Oooh dit vind ik altijd zo irritant, die “knappie ” en 1000 andere veren.
Doe normaal.
Krijg ik zelf nooit
Oooh dit vind ik altijd zo irritant, die “knappie ” en 1000 andere veren.
Doe normaal.
Krijg ik zelf nooit
Veel mommybloggers zijn ook niet begonnen als mommyblogger (Mascha, Serena, Wil & Tien, ivvj,…). In mijn geval volgde ik een aantal van hen al lang voor ze kinderen kregen, en dan verwijder je ze niet van de ene dag op de andere omdat ze plots een kind hebben. Ondertussen volg ik zo goed als geen mommybloggers meer, maar ze blijven wel nog steeds in mijn suggesties verschijnen. Serena had ik bvb al lang ontvolgd voor ze kinderen kreeg, maar toch weet ik perfect hoe haar kinderen er uitzien omdat ze de hele tijd in mijn feed passeren.
Daarnaast vind ik het idee van mensen die schrijven/posten over het ouderschap wel fijn. Het is soms wel eens prettig om te lezen hoe andere ouders met dezelfde dingen worstelen en hoe zij iets aanpakken (en soms ook een opluchting dat ‘dat’ mij gespaard blijft). Maar dat gaat ook zonder de hele privacy van je kind weg te geven of ze in te zetten voor elke spondeal en elke like (kinderarbeid dus). Het is gewoon schrijnend dat dat blijkbaar niet lukt voor het verdienmodel van de mommyblogger.
Ik vind het trouwens vreemd dat heel wat van de huidige mommybloggers er redelijk goed in slaagden vroeger om hun relatie redelijk privé te houden, maar hun kinderen passeren wel de hele tijd door het beeld. Zo wist je meestal wel dat ze een relatie hadden, en af en toe verscheen de partner zelfs in beeld, maar dat was zeker geen dagelijkse kost. Martine vind ik daar heel extreem in: haar man verschijnt (volgens mij, maar misschien is dat niet meer zo) nooit in beeld, haar kinderen bijna dagelijks. Ook vreemd dat haar man dat dan blijkbaar wel oke vindt.
Ja dit verwondert me anders ook bij al die kinderen online. Dat je dat kennelijk ook nog eens allebéi prima vindt?? Pff als mijn partner zo’n influencer werd zou het echt exit partner zijn, bah.
Ja dat snap ik op zich ook. Maar het is toch jammer en ook wel vreemd dat mommybloggers zelf niet die kritische reflectie meer hebben? En nog vreemder dat partners die zelf zo hard op hun privacy staan, er dan niet tussenkomen?
Wel dagen nadenken en twijfelen of je je kind wel of geen coronatest zou laten doen of een vaccin nemen, maar wel zonder meer hun privacy weggeven. Dat kan er bij mij echt niet in.
Late reactie, maar dit is niet per se waar. Natuurlijk zou wetgeving voor kinderen in vlogs, net zoals bij kindmodellen en tv-sterren goed zijn. Maar de Kinderbescherming kan in situaties van mommy influencers best een ondertoezichtstelling verzoeken. Daar is geen nieuwe wetgeving voor nodig. Ze moeten dan wel bereid zijn te betogen dat de ontwikkeling van die kinderen ernstig wordt bedreigd. Ik heb geen idee of zoiets al wel eens gedaan is.
Een ots verzoeken voor een vlogger die de privacy van haar kind niet volledig beschermt vind ik dan ook weer heel ver gaan. Voor een ots moet er echt veel aan de hand zijn.
Ook bij die Bellinga kids? Kinderen worden uitgebuit voor financieel gewin en hebben geen enkele privacy. Er wordt wel een ots verzocht om minder
Bellingas heb ik nooit gekeken dus vind dat ik daar niet over kan oordelen…
Denk dat het in sommige situaties zeker het proberen waard is, maar ben heel benieuwd hoe de RvdK en de rechtbanken hier tegenaan kijken.
