Volgens mij blijven moeders + kinderen in veel landen wel veel langer in het ziekenhuis dan hier. En daarna staan ze er idd direct alleen voor, of hebben ze familie/vrienden in huis of die bijspringen. Ik vind kraamzorg een redelijk briljant concept, in de geïndividualiseerde samenleving die wij nu eenmaal hebben.
Klopt!
De mensen die geen kraamzorg krijgen die liggen bij ons in het ziekenhuis langer ipv na 1 dag met ontslag. Die eerste dag is best cruciaal. Voor die controles enzo. Op eigen risico mag altijd natuurlijk maar het is niet voor niks.
In andere landen zoals België liggen de vrouwen standaard 2/3 dagen in het ziekenhuis na de bevalling omdat daar kraamzorg niet standaard is.
Kraamzorg is best uniek in NL mogen we trots op zijn😁. Die mensen weten echt veel, als ik op de afdeling een onrustige baby heb weten zij vaak wat te doen. Hebben mega veel ervaring.
Het wordt aangeraden maar is niet verplicht. Gelukkig komt de verloskundige thuis maar die heeft niet altijd tijd om alle controles te doen. Je kunt het ook praktisch zien: een baby wegen doen we vaak ‘s morgens voor het aankleden/wassen. Dan moet de verloskundige al tijdens een voedingsmoment binnenkomen (want een slapende baby willen we niet wakker maken voor een controlemoment) om dan die controles uit te voeren. Is lastig plannen als je er nog 5 op het schema hebt staan. Een kraamverzorgende of in mijn geval verpleegkundige kan die controles ook uitvoeren. En meekijken met voeding enzo kan ook niet op elk tijdstip. Omdat we gelukkig het ritme van de baby willen volgen als dit kan.
Maarja beetje off topic :).
Waar ik woon was voor corona de standaard tijd in het ziekenhuis 48 uur vanaf de geboorte van de baby (behalve in het geval van een keizersnee). Tijdens corona werd dit zelfs 24 uur, mits alles goed ging met baby en moeder. Mij werd toen verteld dat dat het ziekenhuis eigenlijk wel goed beviel en ze het op 24 uur wilden houden (als optie, geen verplichting), ook na de coronagolven.
Ik weet dat het een luxe is, maar ik had zo ontzettend graag kraamzorg gewild. Zeker bij mijn eerste, waarbij de bevalling en eerste week echt vreselijk waren. Ik denk dat een kraamverzorgster ons zo goed had kunnen helpen, wat me waarschijnlijk veel van de nare herinneringen aan die eerste tijd had bespaard, net als de enorme stress en paniek die ik heb gehad vlak voor de bevalling van mijn tweede. De verloskundige is bij mij bij beide bevallingen 1x thuis langsgekomen en dat was het. Verder wel de standaard controles op locatie. En natuurlijk mag je wel bellen, maar ik vond die drempel best wel hoog.
Sorry voor de off topic, ik moest het even van me afschrijven.
Heb nog nooit nagedacht over tv kijken tijdens schooltijd, maar als ik terugdenk aan mijn eigen schooltijd, besef ik nu pas dat ik echt naar een prehistorische school ben gegaan. Als er beeldmateriaal getoond moest worden, moest je zo’n ding gaan halen
Karbonkel
Ja en daar mochten we dan 1x per week schooltv weekjournaal op kijken
Wij keken alleen de laatste dag voor de vakantie begon tv
Ik herinner me ook de excitement als dat de laatste dag voor de vakantie mocht! Moet nog even slikken dat dat tegenwoordig elke pauze gebeurt en dat gaat ook nog eens van mama’s eigen pedagogisch nog net verantwoorde maar oh zo nodige schermtijd af, verdorie
Ik denk dat het hier wel past maar ik geniet echt van knullige genderreveals. Zo’n vrouw die dan heeft bedacht: ik ga het ook gewoon doen, ik word instagrammer.
En dan de kinderen en niet influencer man opgetrommeld, zelf een zwierige jurk aangetrokken en dan gaan ze ~iets doen~. Bijvoorbeeld zo’n knalkoker opendraaien. Dat moeten dan die kinderen doen, gaat eerst niet goed. Dan gaat papa helpen en zodra die naar voren buigt PLOF lukte het toch wel! De moeder springt een of twee keer en dan staan ze daar… Moeder lacht heel geforceerd blij spontaan maar wel naar de camera, en papa kijkt naar mama “deed ik het goed? Is dit wat je wilde?”
Dit soort filmpjes krijg ik altijd in mijn vergrootglas op insta
Edit:
Ja of de ballon en dat ze dan prikken en die ballon alleen een stukje naar achter gaat. En dat dan 6 keer.
JA HAHA deze, ik had het niet meer zó ongemakkelijk
En dat ze ook helemaal verbaasd zijn??! In shock!!! Blauw!!
Het is toch altijd 1 vd 2 hé
Je zou het nie zeggen hè
Jaaaa dit is die ik bedoelde haha! Whyyy
Nou eerlijk voor de ouders zelf is het natuurlijk hartstikke spannend. Ik snap alleen niet waarom er zo’n toestand van gemaakt moet worden met taart/confetti of nu zelfs een bruisbal en dan dat overdreven gedoe erbij. Hou dit soort momenten lekker prive. De buitenwereld interesseert het toch echt niks of jij nou een zoon of dochter krijgt.
Trouwens zou er op zo’n gender reveal nou ooit is iemand zijn die zegt oh wat jammer zeg! Ik had eigenlijk het andere geslacht gehoopt?
Eerlijk, ik zou ook al de hele ellende meedoen haha! Zo ben ik ook, maar idd niet zo openbaar en overdreven.
Haha prachtige voorbeelden! En inderdaad, zonder zwierige jurk mag je niet meedoen!
Bohhhhh en dat liedje daaronder kan ik ook echt niet meer horen joh
Ja hoor ik zie genoeg filmpjes op IG en TikTok waarbij een van de twee of zelfs een heel team uitermate teleurstellend reageert als het bv een meisje wordt. Of als de derde kind na twee jongens weer een jongen is.