Oeh dit zijn de smaken die hier als eerste opgaan
Graze inderdaad en dan nu als de campagnes voorbij zijn zie ik sommige influencers zitten met hun kop thee en dan denk ik echt Oooooh waar is je overheerlijke Graze snackje nu ?
Haha Merci heb ik ook nooit voorbij zien komen. Anders had ik nooit zoân gepersonaliseerde doos aan mân kraamhulp gegeven natuurlijk
En die Graze boxen vind ik zo karig. En ook altijd thee erbij inderdaad. Blehh.
Ik snap echt niet hoe moeilijk het is om influencer campagnes een beetje te spreiden, dan heb je voor hetzelfde geld veel meer effect lijkt mij.
Overigens vraag ik me eigenlijk af of de huismuts ĂŒberhaupt dromen heeft. Dit vakantiepark wordt ineens overal een droom genoemd maar het was eigenlijk gewoon een impulsieve actie. En ik denk dat dat wel met meer van haar projecten het geval is. Maar ze werkt wel echt hard inderdaad.
Ik heb nog een nabrander over de reclame door influencers.
Dat ze vaak ook zelf gaan uitleggen waarom ze die âsamenwerkingenâ (sorry, kan de haakjes even niet laten) aangaan en dan iets zeggen als in de trend: jij volgt mij en ik maak gratis content waar je van geniet maar er moet ook brood op de plank dus gun je mij toch wel die like/comment etc.?
Allerlei gedachten heb ik daarbij:
-
hoe ziet het contract met een influencer eruit? Krijgen ze meer betaald hoe meer bereik hun post heeft gehaald?
-
het irriteert me dat je naast de reclame ook nog een schuldgevoel in de schoenen geschoven krijgt als je toch niet wilt liken. âMaar ik heb er zoveel moeite in gestoken!â
-
het legt ook de complexiteit van het verdienmodel bloot. Nu de influencer zn reclame opgeleukt heeft met iets persoonlijks ben je als volger wel een enorme botte lul als je niet gewoon even liket. De influencers heeft zn zieltje verkocht, hop hop, nu jij ook. Liken die handel!
-
etc.
Haha so true!
Of van die foute zeevruchten bonbons!
Die vind ik heerlijk, zeebanket
Ja Elisejoanne deed dit wel eens. Die ziet haar blog volgens mij als een soort tijdschrift ofzo. Maar helaas voor haar is het gewoon gratis toegankelijk.
En verder blijf ik het zeggen: ik vind die spon veel minder irritant als ze het hele inleidende verhaal weglaten. Gewoon âkijk ik heb dit fotoboek gemaakt. kun jij ook doen, met 20 procent kortingâ. Ik zeg niet dat Laviesanne nooit een inleidend verhaal gebruikt maar ik vind haar veel verfrissender daarin, vooral in stories iig.
En verder moet ik altijd erg lachen om mamalotje met haar affiliatielinkjes van H&M. Zij heeft heel veel volgers die om haar te steunen die linkjes aanklikken terwijl ze niet eens interesse hebben. Ze vraagt daar ook gewoon om
Die linkjes worden het nieuwe spon ding, iâm afraid.
Marketingvrouw heeft hier gister over gepost. Omdat haar spon ook minder engagement kreeg. Ze vroeg zich af waarom. Ik vind het 98% gewoon irritant net als reclame op youtube en tv. Zij doet het trouwens niet vaak en deze was wel passend en OK hoor.
Oja die linkjes haha!!
Om het algemeen te trekken, ik merk bij dat soort dingen vaak een enorme disconnect met andere posts. Duurzame merken en een duurzame lifestyle promoten, alles zoveel mogelijk natuurlijk, o.a. omdat het beter is voor de wereld, maar hé, ik kan geld verdienen door een van de grootste ketenmerken op aarde te sponsoren, dus hier een linkje, en nog een en nog een en nog een!
Nu gun ik iedereen een losse omgang met je eigen overtuigingen, maar de impact van posts die duurzaamheid promoten wordt natuurlijk wel wat kleiner zo. En je authenticiteit ook.