Off topic: kak, ik had hier mijn scriptie over kunnen doen
Ik denk dat dat betogen heel lastig is, omdat daar nog geen echt bewijs voor is, wat ik weet. Wij kunnen wel raden wat de gevolgen zijn, maar voor een ots heb je wel wat meer nodig dan dat. Ik denk dat een ots in deze niet eens mega slecht zou zijn, dat er iets van een gezinsvoogd even mee kijkt of dit nog wel oké is in gevallen zoals de Bellinga’s (heb het zelf nog nooit gezien dus geen idee hoe en wat precies daar), maar een rechter zit nou eenmaal aan criteria vast.
De enige criteria waar de kinderrechter aan moet toetsen zijn:
Ernstige ontwikkelingsbedreiging zou je naar mijn mening wel kunnen onderbouwen bij sommige kinderen van vloggers. Ik ken echter geen voorbeelden waarbij een ots is verzocht voor een kind van een vlogger.
Oke echt een stomme vraag dit maar, members only? Wat houdt dat in? Welke topics zijn dat dan?
Om het topic niet te vervuilen zal ik het straks verwijderen
Kun je vragen aan de moderators. Mits je in aanmerking komt idd. Staat geloof ik bij faq, hoe en wat.
Dankjewel!
Ik hoop dat de vele meelezers de discussie hier hebben gelezen en er wat van hebben opgestoken.
Om als ‘meelezer’ te reageren. Ik vind het zelf best lastig om te reageren zeker omdat het vaak als is gezegd en of uitgelegd. Klinkt misschien suf (?) maar vind het altijd heel interessant om de meningen van andere te lezen en er zo iets van op te steken. Of überhaupt ergens op gewezen te worden. Want ja die kids worden veel als reclamezuil ingezet maar waarom vinden veel mensen dat maar normaal? Afgaande op de reacties etc op de foto’s.
Het is zeker goed als je alleen meeleest omdat je het interessant vindt! Ik hoop wel dat jij (en andere lurkers, hoi!) je vrij voelt om mee te posten als je dat wil!
Ik ben altijd bang dat lurkers niet durven te posten, maar dat mag dus wel! Je bent meer dan welkom om mee te lezen en mee te posten!
Ik denk dat mensen het normaal vinden omdat ze er nog nooit over hebben nagedacht
Meelezer hier (ook in andere YT topics overigens). Helemaal eens met deze post.
Wat ik ook lastig vind aan een eerste reactie in deze topics hier is als je iets positief post over een bepaalde YT’er al snel over je heen krijgt dat je die persoon bent, maar ook als je “altijd” negatief bent je ook dat weer over je heen krijgt. Dat maakt voor mij het ook lastig om mee te posten hier en in de andere topics. En daarbij, jullie zijn toch wel voor mij de topics waardoor ik bij blijf over influencers zonder deze zelf te hoeven volgen. Dan volg ik voor mij alleen de leuke en als ik zin heb ik irritainment (geweldig woord btw) kan ik gericht een vlog/video kijken.
Overigens volg ik zelf geen enkele mommy influencer en vind ik het bizar dat sommige hun kind zo mogen gebruiken en dat daar niets mee gedaan word. Zeker in vergelijking met een Claire die ze alleen wat spelend hebben laten zien en deze kinderen zijn meestal heel bewust bezig met de situatie/het “bekend” worden en dit wel zo mag.
Nee is ook niet erg inderdaad! Ik bedoel de meelezers die ook mommybloggers volgen die foto’s en info van hun kinderen plaatsen. Dat ze de discussie over privacy van kinderen waarborgen ook gelezen hebben.
Hier ook een lurker! Ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk helemaal geen mommybloggers of iets volg, omdat ik het zelf gewoon echt niet vind kunnen hoe kinderen worden gebruikt door hun ouders, zodat die ouders lekker geld kunnen verdienen. Dat vind ik erg krom en heel vervelend voor die kinderen. Die kinderen zijn vaak nu nog zo jong dat ze het wellicht niet door hebben of dat ze het niet interesseren, maar dat kan natuurlijk veranderen. Ik denk dat haast iedereen het wel gênant vindt om kinderfoto’s of filmpjes van jezelf te zien in de privésfeer, moet je dan nagaan hoe dat is voor zo’n kind van een mommyblogger waarbij echt alles is vastgelegd. Ook zo leuk voor de klasgenoten voor die kinderen als ze ouder zijn. Kortom, ik ben geen fan! Ik vind dit topic overigens wel interessant om te lezen. Dus ik zal zo nu en dan wel alleen blijven lurken😉