Mommybloggerstopic #8

Nee dat is waar… bij ons op het school zijn dit aparte mensen. Logisch dan inderdaad.

3 likes

Haha echt, wow. Het werd gepresenteerd als een super exclusief bureau :rofl:Maar misschien voldoe jij wel gewoon aan alle hoge eisen, kan ook nog!

5 likes

Wel slim gedaan dan, als marketingfirm :ok_hand: De podcast is overigens van vorig jaar, dus misschien zijn ze in de loop vd jaren exclusiever geworden dan ze begonnen zijn. Maar goed, ik weet er verder niets over, dit was hoe Jo Piazza erover vertelde.

2 likes

Why not?
Bij je derde kind weet je echt wel hoe alles moet en is een kraamhulp toch een veredelde nanny of schoonmaakster…

Edit
Excuus, ik bedoelde dat ze je niet hoeven te leren hoe je een baby aankleedt, in bad doet, aan de borst legt etc. Dus als je dan voor de volledige uren kiest zullen ze eigenijk voornamelijk met de was bezig zijn etc.
Naast inderdaad de medische checks uiteraard.

3 likes

Wat klinkt dit denigrerend zeg.
Ik vond de derde keer kraamhulp ook nog steeds echt super fijn want ze doen juist zoveel meer dan schoonmaken.
Ze checken hoe het met de baby gaat, hoe het herstel verloopt, hoe het mentaal gaat, houden in de gaten of je genoeg rust neemt.
Echt niet te vergelijken met een random schoonmaakster die een weekje komt poetsen.
Kijk en als je dat niet wilt, prima. Ieder zijn keuze natuurlijk. Maar het is niet te vergelijken.

47 likes

Wij zijn idd de hele dag met de kinderen. Niemand neemt ons over om even te eten. Ik zit dan liever graag even achter mijn bureau om te eten, dan dat ik met mijn bord of saladekom in mijn hand buiten sta :relaxed:

5 likes

Dat kan een verloskundige ook doen.
Ik heb geen idee in welke context het gezegd is, maar dat ze geen kraamhulp wil sluit toch niet uit dat ze dan ook geen controles krijgt?

Er is momenteel een tekort aan kraamverzorgsters, dat betekent niet dat alle pasbevallen vrouwen aan hun lot worden overgelaten.

3 likes

Ik zie mijn post nu en ik het was niet mijn bedoeling denigrerend te zijn want ze zijn juist heel belangrijk. Ik zelf had zeker niet zonder gewild.

3 likes

Een verloskundige komt niet elke dag kijken, een kraamverzorgende wel. Ze checkt elke dag wonden en hoe baby het doet. Zo kunnen dingen vroegtijdig worden gesignaleerd. Als je dat niet hebt kan dat gevaarlijk zijn. Denk aan de waardes vd baby, evt baarmoederontsteking, kraamkoorts. Zoveel dingen die vroegtijdig gesignaleerd kunnen worden.

8 likes

Er zijn verloskundigen die dat wel doen.

Er zijn echt best wat vrouwen die geen kraamzorg afnemen, het is geen plicht.

5 likes

De meeste verloskundige hebben daar vandaag de dag geen tijd voor. Ze komen om in de babies en verzuipen in de afspraken.

6 likes

Nee hoor, ik heb mijn post genuanceerd en zeg dat het voor de medische aspecten wel nodig is, maar dat dit ook door een verloskundige gedaan kan worden.

4 likes

Volgens mij blijven moeders + kinderen in veel landen wel veel langer in het ziekenhuis dan hier. En daarna staan ze er idd direct alleen voor, of hebben ze familie/vrienden in huis of die bijspringen. Ik vind kraamzorg een redelijk briljant concept, in de geïndividualiseerde samenleving die wij nu eenmaal hebben.

10 likes

Klopt!
De mensen die geen kraamzorg krijgen die liggen bij ons in het ziekenhuis langer ipv na 1 dag met ontslag. Die eerste dag is best cruciaal. Voor die controles enzo. Op eigen risico mag altijd natuurlijk maar het is niet voor niks.
In andere landen zoals België liggen de vrouwen standaard 2/3 dagen in het ziekenhuis na de bevalling omdat daar kraamzorg niet standaard is.

10 likes

Kraamzorg is best uniek in NL mogen we trots op zijn😁. Die mensen weten echt veel, als ik op de afdeling een onrustige baby heb weten zij vaak wat te doen. Hebben mega veel ervaring.
Het wordt aangeraden maar is niet verplicht. Gelukkig komt de verloskundige thuis maar die heeft niet altijd tijd om alle controles te doen. Je kunt het ook praktisch zien: een baby wegen doen we vaak ‘s morgens voor het aankleden/wassen. Dan moet de verloskundige al tijdens een voedingsmoment binnenkomen (want een slapende baby willen we niet wakker maken voor een controlemoment) om dan die controles uit te voeren. Is lastig plannen als je er nog 5 op het schema hebt staan. Een kraamverzorgende of in mijn geval verpleegkundige kan die controles ook uitvoeren. En meekijken met voeding enzo kan ook niet op elk tijdstip. Omdat we gelukkig het ritme van de baby willen volgen als dit kan.
Maarja beetje off topic :).

5 likes

Waar ik woon was voor corona de standaard tijd in het ziekenhuis 48 uur vanaf de geboorte van de baby (behalve in het geval van een keizersnee). Tijdens corona werd dit zelfs 24 uur, mits alles goed ging met baby en moeder. Mij werd toen verteld dat dat het ziekenhuis eigenlijk wel goed beviel en ze het op 24 uur wilden houden (als optie, geen verplichting), ook na de coronagolven.

Ik weet dat het een luxe is, maar ik had zo ontzettend graag kraamzorg gewild. Zeker bij mijn eerste, waarbij de bevalling en eerste week echt vreselijk waren. Ik denk dat een kraamverzorgster ons zo goed had kunnen helpen, wat me waarschijnlijk veel van de nare herinneringen aan die eerste tijd had bespaard, net als de enorme stress en paniek die ik heb gehad vlak voor de bevalling van mijn tweede. De verloskundige is bij mij bij beide bevallingen 1x thuis langsgekomen en dat was het. Verder wel de standaard controles op locatie. En natuurlijk mag je wel bellen, maar ik vond die drempel best wel hoog.

Sorry voor de off topic, ik moest het even van me afschrijven.

8 likes

Heb nog nooit nagedacht over tv kijken tijdens schooltijd, maar als ik terugdenk aan mijn eigen schooltijd, besef ik nu pas dat ik echt naar een prehistorische school ben gegaan. Als er beeldmateriaal getoond moest worden, moest je zo’n ding gaan halen :sweat_smile:

123 likes

Karbonkel :cry:

21 likes

Ja en daar mochten we dan 1x per week schooltv weekjournaal op kijken

23 likes

Wij keken alleen de laatste dag voor de vakantie begon tv :sweat_smile:

9 likes