Wat zou dat eigenlijk opleveren, als iemand op die link klikt?
- Kapten & Son zonnebrillen en tassenâŠ
Die ze altijd alleen maar promoten en die je verder nooit in hun dagelijkse leven voorbij ziet komen
Dat water met die geur capsules
Ik werk zelf in online marketing soms vraag ik me wel af wat voor strategie sommige van deze bedrijven hebben.
Die van HF is wel een duidelijke voor mij en die vaak in periodes weer terugkomt. Als bedrijf creĂ«er je een baseline aan activiteiten die je doet ( google search, youtube, fb+insta, tv, billboards, nieuwsletter + push notificaties etc) en die hou je vrij stabiel. Dan wanneer je een campagne doet met de influencers kijk je naar de individuele performance van elke influencer push door te kijken naar hun website bezoeken(tracking links) of voucher gebruik. Maar bedrijven als HF kijken ook naar de algehele sales en hoe die veranderen als je zoân push doet. Dus dan trekken ze 10 influencers tegelijk van stal en hebben ze opeens meer bezoekers via branded zoekopdrachten op Google? is er opeens meer verkeer op de site door direct de url in te typen? en dit kan je dus als indirecte impact zien. De bedrijven waar ik voor heb gewerkt hebben dit ook vaak gedaan om bijvoorbeeld de toegevoegde waarde van YouTube of TV etc te kunnen aantonen als iets niet direct tot sales leidt.
Ze zullen dus best beoordelen hoe een post/story het doet van een specifieke influencer door naar engagement(likes, comments, shares etc) te kijken en de specifieke voucher voor die influencer maar ook naar het grotere plaatje.
Ook met linkjes zullen ze dus vaak naar click ratios kijken en kan het een indicatie zijn van een interessante follower basis maar ook bij ons bleven we kijken naar impact op sales.
Maar als een influencer dus slechte engagement van een post heeft en weinig impact met de andere statistieken verbreek je de samenwerking en ga je verder naar de volgende mommy-vlogger/blogger/insta/tiktok.
Affiliates blijven makkelijk en vaak op basis van een percentage van de inkomsten. X plaatst een linkje naar een boek op bol, jij clickt, bol plaatst een cookie, 4 dagen later koop jij een koelkast bij bol en influencer krijgt 3% commissie of jij koopt babyspullen en de influencer krijgt 8%
Dus ook als influencers vragen om alleen te clicken is het vaak voor het plaatsten van cookies. Bol is 7 dagen cookie geloof ik maar ken ook bedrijven die 90 dagen zetten omdat het bijvoorbeeld langer duurt een beslissing te nemen om een nieuwe keuken te kopen.
Op blogs kan het er ook nog vaak om gaan als bedrijft te betalen om je seo te verbeteren. Dus bijvoorbeeld fotoalbums. Hiermee creëer je backlinks die voor een specifiek keyword naar je site linken. Die kunnen door Google worden opgepikt als relevant en daardoor hoger komen in de niet-betaalde ranking bij het zoeken van fotoalbums. Dit stuk is een beetje kort door de bocht maar is de basis.
Hoop dat het iets helpt te begrijpen waarom sommige dingen zo gedaan worden.
Dit!
Mensen lijken oprecht niet te beseffen dat dit soort fotoâs, met of zonder manipulatie, dus echt in kp netwerken terecht komen. Maar hey, kun je tenminste wel je hypotheek betalen he.
Tanreveal
Hoe sommige buitenlandse Youtubers het aanpakken vind ik eigenlijk chiller: âI want to thank Skillshare (of weetikveel welk random product/service) for sponsoring this video + promopraatje.â Heb dan niet het gevoel dat ze me stiekem willen influencen en ik kan gewoon effe verder scrollen tot het promopraatje gedaan is
Ik heb het gerapporteerd a la ânudityâ en dan âinvolving a childââŠ
Als je iets rapporteert dan kan je de foto nog steeds ziek in de feed maar geblurred.