Mommybloggerstopic #8

Ik kan me niet voorstellen dat het werken in het onderwijstopic zit te wachten op een onderbuikdiscussie waarin leraren als ‘bec’s’ beschreven worden die eens wat minder moeten staken

57 likes

Dit is jouw sector?
Leraren staken zoals @justinbieber om hele legitieme redenen. Daarnaast heeft een rechtbankjurist veel meer doorgroei mogelijkheden (denk ik?). Een persoon die vonnissen in concept typt? Ik vind dat niet echt te vergelijken. Dat is toch een administratieve functie? (niet dat daar iets mis mee is). In mijn sector zou er waarschijnlijk ook meer gestaakt worden als het überhaupt kon (verpleegkundige). Maar dat wordt een beetje lastig aangezien we de mensen niet aan hun lot kunnen overlaten en tekorten/werkdruk spelen ook al veel langer.

7 likes

Even voor alle duidelijkheid: al mijn reacties gingen over het verdedigen van lange vakanties als verdiend want overwerk, in relatie tot andere sectoren die deze compensatie voor overwerk niet kennen.

Ik zeg daarmee niets over de hoogte van salarissen, de werkdruk, de waardering etc etc in/voor het onderwijs.

1 like

Maar wordt er in andere sectoren niet gecompenseerd met tijd ook? Tijd voor tijd?

5 likes

Ah oei ik had niet verwacht dat er zo’n discussie zou losbarsten. Ik benoemde dat ze misschien wel te weinig verdienden voor hun werk (ik wist niet wat ze precies verdienen maar hoorde vaak geluiden dat dat veel te weinig was naargelang werkdruk etc.) maar dat was niet sarcastisch bedoeld. Ik vind zeker dat leraren een goed salaris verdienen, alleen al door de relevantie van het vak voor heel de maatschappij.

3 likes

Mommybloggers toch? Ik heb net een stukje van de speech van Martine aan jongeren gekregen, maar wauw krijg daar echt een beetje de kriebels van. Ze presenteert zich net als een soort spirituele leider, bijzonder wel. Is er iemand die ‘m helemaal heeft gekeken? Dat ze het thema aankaart (mentale problemen onder jongeren), vind ik op zich goed, maar vind dat nou echt wat voor professionals. Hoop niet dat daar straks allemaal charlatans op gaan duiken.

6 likes

Nee. Een rechtbankjurist is een universitair opgeleid iemand die de rechterhand is van een rechter. Zij schrijven de hele uitspraken, daarna doet een rechter er nog een plasje over.

20 likes

Juist en een aantal die ik ken zijn doorgegroeid naar rechter (via aanvullende rechters opleiding). Snap niet echt waarom deze groep erbij werd gehaald

1 like

(Luie) ambtenaren.

1 like

Die doorgroeimogelijkheden zijn heel moeilijk gemaakt omdat je vaak ook jarenlang ervaring buiten de Rechtspraak moet hebben. Ik wilde me verder niet mengen in deze discussie, maar kon dit niet langs me heen laten gaan, want dit is inderdaad mijn sector!

4 likes

Och ik las het inderdaad helemaal verkeerd :sweat_smile: alsin dat de rechtbankjurist totaal andere functie is dan degene die de vonnissen typt.

2 likes

Ah ja rechtbankjuristen, waar je instroomt met een salaris van rond de 3200, ieder jaar er een mooie trede op vooruit gaat, er goede doorgroeimogelijkheden en arbeidsvoorwaarden zijn, je niet een klas van 23 leerlingen in bedwang hoeft te houden en daarbij ook nog iedereen persoonlijke aandacht moet geven (kinderen met serieuze problematiek incluis)

Snap niet echt dat dit specifiek de heuvel is waar je op wil sterven maargoed

29 likes

Ik weet niet precies hoe maar 1 meisje van mijn universiteit is en alsnog toegelaten maar zal eerst nog paar jaar extern moeten werken.
Zal zeker niet voor iedereen gelden

2 likes

Dat kennelijk niet want dat zou meer zijn als een leerkracht en dat klopt niet heb ik net gelezen :nerd_face:

5 likes

Ik vind het vooral zo storend dat de overheid het onderwijs als een soort speelbal lijkt te zien waar je alles mee kan doen. Toen afgelopen maandag al dat gerucht ging dat basisscholen eerder kerstvakantie zouden krijgen en een verslaggever met ongeloof in haar stem aan Hugo de Jonge vroeg “maar kunt u dat zo laat nog maken?” zegt Hugo ook “ja kan wel” alsof het basisonderwijs een soort infantiele knutselclub is waar je ieder moment mee kan stoppen. En nu waarschijnlijk VO ook dicht, nog korter van tevoren besloten… ik houd echt mijn hart vast voor sommige van mijn leerlingen :sob:

12 likes

Nee, maar ik nodig wel alle leerkrachten uit een dagje te komen meelopen met mij, want dán zul je pas voelen hoe zwaar het is…!11!1!!! Verantwoordelijk voor schrammen en builen in je pauze? What about verantwoordelijk voor leven en dood in je pauze!

(Een klas leiden lijkt me echt de hel, serieus nog liever elke week een euthanasie denk ik.)

10 likes

Kan er al niet tegen als er twee mensen door elkaar praten, laat staan 25-30 stuks.

8 likes

Haha echt hè. Hoe zwaar ons werk ook is. Maar ik hou echt geen dag vol voor de klas. Vind dat de leraren best nog 1000 euro per mnd bij mogen krijgen.

13 likes

23 :sob: more like, 30

Maar miss is dit niet het juiste topic haha

7 likes

Geruststellend dat leerkrachten onder dezelfde ‘noemer’ vallen als influencers. Ik zal is vragen of de leerlingen mij een aantal likes kunnen uitdelen misschien helpt de waardering.

@Beutyschooldropout Fijn om te horen dat ik jouw bec ben alleen al door mijn baan.
Ik staak niet voor meer geld. Ik heb gestaakt omdat er geen leerkrachten zijn om kinderen waardevolle lessen te leren die ze hun gehele leven nog nodig zullen hebben. Het beroep moet aantrekkelijker worden gemaakt en dat kan onder andere door meer salaris.
Het zou ook kunnen helpen als mensen zoals jij niet alleen het negatieve benoemen en alleen maar zeiken over leerkrachten en hun vakanties.
Als je onze arbeidsvoorwaarden zo goed vindt, laat je dan omscholen zou ik zeggen. We kunnen veel leerkrachten goed gebruiken.
Dan hoeven wij niet meer zoals de afgelopen weken klassen naar huis te sturen of onbevoegden voor de klas te zetten.

En ik ga na volgende week gewoon heerlijk genieten van mijn twee weken vakantie!

22 likes