Ik dacht: wat heeft JYSK hiermee te maken? Maar je bedoelt ‘just so you know’. Ik word oud.
En dan nog: het is geen mishandeling. Ik geloof echt niet dat alle ouders hier zo heilig zijn. Dat ze hun kind nog nooit uit frustratie iets onaardigs hebben toegebeten of genoemd. Het kind werd heks genoemd, is dat echt hetgeen waarmee je een gezin zo wilt veroordelen? Daarnaast: context doet ertoe. Als jij met je gezin op vakantie gaat, alles filmt, daar een filmpje voor vrienden en familie voor maakt en al je gevit op je kinderen bewust erin houdt (alsof het niet is gebeurd als je het eruit knipt) is dat anders dat twee personen die veel in hun leven delen en een naadloze overgang tussen hun offline en online leven kennen. En zelfs dan is mishandeling een achterlijk etiket voor de situatie. Het is geen schoonheidsprijs he, maar mishandeling is honderd haltes verder.
Mishandeling gaat over structurele dreiging of bedreiging voor een kind dat leidt tot structurele onveiligheid. Het kind loopt schade op/er is dreigint tot schade aan de ontwikkeling. Kind voelt zich onveilig en er is dus directe noodzaak om de veiligheid van het kind te vergroten. Dat is hier gewoon echt niet aan de orde op basis van de beelden. Ik vind het ook zonde als dit soort situaties al zo ferm besproken worden omdat je alle ruimte sluit om als ouders over je eigen falen te spreken en ik denk dat dat bespreekbaar moet zijn zonder dat je het gevoel gaat hebben dat de hele omgeving op het punt staat een veilig thuis te doen.
Is dat ook waarom die winkel zo heet?
Nee, die heet JYSK en niet JSYK, ik las gewoon verkeerd
Ik heb echt wel een ferm oordeel over elke ouder die uitgebreid over z’n kind vlogt. Het discussiëren over wat wel/niet ok gedrag in algemene zin is, zorgt er vooral voor dat die context genormaliseerd wordt. Dat vind ik problematisch.
Zo ‘genuanceerd’ als je het probeert te brengen, is toch ook niet? “Het is geen mishandeling.” Dit is uiteraard aan geen van ons allen om te bepalen en te beoordelen of het nou helemaal wel of niet zo is. Leuk deze woordenboekbeschrijving erbij, maar je weet vast dat mishandeling een complex construct is dat plaatsvindt binnen een spectrum van gedrag. Ik ben weleens benieuwd hoeveel slachtoffers varierend van huiselijk geweld, verwaarlozing of emotionele verwaarlozing ongezien blijven doordat er continue gebagatelliseerd wordt door een ontkennende omgeving. Het feit dat een groot deel van de ouders hierin tekortschiet, zou niet het probleem van het kind moeten zijn maar komt voort uit emotioneel onbeschikbare ouders die waarschijnlijk door eigen problematiek in hun huidige leven of vroegkinderlijke problematiek zoals hechting tevens slachtoffer zijn.
Onveiligheid zit niet altijd alleen in een gigantische uitbarsting en fysiek geweld, maar komt waarschijnlijk nog vaker voor door aanhoudend subtiel gedrag vanuit de omgeving/ouders waarin een kind leert dat er niet wordt opgekomen voor diens belangen.
Wat anderen zorgelijk aan de vlog lijken te vinden, en ik onderstreep, is dat we een vlog zien waarin lief en leed wordt gedeeld maar ook op basis van verschillende factoren sommige dingen ook niet gedeeld worden. Het feit dat dit door de edit komt, laat mij afvragen of zij heel open zijn en alles delen of dat er mogelijk weleens ergere dingen worden gezegd/gedaan. Er is zoveel achter de schermen wat je niet ziet. Mishandeling is een maatschappelijk gestigmatiseerd probleem en komt in allerlei vormen, maten en gradaties. Om op basis van een edit op internet een veroordeling te doen, gaat te ver maar zie het voor wat het is. Dit gedrag en het op en naar vliegen zijn IMO niet oké en zeker niet in het belang van een eenjarig kind en ik krijg er echt een beetje buikpijn van én tegelijkertijd hebben we niet ‘s werelds prominente vorm van mishandeling in ons vizier waarschijnlijk.
Maar laat ons in hemelsnaam scherp blijven op wat er gebeurt en het bespreekbaar houden.
Edit: weet niet of het duidelijk genoeg spreekt, maar voor mij is de conclusie dat je niet op basis van een filmpje (/deze vlog) kunt beoordelen of iets wel of geen mishandeling is, maar als je signalementen ziet in je omgeving; blijf wel opletten en bagatelliseer het niet. In mijn ervaring (professioneel) hoor ik altijd van collega’s terug dat veilig thuis echt niet direct handelen en soms lopen ouders al bij hulpverlening en kan er vanuit dat kader meegedacht worden om ouders te ondersteunen en dit gedrag te verminderen.
