in zitten: trek je hier alsjeblieft niets of zo min mogelijk van aan
Super dat ze zo blij is en anderen een hart onder de riem wil steken. Maar grrrr impact boven intentie hoor. En dan na zulke scherpe comments nog een bord voor je kop hebben…
Waarom zijn mensen (en dus ook influencers) vaak zo ongemakkelijk met de waarheid? Hoe verdrietig ook, voor sommige mensen gaat het nooit lukken. Niet alles heeft een happy end. Life sucks sometimes.
Ik volg met bewondering het verhaal van Fem.ke Kam.ps met haar man.
Samenvatting
Zij zijn ook al een tijdje bezig, ook trajecten in België doorlopen. 2 keer zwanger geraakt, maar helaas eindigde het in miskramen. En waren daar bijzonder open over. Ze hebben nu een “pauze” om samen goed na te denken over hoe nu verder en ook om te proberen te omarmen wat er allemaal wel goed gaat. Als ik dat goed parafraseer.
https://www.instagram.com/p/CKZdkG6Db6E/?igshid=1jxzllp1mb7dr
Ps. Wanneer schrijven we namen met puntjes ertussen en wanneer niet? Ik heb 't maar gedaan voor de zekerheid.
Oh nee dat loslaten is een van de meest kwetsende dingen die mensen (inc. m’n moeder) tegen me konden zeggen toen het zwanger worden niet lukte.
Alsof het mn eigen schuld was dat ik niet zwanger werd, omdat ik het niet losliet. Zo naar vond ik dat, dat deed me echt pijn.
Oh ja vreselijk de vakantie-opmerking kreeg ik ook. Of een collega “oh ja hoef m’n vriendin maar een klap op haar kont te geven en ze is zwanger” Ok Kevin gefeliciteerd. Mensen zijn echt erg 🥲
Het ‘laat het los’ impliceert dat je er zelf invloed op hebt met een soort magisch denken. Ik vind dat echt heel schadelijk. Zwanger kunnen worden is nou net een van die dingen waarbij het niet uit maakt hoe graag je het wil, hoe hard je je best doet of welke diploma’s of achtergrond je hebt. Het lukt of het lukt niet. En als het niet lukt is er hopelijk een medische behandeling die maakt dat het wel lukt, maar ook dat is helaas niet zaligmakend.
Ik vraag me ook af of ze dit zouden zeggen tegen iemand met een ziekte. ‘Laat het los, dan word je wel beter?’. Dat zou niemand pikken toch? Waarom denken we het met vruchtbaarheid dan wel?
Jaa zo herkenbaar.
Ik ben nu meer dan een jaar bezig om zwanger te worden.
Als het allemaal zo makkelijk was dat “loslaten” dan had ik dat allang gedaan
Diezelfde vriendin die ik uit m’n leven heb gezet zei zelfs oh ik kan de pil niet vergeten, dan ben ik meteen zwanger, das ook niet alles hoor. Dat was voor mij echt de druppel hahaha. Echt veel mensen zeggen ongepaste dingen op dit onderwerp.
Schandalig dat dit soort dingen nog gezegd worden. Volgens mij heeft dit echt geen wetenschappelijke basis.
Wat mensen ook nog wel eens vergeten: als je in een vruchtbaarheidsbehandeling zit, moet je juist vaak aan heel veel denken. Dat je op het juiste moment hormonen spuit bijvoorbeeld, of wanneer je een afspraak in het ziekenhuis hebt. En wanneer je het beste seks kunt hebben. Als je dat loslaat, vermindert het de je kansen op een baby juist.
Ik wil toch nog even wat nuancering aanbrengen op mijn botte horkerige boze reactie hierboven. Omdat ik bang ben dat ik misschien de verkeerde indruk heb gewekt. Wanneer dat zo is: Sorry daarvoor. Ik was vooral behoorlijk over de zeik, zoals @itakepictures ook verwoorde, over dat soort uitspraken.
Iedereen verdient wat mij betreft alle ruimte voor hoop of juist verdriet, of alle andere emoties die erbij kunnen komen kijken als je met verminderde/geen vruchtbaarheid te maken hebt.
Wat ik vooral bedoelde te zeggen is dat ik het zo vervelend vind dat de wereld (helemaal op social media) vaak onterecht mooier gemaakt wordt dan ie is. LOA, Loslaten, mood/visionboards. Alsof alles maakbaar is als je er maar hard genoeg je best voor doet. En zoals vele ook hebben opgemerkt is dat hartstikke schadelijk en natuurlijk niet waar.
Vruchtbaarheid is niet af te dwingen. Het is gewoon domweg geluk of pech hebben. Ook als je heel hard je best doet zoals bijv dmv timen en allerlei (medische) trajecten. Sommige dingen in het leven gebeuren, of gebeuren niet, zonder dat je daar invloed op hebt. Soms zuigt dat, en iedereen mag daar op diens eigen manier mee omgaan.
Heel veel liefde en bewondering voor alle openhartige reacties hierboven. Helemaal van de dames die first hand ervaringen hebben met het krijgen van dergelijke opmerkingen terwijl ze zelf door zo’n moeilijke onzekere tijd gaan/gingen.
Ik moet zo lachen om de naam Kevin, het staat in Duitsland namelijk bekend als DE aso-naam die er is. Er is zelfs een vrij bekende uitdrukking genaamd: Kevin is geen naam, maar een diagnose. En dat vind ik echt iets te grappig.
Wow ik heb een Duitse vriend genaamd Rob waar ik laatst van achter kwam dat hij eigenlijk Kevin heet. Dit verklaart opeens waarom hij niet z’n echte naam gebruikt hahahaha
Wie gaat Bouw je droom: het wylde pad vanavond kijken?
- Ja!
- Nee
- Geen idee waar je het over hebt
0 stemmers
Mijn vriend wil dit kijken
Haha ik ook hoor, maar hoop wel op een scheutje ik vertrek
Mij lijkt het gewoon een heel leuk programma.
Geef toe, jij wilt ook
Ik vond je echt niet horkering. Mss reageerde je uit emotie maar ik begrijp waarom je zo zou reageren hoor! Ik vind het ook stom als mensen zeggen: “loslaten”… dan heb je t echt niet begrepen.
Haha!! Ja Kevin kan echt niet, het is zo grappig. Een Nederlands equivalent van zo’n normale naam die belachelijk gevonden wordt is er volgens mij niet, het is inderdaad zo erg dat mensen of hun naam veranderen of collega’s gewoon echt om je lachen.
Ik heb zelf ook een naam die hier heel normaal is maar daar vrij raar bekend staat dus ik werd ook altijd anders genoemd daar