Mommybloggerstopic #6

Ik snap je wel. Dit is een hele discussie onder docenten Nederlands/bibliotheekwereld, etc.

Als je wilt dat leerlingen meer leesvaardigheid krijgen, dan is een luisterboek niet voldoende. Maar wil je dat ze daarna iets kunnen vertellen over plot, personages, tijd etc. dan is een luisterboek ook voldoende. Tenminste, dat waren mijn criteria als docent Nederlands en sommige collega’s waren voor en anderen tegen!

12 likes

Ja wel vervelen als je niet kan lezen ja, maar moet je luisteren dan opeens lezen gaan noemen? Een blind persoon kijkt toch ook geen film?
Super goed dat er luisterboeken bestaan zodat iedereen (oke, behalve dove mensen) kunnen genieten van literatuur, maar laten we niet doen alsof iets is wat het niet is.

17 likes

Het fijne aan lezen vind ik dat je even bezig bent met 1 taak en je alleen concentreerd op het boek. Luisterboeken asocieer ik ook met multitasken, net als dat ik een podcast luister tijden het wandelen/was opvouwen/auto rijden. En dat is prima en leuk, maar ik denk dat het belangrijk is dat je soms ook even bezig bent met gewoon 1 taak. En dat een boek lezen daarin echt heel anders is dan een luisterboek.

6 likes

Luisterboeken zijn toch ook gewoon anders omdat je daarmee de interpretatie van iemand anders hoort. Hoe snel iets uitgesproken wordt, met welke onderliggende toon, het ritme van een gesprek, emotie die erin gelegd wordt.
Als je leest bepaal je dat zelf (in je hoofd) maar als je voorgelezen wordt wordt dat voor je bepaald.

Dat wil niet zeggen dat een luisterboek minder is (juist goed dat ze er zijn en leuk dat ze populair zijn) maar het is toch gewoon een compleet andere ervaring?

6 likes

Nou volgens mij noemen blinde personen dus wel dat ze een film kijken. Ze luisteren dan alleen meer naar de tekst en de geluiden, maar ze noemen het wel film kijken.

13 likes

Het gaat hier toch om kinderen? Ik weet niet hoe oud die kinderen zijn, maar als ze nog niet zelf kunnen lezen maakt het toch helemaal niet uit of ze nou voorleest of een luisterboek aanzet? Dat is beide goed voor de taalontwikkeling van kinderen. En als ze wel al zelf kunnen lezen, zijn voorlezen en luisterboeken nog steeds een goede toevoeging voor zelfstandig lezen. Ik begrijp deze discussie echt niet.
Edit: oké het gaat dus niet om kinderen, never mind.

Nee het gaat over haarzelf, zij luistert naar boeken en noemt het lezen. Alsnog een domme discussie want who cares echt hoe je het wil noemen. Geloof niet dat je er last van hebt als iemand anders een boek geluisterd heeft en durft te roepen dat ze het gelezen heeft.

23 likes

Idd
Snap dat het feitelijk niet exact hetzelfde is maar als mensen dit wel zo interpreteren en uitleggen (iets met taal en bedoeling)

als je een boek geluisterd hebt kun je toch gewoon zeggen ‘ik ken het verhaal’ ipv ‘ik heb het gelezen’??

1 like

“Ik heb het audioboek van naam boek geluisterd.”

Opgelost.

24 likes

Het zou al iets beter gaan met het baby’tje van E.lise Jo.anne (bron: haar insta stories). Gelukkig maar!!!
Moet hartverscheurend zijn, dat kleine wezentje net geboren en al zoveel medische zorgen.

Ik vermoed dat Wil is bevallen en de vlog zometeen online komt, als ik Tien’s story zo zie.

Ik hoop het! En ik denk dat de weeën vlak of tijdens de livestream met hun platform begonnen is.

Zei ze laatst niet in een story dat Wil nog niet bevallen was maar dat er maandag (vandaag dus) wel een vlog online komt met bijzondere beelden?

Oh:S God, wordt het zeker Jomanda: the vlog.

21 likes

Tien gaat vast aan de hand van kleuren, getallen en bloemenspon uit de doeken doen hoe de bevalling zal gaan en hoe het kind gaat heten.

3 likes

Helaas…

Ze hadden vorige week dacht ik meetings met de bank. En Willem was vd week in Friesland

Anti corona regels filmpje? Dit was gewoon iemand die keihard muziek draaide en erbij zong en mensen op straat die daarop dansten.

11 likes

Martine laat dr hond lekker op t ijs lopen, ja hoor