Mommybloggerstopic #6

Ohhh Siep, echt een dotje. Rammelende eierstokken to the max.

Wat heerlijk voor Willemijn dat alles zo goed is gegaan!
Ik put ook echt kracht uit de beelden van haar bevalling, zo kan het dus ook :relaxed:

3 likes

Get a job

3 likes

Superschattig kindje en fijn dat het zo goed is gegaan. Snap alleen niet zo goed dat Martine het twee x een regenboogbaby noemt. Leuk dat je mooie kleuren zag in de lucht maar een regenboogkindje is echt wezenlijk iets anders. Dat zal ze toch wel weten?

Het is wel een regenboogbaby.

19 likes

Het is toch ook een regenboog baby?

Edit: spuit 11 met mijn reactie

1 like

Wat is een regenboog baby dan?
Ik dacht baby na verlies? Dat is deze baby toch :face_with_monocle:

1 like

Oh god, ik kom er na jullie reacties achter dat ik het zelf helemaal mis heb. Wat stom. Ik ken regenboogbaby’s alleen uit de lhbti-gemeenschap.

27 likes

Ja klopt, regenboog baby is een baby na het verlies van een kindje.

3 likes

Jaa oké ik dacht al, wat is het dán :face_with_hand_over_mouth:

@Amarens ohh ja die kan ik me ook wel indenken ja haha!

1 like

Beste eerste post in tijden, welkom! :v:t3:

4 likes

Echt he! Vind het echt knap hoe ze zo relaxt is.
Door haar lijkt zo een thuisbevalling zo fijn, zonder al die draden en gewoon in je eigen huis.

Beetje tegenstrijdig deze post. 🥲
Zeggen dat er “geen goed of fout is” maar blijkbaar is je kind op de eerste dag op eigen kamer leggen niet goed volgens de rest van de hele post. :face_with_hand_over_mouth:

5 likes

Ook dit idd!!

1 like

Huid op huid contact/kangerooen, is bv wel echt bevordelijk voor de hechting, maar van ‘samen’ slapen in de eerste X periode heb ik het ook nog nooit (bewezen!) gehoord, en het is mijn vakgebied. Ik zou ook zeggen; lekker doen waar je je zelf goed bij voelt.

Ik vind het ook kwalijk dat zij die stelling zo inneemt. Maar dat vind ik ook met borstvoeding. Ja, het is misschien ‘beter’, maar er is ook genoeg goeds te zeggen over flesvoeding en met dat soort stellige uitspraken kan je mensen (die vaak al wat kwetsbaarder zijn) echt verdrietig/onzeker maken.

28 likes

Ik heb juist de indruk dat je tegenwoordig scheef wordt aangekekenen als je er wél voor kiest om je kind langer tijd op je kamer te laten slapen. Beide kinderen hebben een half jaar in een co sleeper naast me geslapen en dit was een heel bewuste keuze. Ik zou niet anders willen, maar vind er vrij weinig van als iemand anders er voor kiest het niet te doen. Je wil echt niet weten hoe vaak ik mezelf heb moeten verdedigen als mensen hoorde dat de kinderen naast mij lagen, Terwijl het gewoon in een veilige co-sleeper was.

3 likes

Ik vind het wel maf dat je veel hoort over betere hechting als voordeel van samen slapen, terwijl dat dus niet bewezen is, maar je eigenlijk nooit hoort dat samen slapen voor een jonge baby beter is om een echt fysieke reden: dat ze dan de ademhaling van de ouder(s) horen en volgen, en zo minder snel zullen stoppen met ademen. Ik dacht dat dat wel bewezen was? Zeg dat dan gewoon in je bednest spon :grin:

4 likes

Grappig haha, want het is ook mijn vakgebied (orthopedagogiek) en ik heb geleerd (wel 2019/2020, niet meer ingelezen daarna dus weet niet of er weer nieuwe info is) dat het dus wel bevordelijk is voor veilige hechting (hoewel klein aandeel heeft overigens, maar wel significant), maar vooral dat het zoals @Pininhetweb zegt de kans op wiegendood aanzienlijk verkleint.
Zowel Unicef als AAP als IMH raden dan ook 1jr op ouderlijke kamer aan vooral vanwege dat laatste en niet perse vanwege het hechting stukjes. (Dus niet samen slapen perse maar op 1 kamer of co slapen).
Maar het was bij ons in de master echt een major thema :crazy_face:!

Maar net als met alles worden die voordelen compleet teniet gedaan als ouders er geen voordeel uithalen want oververmoeide ouders hebben weer meer nadelen dan de voordelen. Dus tja, altijd persoonlijke afweging.
Beetje zoals dat hardlopen natuurlijk super goed is, maar niet als je een enkel blessure hebt of er dood ongelukkig van wordt. Waarom zou je dan gaan hardlopen? Dan is het allang niet meer zo goed voor je of zelfs slecht.

Maar dit is natuurlijk ook een reclame. Er zoals dat Nutricia reclame maakt dat hun melk de beste is voor de overgang van borst naar fles. En dat Tony’s de lekkerste chocola is…

3 likes

Ik vind het gewoon de reinste bullshit.
Mijn kind lag vanaf dag 2 op haar eigen kamer en toen ik gisteren een dag was weggeweest en terug kwam heb ik haar nog nooit zo zien lachen.
Denk dat ze dus totaal niet aan me gehecht is. :joy:

15 likes

En dan krijg je dat gelul over “ maar later blablabla”
Volgens mij is dat helemaal niet bewezen?
Ik heb vanaf mn geboorte op mn eigen kamer geslapen en ik heb alles behalve een hechtingsprobleem.
Vind het echt grote bullshit.

16 likes