Ik wist wel dat het duur was, maar zó duur
Smash the patriarchy
Ja huilen hoor. Nr 2 is deze maand gestart dus de pijn is nog vers
Is indd inkomensafhankelijk en voor een 2e/3e kind krijg je nog meer (veel meer) toeslag dan voor een 1e.
Hier tabel met percentage kinderopvangtoeslag bij welk inkomen: Bedragen kinderopvangtoeslag 2022 | Kinderopvangtoeslag | Rijksoverheid.nl
Het valt niet te vergelijken met werken in loondienst. Allereerst omdat de au pairs vaak niet zo oud/ervaren/opgeleid zijn als pedagogisch medewerkers in de kinderopvang (de verantwoordelijkheden zijn ook niet helemaal gelijk, althans voor 2 of 3 kinderen in hun eigen huis zorgen is anders dan samen met een of twee collega’s voor een hele groep op locatie) en zij zien dit niet altijd als onderbetalen (mede vanwege de standaarden in het land waar zij vandaan komen). Daarbij komt dat al hun onkosten worden vergoed, dus een grote uitgave als woonlasten valt al weg.
Neemt niet weg dat ik het zelf nooit zou willen en nooit heb gewild
Moet je wel zelf ook een flinke klap geld verdienen hoor. Volgens mij is het voordelig om allebei ongeveer evenveel te verdienen en dus ook niet te veel
Sowieso gaat de komende jaren mijn loonsverhoging rechtstreeks naar de opvang. Maar daarna . Nee grapje, dan komt de naschoolse opvang en de clubjes en de ouderbijdragen en…
Echt! Ik dacht nadat mijn dochter naar de basisschool ging dat de kosten wel flink omlaag zouden. Maar helaas was dat een utopie.
Snap die verhalen van uitbuiting echt niet. Als 18-jarige is het minimumloon momenteel in Nederland 862 euro per maand.
Ik kreeg als au pair kost en inwoning, verzekeringen werden betaald, 300 dollar zakgeld, een auto inclusief gas, een talencursus en ik ging mee op vakantie naar Hawai en New York. Geweldige tijd gehad en het gezin ook.
Er zullen genoeg andere situaties zijn, maar zeggen dat het allemaal uitbuiting is slaat echt nergens op.
Heb je wel gelijk in, toen ik 18 was en fulltime ging werken verdiende ik 500 euro per maand (oma verteld) En daar moest ik nog een dak boven mijn hoofd, rekeningen en boodschappen van betalen. Nu is het minimumloon gelukkig wel omhoog gegaan, maar het leven is er niet bepaald goedkoper op geworden.
Ik zou zelf nooit een au-pair in huis willen ivm privacy, maar ik ken er een die in Parijs voor een gezin met 1 Nederlandse ouder au-pair werd. Zij hadden altijd au-pairs uit NL om het Nederlands spreken te stimuleren voor de kinderen. En een studio (een paar straten verderop) voor de au-pair, dus gewoon je eigen privacy en au-pair kon ook haar eigen gang gaan. Het enige wat de au-pair deed was einde van de middag de kinderen ophalen, mee naar het park gaan en dan naar huis tot de ouders kwamen. Leek mij toch best relaxed voor een 18-jarige die een tussenjaar wil.
Maar ja, meestal woon je in huis bij het gezin en dat lijkt me veel minder leuk
Is er geen gastouder in de omgeving waar je ze heen kan brengen? Gastouder aan huis is idd duurder, maar gastouder die de kinderen in eigen huis opvangt is wel goed te betalen vind ik.
Ja heb ik ook wel eens overwogen, maar ik vraag me af in hoeverre dat wezenlijk anders is dan een kdv in de beleving van een kind? (Oprechte vraag)
Het is wel wat kleinschaliger dan een kdv. Onze kids gaan naar kleinschalig kdv en dat is nog steeds wel stuk drukker dan een gastouder. En bij de gastouder hebben ze 1 vast gezicht, wat voor sommige kinderen ook wel beter werkt. Mijn collega vertelde ook dat haar dochter niet lekker haar draai kon vinden op het kdv, maar bij de gastouder de tijd van haar leven had, dus wellicht dat je eens een keer kan rondkijken en ook kan kennismaken? Wij zijn ook wel eens bij een gastouder gaan kijken, maar ik vond die vibe juist niet echt lekker daar, maar dat is natuurlijk overal en voor iedereen anders
Ja ik vond het toen vooral heel vet dat ik voor weinig geld in Engeland kon wonen. Had wel geluk met mijn gastgezin, een Zweedse vriendin van mij werd wel echt uitgebuit. Ze kreeg iets meer betaald, maar moest ALTIJD paraat staan. Als ik daar was en ze dus eigenlijk vrij had, kwamen die ouders echt naar dr toe van “naam the baby is crying, can you make it stop please”.
Destijds had ik trouwens een soort tinder gebruikt; maar dan voor au pairs. Het was geloof ik gratis, of vrij goedkoop iig voor het gezin om een au pair te vinden op die manier.
Zo he, dat klinkt wel echt naar, dat je de au-pair naar je huilende baby stuurt. ‘Can you make uit stop please’
Hoe kosten die geld? Misschien kun je er juist wel geld voor vragen
Ik moet bij zulke dingen nog altijd denken aan Tippi Wan
Moet je toch op zoek naar een huis met gastenverblijf
I will let Tippi Two fly in
Dat zeker! Ik had gisteren de primeur. Diegene gooide mijn dochters kinetisch zand door elkaar. Ze had eerst roze, groen, blauw en geel en nu alleen nog maar oranje. Ik zei zoiets als dat ik dat niet zo leuk vond en toen zei ze “ik wil naar huis” moet hier echt aan wennen