Mommybloggerstopic #7

Vond het ook echt irritant want ik legde dus onze situatie voor aan die kinderarts van het cb. We zaten namelijk nog op de 4 flessen en wilden heel graag gaan afbouwen, maarja als daar niets voor in de plaats komt gaat dat lastig. Dus stelde ik dit voor. Maar nee dat kon niet. Maar ze kwam ook niet met een andere optie.

Nou lekker 2x per dag warm eten geven die knul, daar ga jij als opvoeder namelijk gewoon zelf over

8 likes

Ik kom uit een NL gezin met bijzonder weinig regels en dat was echt wel heel fijn. Maar ik herken wel een beetje dat opkijken tegen gezinnen met wel veel regels, dat had ik vroeger ook wel. Terwijl ik het ook vaak ook zo cringe vond. Dat een moeder van een vriendinnetje al mopperend met de kruimeldief in de aanslag stond als ik hagelslag at, dat soort dingen

Merk wel dat ik hier in mijn eigen ouderschap soms ook mee worstel. Ik ben zelf ook erg laissez faire maar word soms ook wel gek van de chaos en kan er soms ook wel onzeker van zijn. Alleen al die regeltjes zitten echt niet in mijn systeem en passen ook niet bij ons denk ik.

PS: Nadeel 2 is dat ik in mijn jeugd zoveel Duo Penotti heb gegeten dat ik dat echt niet zo lekker meer vind :grimacing:

10 likes

Laatste deze video gekeken en helemaal geĂŻnspireerd geraakt. Ben ook geen broodeter en eet regelmatig warm voor lunch- en avondeten. Meestal restjes van de dag ervoor.

Ik ontbijt ook nooit omdat ik “normaal” ontbijt gewoon niet weg krijg 's ochtends. Nu wil ik het weer introduceren met soepjes ofzo. Weet niet of het gewenning is maar heb echt het idee dat “niet-westerse” landen dat toch beter doen.

10 likes

Ik wist eerst niet waar je precies verbaasd over was :sweat_smile:

Mijn verbazing is namelijk vooral: hoezo zijn dit de vakantieregels? Zo ongeveer de helft ervan is hier gewoon normaal, niet alleen in de vakanties.
Zelf aankleden, kleren in de wasmand, bord naar de keuken brengen, tussendoortjes eerst vragen
vind ik geen rare dingen om te verwachten van een 5 jarige.
Klusjes doen (behalve eind vd dag speelgoed opruimen) is geen regel maar als ik vraag om te helpen tafel dekken dan is de verwachting wel dat ze dat gewoon doen.

Voor mij gaat het niet echt om regels hebben maar meer om zelfstandigheid en verantwoordelijkheid meegeven. We wonen allemaal in dit huis, dan doe je ook jouw deel (op passend niveau) daarin.

8 likes

https://www.instagram.com/blogmamanl ?

1 like

Grappig dit. Ik ging als jong kind al volledig op slot van typisch ontbijt voer.
Brood, pap, yoghurt, het ging er echt niet in.
Toen gingen m’n ouders experimenteren met mij sochtend’s opgebakken nasi geven, restjes van de avond ervoor of soep en dat fietste er zo in.
Nu nog steeds :smiley:

12 likes

Ik heb 5 weken stage gelopen in Zweden. Daar eten ze ook 2x per dag warm. Althans de medewerkers van het zkh haha. Zowel 's middags als 's avonds had iedereen zn bakje met eten mee en in de magnetron opwarmen haha. Zat ik daar als Hollandse met mn boterhammen :stuck_out_tongue_winking_eye:

En op school daar kregen ze 's middags ook warme lunch

2 likes

Haha komt door al die jaren van besparen op beleg.

53 likes

Haha wat grappig, hier ook heel onvoorspelbaar idd
 ingewikkeld wel he, dat er twee kanten aanzitten. Maar dat geldt natuurlijk ook voor wél juist die structuur hebben

Overigens heb ik doorzettingsvermogen wel (impliciet) meegekregen, mijn ouders hadden/hebben allebei wel echt een carriùre waar ze voor gingen, maar een huishouden runnen was gewoon echt niet hun ding
 dus het was wel altijd een beetje slordig thuis en idd dus weinig regels. Nu ik erover nadenk maakte het ze ook gewoon niet zoveel uit wat anderen vonden, denk ik. Ze deden het gewoon op hun manier, best inspirerend eigenlijk. Heb ik zelf meer last van (vergelijken met anderen/me aantrekken wat anderen denken).

Mijn eigen ervaring als ouder is trouwens wel dat wij bij ons 2e kind icm coronatijd wat meer structuur ontwikkelden
 eten aan tafel is hier al een tijd echt vaste prik en inmiddels proberen we ook wel voor we naar bed gaan het huis enigszins opgeruimd te hebben en wat standaard boodschappen in huis te blijven. Maar het is nog steeds absoluut geen automatisme

4 likes

Oooo ja brood
 Wij aten tussen de middag warm (bij mn oma) en in de avond brood/crackers/fruit en thee maar ook warm eten. Vond men ook raar. :roll_eyes:

1 like

Zag net op FB iemand die een comment had geplaatst op een webshop die heet “Hippe Beebjes”, mode van meisjes van 0 tot 16.

Beebjes
really?

4 likes

Haha ik heb ooit wel eens over die naam gepost in het ergernissentopic, omdat ik ook had gezien dat iemand (die ik niet echt goed ken) dat geliked had.
Echt een afgrijselijke naam.

Lekkere gezellige vakantie voor die jongensđŸ˜” Wij maken juist altijd een lijstje van alle leuke dingen die we gaan doen
En dan mogen mijn kids 's ochtends iets kiezen

5 likes

Ik vind die regels nog niet eens zo achterlijk, maar waarom dat helemaal zo betuttelend uitgeschreven moet worden.

5 likes

Oprechte vraag, maar doe je dat 6 weken lang?

Ik vind het namelijk best pittig vaak de zomervakantie (heb zelf ook 6 weken vrij en mn man niet) wij maken ook een vakantie lijstje met leuke dingen die we willen doen, maar daar kunnen we niet alle dagen mee vullen.

En ik wil ook dat ze helpen in huis (tafel dekken, eigen bord na het eten naar de keuken, helpen opruimen van hun eigen zooi etc) omdat mijn kinderen het echt geeeeen probleem vinden om in een explosie te leven. Of dat ik als een lakei alles voor ze verzorg.

3 likes

Willemijn is voor mij ook wel een voorbeeld voor hoe ik zou willen zijn als moeder, op de “eerst hartig dan zoet” regel en ĂŒberhaupt haar ongezellige/karige/smakeloze maaltijden na. Niks mis met leren mee te helpen in huis en niet altijd verwend te worden, daar word je alleen maar een leuker mens van. En ik zie haar ook altijd dansen, gek doen en kletsen met haar kids, vind ook leuk en positief om te zien. Mijn moeder deed dat nooit, die vond het alleen maar belangrijk dat ik er netjes uit zag (schoon gezicht, schone kleren) en geen grote mond had. Maar die ging niet op de grond meespelen of lekker gek doen ofzo.

31 likes

Dank voor de tip, leuk

Omdat je kinderen er zo makkelijk op kan wijzen. Op school zijn regels vaak ook uitgeschreven dus kinderen zijn dat vaak ook gewend. Daarnaast schreef ze dat ze de regels samen hebben bedacht, dan is opschrijven best logisch.

1 like

Maar kunnen die kids al lezen dan?

2 likes