Over privacy; kom net een ‘brief’ tegen van Gigi Hadid of iedereen die een foto deelt waar haar kind op staat, aub het gezichtje wilt blurren. Vind het heftig hoe ze hier om moet smeken, maar wel goed dat ze er mee bezig is. Nu hopen dat mensen dit ook doen.
Volgens mij is de baby van Romee al rond de 7 maanden ofzo toch?
Ik dacht dat alleen heel jonge kindjes ernstige klachten kregen en ziekenhuis opname, maar dat is dus niet het geval.
Ik dacht ook dat alleen heel jonge kindjes dat kregen, maar mijn moeder vertelde gisteren dat het kleinkind van een vriendin van haar ook is opgenomen met RS en aan de beademing Hij is al 9 maanden. Mijn zoontje van bijna 1 gaat binnenkort pas voor het eerst naar de opvang, vind het ook echt wel eng dat dat zo heerst blijkbaar.
In de brief van onze opvang stond dat het voor kinderen onder de 2 jaar gevaarlijk kan zijn.
Pff dat lijkt me zo kut, doe je er zelf alles aan om je kindje privacy te geven en dan gooien al die honden van een paparazzi fotografen gewoon alles op internet…
Ik snap ook niet hoe mensen niet beseffen dat ze super aso bezig zijn op zo’n moment.
Is het misschien vanwege gebrekkige regels omtrent paparazzi die de meeste landen hanteren, dat mensen het oké vinden dit te doen? Eigenlijk is het toch ook best raar dat de wet het niet gewoon verbiedt dat fotografen in de struiken naar bekende mensen zitten te gluren voor een ongevraagde foto. Mensen moeten echt verplicht worden om toestemming te vragen voor een herkenbare foto.
De vraag is: maken ze content over hun moederschap en leven of over hun kind? Die tweede is echt een no go voor mij.
Ik kijk geen moedervlogs en zie de mensen die hier besproken worden sporadisch op insta. Soms scroll ik gewoon door dit topic als verlenging op het youtubers-topic. Veel mensen die hier besproken worden waren ooit geen moeder. Maar in zekere zin is dat ook wel hypocriet misschien.
je kan toch ook zeggen “vannacht was weer een pittige nacht maar vandaag ga ik naar de bouwmarkt verf uitzoeken voor de bijkeuken en jeux de boulen met een paar vriendinnen”
je moet maar bedenken dat jouw moeder een insta zou hebben met 6000 volgers en het zou alleen maar over jou gaan: “nou Tas heeft deze week een wortelkanaal behandeling, wel spannend! ze heeft altijd een slecht gebit gehad maar ik vind 26 jaar best jong voor een wortelkanaal behandeling.” dan zou je toch ook denken jemig doe eens even niet, schrijf lekker over jezelf en je gebit.
Ja maar dat verf uitzoeken in de bouwmarkt, daar gaat je kind dan toch mee naartoe? Kan me niet voorstellen dat iemand voor alles wat diegene doet een oppas regelt en leuke dingen doen zonder kind, met vriendinnen bijv, gebeurt ook niet zoo vaak dat je er vlogs mee kan vullen. Als je vlogt dat je staat te koken of in de supermarkt bent dan is je kind 9/10 keer ook bij je in de buurt en roep je ook vast een keer ‘nee karel niet de tafel likken’ wat dan ook niet helemaal de bedoeling is want daar kan je tien jaar later mee gepest worden: jij likt tafels hi ha ho. Dan zou je bijna moeten zeggen dat je maar moet stoppen met vloggen zodra je een kind krijgt of je zou het massaal moeten boycotten zodat er geen ‘vraag’ meer naar is.
Maar je hoeft je kind ook niet totaal te negeren, het verschil is dat je wel je bezoekjes aan de bouwmarkt filmt en niet het bezoek aan de KNO-arts voor de buisjes. Speelt je kind een bijrol (zonder gezicht en details) of de hoofdrol?
