Hahahaha ik moest ook echt schater lachen. Hoe ie daar bij lag en hoe ze hem binnen toegedekt hadden. Hun commentaar ook erbij!
Hahaha ik gier!! Nog nooit zo gelachen bij een story. Prachtig
Haha wow ik lach ook echt hardop. Het ziet er meteen ook zo dramatisch (op een leuke manier) uit
Humpf?!
Noem je het kijken vam Harry potter dan ook lezen, want het is een boek ( geweest)?
Of een pianostu luisteren? Is dat dan bladmuziek lezen?
(Nee natuurlijk niet)
Nee, maar het luisteren naar een luisterboek van HP wel. Vind dit echt gatekeeping.
Hahahaha ik lig ook dubbel om de stories van een slapende Hunter. Alsof ze een lijk aan het vervoeren waren😂 adorable
Ik heb zojuist de betekenis van gatekeeping opgezocht en het is nog steeds voor mij onduidelijk wat je bedoelt…
Wat bedoel je precies?
Wellicht ben ik iets te rechtlijnig in het taalgebruik, maar ik vind dat als je zegt dat je gelezen hebt terwijl je geluisterd hebt, je gewoon moet zeggen dat je geluisterd heb. Want je hebt niet gelezen.
Maar het werd wel aan je voorgelezen, miss dat de aanwezigheid van het woord lezen daarin dan weer rust kan geven haha
Het maakt me verder weinig uit wat anderen ervan denken, maar boeken luisteren geef me echt hetzelfde gevoel en beleving als wanneer ik het lees! Ik gebruik de termen dan ook door elkaar. Snap echt niet waarom mensen dat gek of erg of whatever vinden, is toch fijn dat boeken zo een extra breed publiek krijgen! Ik ben iig superblij met de optie!
Mwah maar een luisterboek leest letterlijk het hele verhaal woord voor woord voor. Of je eigen ogen nu langs alle woorden glijden of de woorden in je oor worden gefluisterd, je neemt het hele boek in je op.
Een film is een 2 à 3 uur durende interpretatie van een verhaal, niet vergelijkbaar.
Helemaal eens hiermee.
Zeker, ik ook hoor!!
Ik vind lezen en luisteren toch echt 2 verschillende dingen. Ja, je neemt een boek tot je, maar echt niet lezend? Een podcast lees je toch ook niet?
Als reactie hier nog op; als je leest lees je hoe woorden zijn geschreven, wat correcte spelling is etc. Vandaar dat lezen ook goed voor je is. Dat mis je allemaal bij voorlezen, waar het meer om het verhaal draait…
Ik snap je wel. Dit is een hele discussie onder docenten Nederlands/bibliotheekwereld, etc.
Als je wilt dat leerlingen meer leesvaardigheid krijgen, dan is een luisterboek niet voldoende. Maar wil je dat ze daarna iets kunnen vertellen over plot, personages, tijd etc. dan is een luisterboek ook voldoende. Tenminste, dat waren mijn criteria als docent Nederlands en sommige collega’s waren voor en anderen tegen!
Ja wel vervelen als je niet kan lezen ja, maar moet je luisteren dan opeens lezen gaan noemen? Een blind persoon kijkt toch ook geen film?
Super goed dat er luisterboeken bestaan zodat iedereen (oke, behalve dove mensen) kunnen genieten van literatuur, maar laten we niet doen alsof iets is wat het niet is.
Het fijne aan lezen vind ik dat je even bezig bent met 1 taak en je alleen concentreerd op het boek. Luisterboeken asocieer ik ook met multitasken, net als dat ik een podcast luister tijden het wandelen/was opvouwen/auto rijden. En dat is prima en leuk, maar ik denk dat het belangrijk is dat je soms ook even bezig bent met gewoon 1 taak. En dat een boek lezen daarin echt heel anders is dan een luisterboek.
Luisterboeken zijn toch ook gewoon anders omdat je daarmee de interpretatie van iemand anders hoort. Hoe snel iets uitgesproken wordt, met welke onderliggende toon, het ritme van een gesprek, emotie die erin gelegd wordt.
Als je leest bepaal je dat zelf (in je hoofd) maar als je voorgelezen wordt wordt dat voor je bepaald.
Dat wil niet zeggen dat een luisterboek minder is (juist goed dat ze er zijn en leuk dat ze populair zijn) maar het is toch gewoon een compleet andere ervaring?
Nou volgens mij noemen blinde personen dus wel dat ze een film kijken. Ze luisteren dan alleen meer naar de tekst en de geluiden, maar ze noemen het wel film kijken.
Het gaat hier toch om kinderen? Ik weet niet hoe oud die kinderen zijn, maar als ze nog niet zelf kunnen lezen maakt het toch helemaal niet uit of ze nou voorleest of een luisterboek aanzet? Dat is beide goed voor de taalontwikkeling van kinderen. En als ze wel al zelf kunnen lezen, zijn voorlezen en luisterboeken nog steeds een goede toevoeging voor zelfstandig lezen. Ik begrijp deze discussie echt niet.
Edit: oké het gaat dus niet om kinderen, never mind.