Ik vind je kind vloggen alleen al voor een heel onveilige situatie van je kind zorgen, shoot me
Schat het is geen woordenboekbeschrijving: dit is mijn vakgebied. In de basis trekken we dezelfde eindconclusie: je kunt geen fel oordeel trekken over deze beelden. Waarbij ik meermaals aangeef dat dit geen ‘normaal’ gedrag is en het geen schoonheidsprijs verdient, maar je moet waken om het oordeel mishandeling zomaar op een gezin te plakken. Waar jij aangeeft dat je dit oordeel niet zomaar kan geven, maar het wel goed is om alert te zijn.
Wat mij betreft ziet alert zijn er echt anders uit dat op een forum met zijn allen hard op de trom slaan dat en stellen dat een kind mishandeld wordt, terwijl je de context verder niet ziet en niet kent. Zeggen dat je het gedrag ongepast vindt is echt iets anders dan stellen dat hier een kind mishandeld wordt. Ik had er nog een alinea over alert blijven onder moeten zetten, maar hier op dit forum (met behoorlijk wat moeders) vond ik het veel belangrijker om duidelijk te maken dat je echt niet met zulke summiere informatie zo’n oordeel over een gezin kunt oordelen
@superkonijn Was even vergeten hoe walgelijk ik een deel van mommy ff vind. Heb hier echt weinig te zoeken
en ik vind het dan weer walgelijk om daar niet in woorden, maar met een kotssmiley op te reageren. Alsof dat de high hill is.
Edit: Ik had hier ook echt niet op moeten reageren (op de discussie in het algemeen). Als je echt denkt dat welk kind dan ook er baat bij heeft dat diens ouders online van mishandeling worden beschuldigd op basis van vlogbeelden sla je ergens echt een paar stappen over. Ik wil daar zelf gewoon niet aan mee doen.
Schat mag je best achterwegen laten hoor. Was echt niet nodig!
Het is ook mijn vakgebied vind het ook niet nodig om nogmaals inhoudelijk te reageren verder.
Excuses voor de schat, was niet mijn finest moment. Ik was geïrriteerd om woordenboekbeschrijving.
Haha ik kwam gewoon niet op het woord ‘definitie’ in mijn ochtendhoofd. It’s okay!
Volgens mij zijn het vooral 2 mensen die totaal geen realistisch beeld van het ouderschap hebben. Natuurlijk kun je je van te voren nooit helemaal inbeelden hoe het is en je hoeft ook echt niet de rest van je leven naar Center Parcs op vakantie, maar je jetset leven zoals het was voortzetten is ook weer zo’n ander uiterste. Ze zagen het vast al helemaal voor zich, met een “makkelijke baby” die “overal slaapt” en “leert van de wereld”. Disclaimer: je kind gaat pas rekening met jouw behoeftes houden als de puberteit voorbij is.
Dit doet mij denken aan mijn schoonvader die volop lawaai maakte als mijn hoogsensitieve reflux baby eindelijk lag te slapen na uren gehuil en zei “baby’s moeten wennen aan geluid”
Haha dat klinkt misschien raar hoe ik het omschrijf, maar mijn zoontje is dus zeer gevoelig aan geluiden en drukte, plus hij had last van reflux (waardoor hij continu weende). Hij huilde gedurende de eerste 4 maanden dag en nacht, ik was helemaal gebroken.
En dus begreep niet iedereen dat ik enorm blij was als hij een keertje wel rustig lag te slapen (ik was dan ook muisstil om hem maar niet te wekken)
Relatable! Ik zou die schoonvader ook subiet het huis uit hebben gezet (ok stoere praat, het zou waarschijnlijk eerder een passief agressieve opmerking zijn geworden). Maar o my Lord, wat aso om te doen zeg.
Ik vraag me wel af of iedereen die dit zo zwaar aanrekent (en for the record ik ben ook van mening dat het niet oké is en dat ze echt niet in het beste belang van het kind handelen op dat moment) ook structureel geen vlogs/insta kijkt waarin kinderen zo prominent in beeld worden gebracht en als verdienmodel worden gebruikt? Want voor mezelf vind ik het best hypocriet om dat nog wel te doen aangezien je als kijker zoiets wel in stand houdt en ik wil geen onderdeel meer zijn van uitbuiting van zo’n kind.
ik zou scotch and soda benaderen voor wat cute outfitjes hoor
Ik kijk normaliter geen vlogs van deze mensen. Heb het stukje even gekeken. Maar vind deze discussie interessant. Opzich begint het een beetje lacherig met och ze is vandaag echt de grootste heks op aarde (idd geen schoonheidsprijs maar zeker geen mishandeling, denk dat ze het als misplaatste grap bedoelde). Maar daarna gaat het nog even verder met dat ze alsjeblieft even haar kop kan houden nu, want dat zou echt fijn zijn. Waar ik mij vooral over verbaas is dat ze inderdaad van hot naar her slepen met haar en ze relatief gewoon chill gedraagt de hele tijd en even 1 mindere dag en gelijk zo ‘zeiken’ op haar. Maar het is maar een momentopname en je kunt er verder helemaal niks uit concluderen.