Er zijn toch ook genoeg single ouders die in hun eentje voor hun kind zorgen. In geval van nood valt er vrijwel altijd wel wat te regelen lijkt me, en hoe vaak komt dat nou voor? Makkelijker ja tuurlijk, maar dat een kind permanent onder toezicht van meer dan 1 persoon moet staan lijkt me een beetje overdreven
Sorry echt geen zin hierin in de ochtend
Oke maar je eerste post ging daar helemaal niet over maar over het feit dat er maar 1 paar ogen op een kind let. Een gastouder lijkt me ook weer heel anders en daar heb je het ook over
Staat m.i. nog altijd niet in verhouding. Iemand zorgt een zeer groot deel van de week voor je kind(eren). Mag gewoon een normaal, leefbaar salaris tegenover staan waar iemand in principe zelfstandig van kan leven. Dat inwonen is allemaal leuk en aardig maar wat je aan privacy inlevert daarmee?!
Dat ben ik met je eens hoor, ik probeerde alleen te laten zien wat zeg maar de ruil is die je maakt. Het is nu voor veel jonge mensen een makkelijke manier om in het buitenland te wonen voor een jaartje
Niet elk kind is gebaat bij (fulltime) kdv. Mijn kinderen gaan al sinds hun geboorte 1 a 2 dagen per week, maar zelfs nu na 3,5 jaar lever ik ze altijd krijsend af en komen ze overprikkeld en chagrijnig thuis. Ik heb daardoor gekeken naar gastouder aan huis maar dat is niet te betalen. Een au-pair zou voor ons dus juist perfect zijn (als het zou gaan om vijf dagen per week en als we onze privacy zouden willen opgeven en de ruimte ervoor hadden).
Zo’n gepersonaliseerd kwijlsjaaltje vind ik echt iets voor baby’s
Onze 2 kinderen gaan 3 dagen pw naar het kinderdagverblijf en dat kost ons bruto € 2.500 per maand/ netto € 1.300 per maand. Een au pair is dan zeker goedkoper, dat heb ik ook uitgezocht. Alleen heb ik geen zin om iemand constant in mijn huis te hebben en helaas beschikken wij niet zomaar over een riant tuinhuisje / gastenverblijf. Bovendien vind ik het zelf ook wel fijn dat mijn kinderen op het kinderdagverblijf wat sociale skills aangeleerd krijgen.
Denk dat er voor beide wat te zeggen valt; tegenwoordig kan je ook niet altijd van het kinderdagverblijf op aan (personeelstekort, zieken etc.).
Overigens ontvangt personeel op het kinderdagverblijf ook niet een riant salaris en zorgen zij voor een hele groep kinderen. Au pair krijgt zelf direct als salaris minstens wel € 600 volgens mij + onkosten gedekt. En ze staan echt niet 7 dagen pw 24/7 in dienst van een gezin. Denk dat het beetje gestigmatiseerd is
Ik wist wel dat het duur was, maar zó duur
Smash the patriarchy
Ja huilen hoor. Nr 2 is deze maand gestart dus de pijn is nog vers
Is indd inkomensafhankelijk en voor een 2e/3e kind krijg je nog meer (veel meer) toeslag dan voor een 1e.
Hier tabel met percentage kinderopvangtoeslag bij welk inkomen: Bedragen kinderopvangtoeslag 2022 | Kinderopvangtoeslag | Rijksoverheid.nl
De enige reden dat een au pair goedkoper is, is omdat je die onderbetaalt. Als je die 3 dagen tegen minimumloon (bare minimum) zou laten oppassen ben je hetzelfde kwijt
Het valt niet te vergelijken met werken in loondienst. Allereerst omdat de au pairs vaak niet zo oud/ervaren/opgeleid zijn als pedagogisch medewerkers in de kinderopvang (de verantwoordelijkheden zijn ook niet helemaal gelijk, althans voor 2 of 3 kinderen in hun eigen huis zorgen is anders dan samen met een of twee collega’s voor een hele groep op locatie) en zij zien dit niet altijd als onderbetalen (mede vanwege de standaarden in het land waar zij vandaan komen). Daarbij komt dat al hun onkosten worden vergoed, dus een grote uitgave als woonlasten valt al weg.
Neemt niet weg dat ik het zelf nooit zou willen en nooit heb gewild
Als je als ouder van plan bent de au pair drie dagen per week alleen de verantwoordelijkheid over je kinderen te geven zou je die moeten betalen, ondersteunen en verzekeren alsof ze in loondienst zijn. Ongeacht de hoeveelheid kinderen en de hoeveelheid pedagogische bagage. Twee of drie kinderen in je eentje is veel, zeker ongeschoold. Ik ga ervanuit dat je dan van de au pair verwacht dat deze toch echt met een bepaalde kwaliteit voor je kinderen zorgt.
En het levenstandaardargument gaat al helemaal niet op. Ze zijn dan voor lange periode in Nederland, werken in Nederland en geven hun geld uit in Nederland. Hoe au pairs er zelf naar kijken doet er verder ook niet toe. Kost en inwoning vind ik ook altijd zo’n raar argument want daar heb je zelf ook gewoon baat bij.
Moet je wel zelf ook een flinke klap geld verdienen hoor. Volgens mij is het voordelig om allebei ongeveer evenveel te verdienen en dus ook niet te veel
Sowieso gaat de komende jaren mijn loonsverhoging rechtstreeks naar de opvang. Maar daarna . Nee grapje, dan komt de naschoolse opvang en de clubjes en de ouderbijdragen en…
Echt! Ik dacht nadat mijn dochter naar de basisschool ging dat de kosten wel flink omlaag zouden. Maar helaas was dat een utopie.
Snap die verhalen van uitbuiting echt niet. Als 18-jarige is het minimumloon momenteel in Nederland 862 euro per maand.
Ik kreeg als au pair kost en inwoning, verzekeringen werden betaald, 300 dollar zakgeld, een auto inclusief gas, een talencursus en ik ging mee op vakantie naar Hawai en New York. Geweldige tijd gehad en het gezin ook.
Er zullen genoeg andere situaties zijn, maar zeggen dat het allemaal uitbuiting is slaat echt nergens op.
Heb je wel gelijk in, toen ik 18 was en fulltime ging werken verdiende ik 500 euro per maand (oma verteld) En daar moest ik nog een dak boven mijn hoofd, rekeningen en boodschappen van betalen. Nu is het minimumloon gelukkig wel omhoog gegaan, maar het leven is er niet bepaald goedkoper op geworden.