Mommybloggerstopic #7

Aaaw dit hoorde ik laatst ook al van iemand anders. Zo kut dat het altijd gedoe was als kind om ergens anders te blijven eten. Volgens mij is ergens anders eten voor kinderen ook heel leerzaam. Dit is echt mijn voornemen zelf als (hopelijk ooit) ouder nooit te gaan doen. En daarnaast: je hebt toch altijd wat extra groenten in de vriezer of iets anders ligfen om ergens doorheen te gooien voor wat extra?

7 likes

De enige reden dat het niet werkte is omdat Wout steeds het verkeerde commando gaf. Hij zei iets van “het licht in de keuken” ipv “het keukenlicht”.

2 likes

Ik ben zo blij met mijn ouders want die zijn zo tatta als ze komen maar meeëten was nooit een probleem en we hadden ook geen eetregels.

Ik had een vriendinnetje die wel strenge regels had en die nam dus vaak de snoeppot mee naar boven en had ook al van kleins af aan overgewicht. Wij mochten thuis alles eten en waren allemaal dun als kind. Haar ouders en zus waren ook dun dus het zat niet in de genen ofzo, was puur het overmatig snoepen omdat dat niet mocht.
Oja en daar moest ik ook m’n toetje van het niet schoongemaakte dinerbord eten. Ze hadden gewoon een vaatwasser daar :’)

12 likes

Bedankt voor deze flashback naar m’n jeugd.

1 like

Wij hebben die dingen ook. Ook een radio dus we zo kunnen besturen. Mijn kinderen roepen nu “Bumba stopdans Spotify !” En werkt gewoon. Maar je moet je stemmen daar aan linken.

Je kan ook een genafwijking hebben waardoor je minder snel verzadigd bent. Ook als je ouders dat niet hebben. Lees anders even:

6 likes

Ik denk dat dit gewoon een manier is om een beetje verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen. En het schept vooral veel duidelijkheid. Ik geloof echt niet dat Willemijn er als een dictator bij staat te kijken en ik denk dat ze met bv kamer opruimen bedoelt, speelgoed in de bakken/ la etv. Vieze kleding in de wasmand. Dat kunnen jongetjes van die leeftijd prima. Ik laat m’n zoontje van 1,5 ook “helpen” met blokken in de blokkendoos doen. In mijn ogen niks mee.

6 likes

Jaaa ik voelde me dus ook trash daardoor!

1 like

Die regels zijn echt niet raar hoor. Wij hebben thuis ook afspraken over wanneer ze snoep en ijs krijgen, wat er op brood gegeten word, wanneer ze tv kijken en wat ze daar voor moeten doen (opruimen). Alleen maar goed om die regels weer even op papier te zetten want 1) kinderen hebben heeeeeel veel aan duidelijkheid en 2) 6 weken lang gedoe en gezeur thuis is gewoon niet leuk

6 likes

Als ik het verhaal zo lees was dat in dit geval niet aan de orde, anders is er altijd een medisch iets te vinden voor een probleem.
De discussie is hier al eens geweest geloof ik naast verplicht bord leeg eten of bepaalde dingen echt niet mogen is volgens mij niet goed om normale eetgewoontes aan te leren.

1 like

@Nefertiti Weten wij veel wat hier wel en niet aan de hand was. Dit zijn van die n=1 opvoedverhalen waar niemand wat mee kan. Wat zijn strenge regels? Want als je thuis alles mocht is ‘een keer snoep per dag’ ook erg streng, terwijl dat me een hele normale manier van opvoeden lijkt. Wat speelde er verder in het leven van dit kind? Was er misschien een lichamelijke reden? Een kind eet echt niet elke avond de hele snoeppot leeg puur en alleen omdat er regels zijn. Zo rechttoe rechtaan is opvoeden allemaal niet.

17 likes

Wij hadden die regel ‘eerst hartig, dan ziet’ thuis ook. En om eerlijk te ze zijn begin ik me door jullie commentaar geven ook echt te beseffen dat ik het de grootst mogelijke onzin vindt haha.

