Mommybloggerstopic #8

Dit is toch altijd zo op dit forum :laughing:

22 likes

Naast dat ik een week een vrij sterk verhaal vind: Juist in zo’n situatie is een au pair geen sterke keuze. Wat gebeurt er met de rouwende peuter als de inwonende au pair toch besluit iets anders te gaan doen? Kan een au pair die vaak toch ook voor avontuur en plezier komt dealen met een gezin dat nog geen paar weken geleden een moeder is verloren? Soms moet je ook voor noodoplossingen gaan, dat begrijp ik helemaal, maar dat betekent nog niet dat je het bestaan van de constructie moet goedpraten. Want dit is hij uitstek een situatie waarin uitbuiting op de loer ligt. Een enigzins verantwoorde bemiddelaar zou hier in mijn ogen ook nee op moeten zeggen.

27 likes

Heel anders! Een gastouder doet het vaak alleen en mag daardoor maar een max aantal kinderen hebben. In ons geval zijn er dus max 3 andere kinderen bij de gastouder thuis. Daarnaast is zij heel flexibel als we iets extra nodig zijn, betaal ik per afgerond kwartier (ipv tot een vaste tijd, ook al haal je ze eerder op) en mijn kind is gelukkig dus ook nog nooit overprikkelt thuisgekomen (en ze was echt best een lastige baby/huilbaby/vrij gevoelig). Enige nadeel vind ik (in ons geval): ze kan niet halen en brengen naar school, dus het is maar tot 4 jaar, dus vanaf 4 jaar moeten de kinderen over naar een kdv/bso.

3 likes

Ze reageert toch puur op wat een zak hooi die man is dat ie niet voor zijn eigen kinderen kan zorgen en niet op of au pair wel/niet uitbuiting is.

8 likes

Als het niet om een achttienjarige gaat, vind ik die 400 euro misschien wel nog schandaliger.
Ik heb absoluut geen oordeel over het inschakelen van hulp wanneer je in een moeilijke periode zit, zeker in zo’n situatie. Maar heb dan wel het fatsoen om iemand daar goed voor te betalen, zeker wanneer diegene opgezadeld wordt met een enorme verantwoordelijkheid.

1 like

Scroll terug? Ze geeft dit voorbeeld toch in eerste instantie uit reactie op een post over uitbuiting?

3 likes

Wat afschuwelijk voor je kennis :slightly_frowning_face: @Popje Begrijp ik het goed dat de kindjes overdag naar de crùche of onthaalmoeder gaan en dat de au pair dus ‘alleen’ komt helpen met koken en het avondritueel? Of is de au pair ook overdag aanwezig? Het komt over alsof het allemaal heel plotseling is gebeurd, omdat je schreef dat de baby tot een week geleden nog in de draagzak zat en borstvoeding kreeg. Ik kan me voorstellen dat deze man snel een oplossing nodig had, omdat hij misschien niet meer vrij kon krijgen van zijn werk en als enige kostwinner wel de rekeningen moet kunnen blijven betalen. Vind aan de andere kant de opmerkingen van @Shaaar wel scherp, ook vanuit het kind gezien, want wat als het inderdaad een nog jonge au pair is voor wie dit huishouden emotioneel te zwaar wordt? Het is nogal wat om hier aan de slag te gaan. Het was niet mogelijk om de (schoon)moeder/vader oid tijdelijk in huis te nemen? Hoe dan ook heel heftig :pensive:

6 likes

Misschien kan die beste man anders zijn telefoonnummer hier zetten, zodat we direct kunnen vertellen wat we ervan vinden en hoe we het zelf zouden doen als onze partner overleed en we achterbleven met 2 jonge kinderen.

106 likes

Maar echt. Ongelooflijk.

6 likes

Ja maar dat is de Nederlandse wet omtrent rouwen ook. De dag na de uitvaart mag je alweer paraat staan :sunglasses:

11 likes
9 likes

Wtf
 dus als je geen menselijke werkgever hebt die je extra vrij geeft dan moet je bij verlies van een partner of kind de volgende dag weer werken
 fucking hell wat een land leven we in

22 likes

Ja idd ik hoop dat echt niemand dan verplicht moet werken, maar aangezien er ook genoeg shitty werkgevers zijn zou je verwachten dat dit gewoon wettelijk wordt vastgelegd

7 likes

Hier in Be kreeg je 3 dagen ( sinds kort 10) bij verlies van kind/ partner. Maar in de praktijk nemen de meeste erna ziekteverlof op. Wat ook heel logisch is.

7 likes

Ja in NL krijg je 4. Maar die maak je vaak wel op tussen overlijden en uitvaart en de dag van de uitvaart
 dus erna heb je dan weinig meer over.

Anders moet je idd ziek melden. Mijn man voelde daar niet echt ruimte voor en is dus na 4 dagen weer gaan werken toen zijn moeder overleed.

1 like

Het is inderdaad heel plotseling gegaan ! Heb wat meer uitleg gegeven in een berichtje hierboven
 de au pair komt er voor als ze hun leven in hun eigen huis terug willen oppikken.

3 likes

Een collega van me moest vakantiedagen inleveren
 echt ik kan daar nog steeds boos om worden. Ik weet dat rouwverlof zo karig is hier in Nederland maar kom op, je kan toch niet verwachten dat iedereen de dag na de uitvaart weer kan werken? Niet iedereen ziet het als fijne afleiding.

5 likes

Die squats he, op het account van familyfit, gaan die wel oké? :flushed:

10 likes

De techniek laat te wensen over inderdaadđŸ€Ș

5 likes

Dan heb je met z’n 4en dat account en niemand valt die techniek op? :woman_facepalming:

3 likes