Er zit nogal een verschik in of je deelt ‘Kees is ziek thuis vandaag, nu dus lekker rustig aan op de bank en hopen dat hij snel opknapt’
of
‘Kees heeft de hele boel onder gespuugd vannacht, heeft nu ook koorts en ik.denk blaasontsteking. Papa gaat even met hem naar de Hap’ insert foto zieke Kees op schoot
’ Nou terug van de Hap, arme Kees heeft een oorontsteking en blaasonsteking en moet 3 dagen antibiotica. Hij voelt zich zooo ziek arm kind insert foto van Kees bij de Hap bij papa op schoot’
‘Kees ligt nu lekker in bed na 2 crackers en een glas limonade, arme kind heeft de hele middag doodziek op de bank gehangen insert foto Kees hangend op de bank’
‘Lief dat jullie allemaal vragen hoe het met Kees gaat. Kees heeft een goede nacht gehad, antibiotica slaat aan en vandaag even lekker rustig aan’*insert foto van Kees aan zn ontbijt’
En dat laatste gebeurd helaas echt heel erg veel. Ik weet van bijv collega’s die ik amper ken echt heel veel over hun kinderen wat totaal onnodig is en best wat grenzen voorbij gaat. Als je mommyblogger bent, waarom zouden 60K mensen deze dingen moeten weten over je kind?
En ja eens, als kijker hoef je het niet te kijken want wij consumeren die informatie die we afkraken. Maar dat pleit je niet vrij van de vetantwoordelijkheid die je als ouder hebt.
0-2 jaar vooral. Maar kan ook bij iets oudere kindjes voorkomen maar dan minder erg.
Ik wil meer Arabische gezegden leren.
Daar zit wat in. Daarom is niet ook niet mijn favoriete topic tbh.
(maf trouwens hoe groot dit geworden is als je nog weet hoe dit ooit heel bescheiden begon op egf als spin-off van zo’n gewoon beutyblogtopic, als ik het me goed herinner. Zo zie je wel hoe dit fenomeen gegroeid is de laatste jaren).
Ik vind het zelf ook lastig dat de kinderen hier ook benoemd worden. Dat kan in een discussie over privacy, maar als iemand naam kind + ivvj googlet, komt ie gewoon hier uit. Net als dat er over andere kinderen wel eens gezegd is dat ze niet goed opgevoed worden etc. Wat mij betreft noemen wij de kinderen hier sowieso niet bij naam en het liefst helemaal niet op een manier die herleidbaar is naar een individu. Maar ja, misschien is dit topic niet meer iets voor mij.
zooo ik kwam toevallig die Jip Heldoorn tegen op insta, had hier ook iets over gelezen laatst, maar zij gebruikt haar kids ook next level voor spon zeg, jeetje. Heftig.
Denk dat de meeste mensen die er zo’n sterke mening over hebben er helemaal niet naar kijken.
Er worden hier bijna nooit individuele kinderen besproken, we bespreken alleen hun moeders
Onder 1 jaar is het een risico. De eerste 2-3 mnd heb je als baby nog redelijk wat antistoffen vanuit de moeder. Daarna begint de risico. Er zijn meestal 2 golven van RS, 1 in september/okt/november en een in het voorjaar. Nu is het heel raar. Mijn zoontje heeft met 5 maanden met ernstig RS in het ziekenhuis gelegen icl zuurstof, maagsonde, vernevelingen en antibiotica. Zo heftig om dat mee te maken.
Jeetje wat ontzettend heftig. Hoe is het nu met hem? Of is het al lange tijd geleden en heeft hij er godzijdank niets aan over gehouden?
Laat ze ook even een vaccin hiervoor ontwikkelen! Zullen ze vast mee bezig zijn. Mijn zoontje is over 2 weken 1, maar hoop desondanks dat het niet op onze opvang gaat rondwaaien…