Ik had er alleen als kind zelf nooit last van want ik was een van die vagerds die dus alleen maar hartig lustte, als ik al brood wegkreeg. Nu vind ik het wel lekker maar heb het als kind regelmatig in m’n wang bewaard om vervolgens in de plee uit te spugen. Tot m’n ouders kleine plakjes beleg zagen drijven, toen was het gedaan :sweat_smile:

Mijn zoontje van bijna 1 is ook helemaal niet zo happig op brood (gaat nu wel wat beter inmiddels) en toen ik een tijd geleden op het cb voorstelde om dan maar twee keer warm aan te bieden op een dag (want daar smult hij van) kreeg ik duidelijk te horen dat een kind brood MOET leren eten. Wtf. Waarom eigenlijk? In zuid Europese landen eten ze toch ook meer warm dan brood.

12 likes

Ik denk dat ik hier echt recalcitrant van zou worden :sweat_smile:

Wat een onzin zeg, daar hebben ze duidelijk al lang niet meer een stapje terug gedaan om de “waarom moet dit eigenlijk?” vraag te stellen. Je zou brood volledig uit het dieet kunnen schrappen en dan wordt je kind ook gewoon groot op de andere dingen die je aanbiedt hoor.

2 likes

Haha ja we zijn ook twee keer warm gaan geven, tot hij dat brood wat lekkerder vond. Nu heeft hij last van z’n tanden en weigert hij weer brood dus je begrijpt wat er gebeurt. Maar wij zitten ook nog op de 3 flessen en daar zijn ze het vast ook niet mee eens.

1 like

Vond het ook echt irritant want ik legde dus onze situatie voor aan die kinderarts van het cb. We zaten namelijk nog op de 4 flessen en wilden heel graag gaan afbouwen, maarja als daar niets voor in de plaats komt gaat dat lastig. Dus stelde ik dit voor. Maar nee dat kon niet. Maar ze kwam ook niet met een andere optie.

Nou lekker 2x per dag warm eten geven die knul, daar ga jij als opvoeder namelijk gewoon zelf over

8 likes

Ik kom uit een NL gezin met bijzonder weinig regels en dat was echt wel heel fijn. Maar ik herken wel een beetje dat opkijken tegen gezinnen met wel veel regels, dat had ik vroeger ook wel. Terwijl ik het ook vaak ook zo cringe vond. Dat een moeder van een vriendinnetje al mopperend met de kruimeldief in de aanslag stond als ik hagelslag at, dat soort dingen

Merk wel dat ik hier in mijn eigen ouderschap soms ook mee worstel. Ik ben zelf ook erg laissez faire maar word soms ook wel gek van de chaos en kan er soms ook wel onzeker van zijn. Alleen al die regeltjes zitten echt niet in mijn systeem en passen ook niet bij ons denk ik.

PS: Nadeel 2 is dat ik in mijn jeugd zoveel Duo Penotti heb gegeten dat ik dat echt niet zo lekker meer vind :grimacing:

10 likes

Laatste deze video gekeken en helemaal geĂŻnspireerd geraakt. Ben ook geen broodeter en eet regelmatig warm voor lunch- en avondeten. Meestal restjes van de dag ervoor.

Ik ontbijt ook nooit omdat ik “normaal” ontbijt gewoon niet weg krijg 's ochtends. Nu wil ik het weer introduceren met soepjes ofzo. Weet niet of het gewenning is maar heb echt het idee dat “niet-westerse” landen dat toch beter doen.

10 likes

Ik wist eerst niet waar je precies verbaasd over was :sweat_smile:

Mijn verbazing is namelijk vooral: hoezo zijn dit de vakantieregels? Zo ongeveer de helft ervan is hier gewoon normaal, niet alleen in de vakanties.
Zelf aankleden, kleren in de wasmand, bord naar de keuken brengen, tussendoortjes eerst vragen
vind ik geen rare dingen om te verwachten van een 5 jarige.
Klusjes doen (behalve eind vd dag speelgoed opruimen) is geen regel maar als ik vraag om te helpen tafel dekken dan is de verwachting wel dat ze dat gewoon doen.

Voor mij gaat het niet echt om regels hebben maar meer om zelfstandigheid en verantwoordelijkheid meegeven. We wonen allemaal in dit huis, dan doe je ook jouw deel (op passend niveau) daarin.

8 likes