Mommybloggerstopic #7

Of Serena?

1 like

O jaa ik denk dat je gelijk hebt! Oeps dan heb ik niks gezegd.

En besef me ineens hoe selectief ik ben
 een sneer naar Serena vind ik minder erg dan naar Rachel :see_no_evil::flushed:

Edit: maar punt van @Crusti_Croc en het hoge ikwileensticker-gehalte blijft.

1 like

Ik dacht 25%, haar vader is toch in Nederland geboren en haar moeder is ook Nederlands. Dus alleen Indonesische grootouders?

1 like

Je bent indo, of je bent geen indo. Er bestaat niet zoiets als 25% of 50% indo zijn. Indo staat voor Indonesisch-Europees, je hebt gemend bloed. Of je nu eerste of derde generatie bent.

29 likes

Toch moet ik altijd denken aan dat programma Kerels met een kleintje waarin hij tot op het laatste moment absoluut niĂ©t hij de bevalling aanwezig wilde zijn want “Je wil je favoriete kroeg ook niet zien afbranden”. (Uiteindelijk was hij er toch wel bij) Hij kwam daar echt over als een lul.

11 likes

Ondanks haar vader is Nederland is geboren, als zijn ouders beide indisch zijn, is hij toch ook indisch en Rachel 50%

2 likes

Over Debbie?

1 like

Ik denk niet Debbie hoor. Debbie is het hele jaar door trots op haar roots en laat dat ook regelmatig op veel verschillende manieren zien.

2 likes

Dit gevoel kreeg ik ook. Ze zijn nog geen maand uit elkaar en ze zegt dat het voor haar heel onverwacht kwam. Dit is dus duidelijk haar overlevingsmechanisme. Alleen maar goed voor haar als ze dit zo volhoudt, maar het komt op mij wel heel erg ‘kijk mij eens sterk zijn’ over en daardoor een beetje nep. Zou zelf waarschijnlijk jankend in bed hebben gelegen. Maar ze moet natuurlijk helemaal zelf weten hoe ze ermee dealt en wat ze wel/niet deelt op socials. Wie weet ook wel uit bescherming voor haar kind.

Meestal worden situaties inderdaad pas anders als er echt knopen doorgehakt moeten worden en financiële afspraken en een ouderschapsplan. Ik vond die Q&A van Maria Tailor ook wel shocking. Lijkt mij een hele heftige situatie als je geen direct contact meer mag/kan hebben met de vader van je kinderen. Zó gedetailleerd erover vertellen is ook wel weer het andere uiterste. Ik vind wel dat ze het respectvol vertelde, maar pfoe
dat je dit allemaal met de buitenwereld wil delen
haar kinderen zijn ook nog eens wat ouder en kunnen ook met dit soort details geconfronteerd worden door buitenstaanders.

2 likes

Weet je, ik ben wit en heb nooit gelast gehad van racisme dus mijn waardeoordeel doet er niet echt toe, vind ik zelf. Bedoelde meer dat Lois hier misschien aan refereert.

2 likes

Bij Lois zie je echt haar indo roots wel. Ze zegt door haar Nederlandse achternaam wit privilege te ervaren.

Waarom?

Indo en Indisch zijn 2 verschillende dingen:

2 likes

Ah ok. Niet zo netjes van haar om dat te doen nee. Maar om iemand dan in de war te noemen?

2 likes

Ik zit intussen al veel te lang na te denken over hoe je familieboom precies moet lopen om 20% van iets te zijn.

28 likes

Misschien denk ik te ver door maar in mijn ogen gaat in de war zijn over iemands psychische gesteldheid en dat vind ik dus nogal ver gaan om over iemand te zeggen. Maar misschien bedoel jij dat niet met in de war.

Iemand kan ook ‘gewoon’ bitchy zijn hù, zonder dat ze in de war zijn.

1 like

Ik snap het wel denk ik. Indo zijn is denk ik met met racisme een beetje een grijs vlak. Je hebt wel eens te maken met racistische grappen etc maar naar mijn ervaring heb je niet echt te maken met achtergesteld worden of afgewezen worden door je achtergrond.

Ik heb wel eens op een sollicitatiegesprek gehad dat mensen vragen naar mijn achternaam, en als ik zeg dat het een indonesische naam is dan is het ooooooohhh. Wat ik altijd maar een beetje ervaar als een soort van ‘‘gelukkig maar’’ ofzo.

Dus roepen dat je indo bent tijdens BLM is een beetje misplaatst naar mijn mening dan. Het is uiteraard wel anders voor de mensen die wel echt daar zijn geboren. Maar heb het meer over de 3de generatie. Mijn vader is bijvoorbeeld wel in Indonesie geboren en heeft in zijn jeugd wel racisme ervaren toen hij naar Nederland kwam.

1 like

Maar het ging in de initiĂ«le post om “20% Indonesisch” dat kan toch wel ook als je Indo bent? Of zeg je dan altijd 100% Indo zonder te specificeren hoeveel procent Indonesisch?

Off topic maar ik probeer het te begrijpen

Mijn vriend zijn vader is indonesisch en zijn moeder nederlands. Dat maakt hem dus indo als ik het goed begrijp? Zijn vader is geboren in jakarta met indonesische ouders dus is hij indisch?

1 like

Precies, dat laatste.

@Vlek je vriend is indo. Als zijn vader geboren is in voormalig Nederlands Indië met Indische voorouders (Indonesisch Europees), dan is hij inderdaad Indisch

5 likes