Zie nu wel dat ze dit als cadeau van anderen hebben gehad. Zelf gaven ze een fietsje. Ik vind het overigens echt een mooie kaptafel maar voor een 1 jarige wel wat euh te vroeg. Maar ik las dat haar broers er nu mee spelen en dat die ook een poppenhuis hebben dus het is allemaal minder erg dan het lijkt haha. (Al is het wel typisch dat een meid dan een kaptafel krijgt voordat ze uberhaupt op een leeftijd is dat ze doorheeft wat dat is).
Wow nu ik dit weer zie kan ik het me wel weer herinneren maar hiervoor was ik deze fase echt totaal vergeten. Lijkt wel een heel ander mens joh
Je kunt natuurlijk niet zoveel doen aan wat anderen jouw kind cadeau doen. Ik krijg van sommige vriendinnen ook de meest verschrikkelijke meuk (ĂĄltijd roze met glitters en eenhoorns, super rolbevestigend etc) voor dochter. Snap het niet helemaal, want ze zien toch wat ik verder zelf voor dochter koop, wat voor kleding ze draagt enzo. Maar goed, misschien denken ze dat mijn dochter iets mist ofzo 
@kleinmeisje ; ja eens, ze geeft ook aan dat haar jongens idd een eigen poppenhuis hebben, dus zo rolbevestigend vind ik hen zelf (in dit geval) niet bezig.
en Simsalabim; misschien is het wel nostalgie? Ik weet nog dat ik de 1e keer toen ik een cadeautje voor iemand anders haar dochter moest kopen dat ik dat heel lastig vond (zelf geen kinderen). En toen maar iets koos waar ik vroeger zelf erg blij mee zou zijn geweest. Wellicht dat jouw vriendinnen ook op die manier denken?
Ja misschien, maar ze hebben zelf ook kinderen (ouder dan die van mij) dus ze weten wel een beetje wat er allemaal te vinden is. Nou ja, het maakt verder ook niet uit, het is al heel lief dat ze aan haar denken en speciaal iets gaan kopen.
Ik heb net die kaptafel even bekeken in de stories en ik snap dit ook echt niet voor een kind van 12 maanden. Zelfs voor mijn kind van 4 zou ik dit niet zo tof vinden (heb zelf ook helemaal geen kaptafel haha), gewoon te rolbevestigend. Je kunt niet vroeg genoeg leren dat je vooral mooi moet zijn als meisje, is niet wat ik mijn dochter mee wil geven.
Ben daar waarschijnlijk ook wel een beetje principieel in, misschien te.
Zag dat trouwens ook laatst in een vlog van Marlieke Koks (die ik verder heel leuk vind overigens), haar zoontje wordt 1 en dan moest haar man bedenken welk speelgoed leuk was voor een jongetje van die leeftijd. Misschien wilde ze hem er zo meer bij betrekken, maar kwam op mij ook wat vreemd over.
Ik had het idee dat Marlieke daar zo over begon te lopen met alles voor de verjaardag van haar dochter dat ze haar man maar had ingeschakeld. Zij is zo chaotisch en perfectionistisch dat ik haar blog altijd in stukjes kijk. Anders vind ik het te erg 
Ja dat kan ook, dat het gewoon teveel werd (zij doet/onderneemt ook altijd heel veel, vergeleken met mijn saaie leven haha)
Dat een kaptafel wordt gegeven aan een meisje is toch niet âtoevalligâ? 
Als ik een dochter zou hebben hoeft ze echt niet alleen maar genderneutraal beige speelgoed maar ze hoeft ook niet op 1 jarige leeftijd kennis te maken met onze culturele verwachtingen en schoonheidsidealen voor vrouwen. Zoveel ander speelgoed met spulletjes om me te rommelen.
Haar broers kregen een keuken voor hun verjaardag dus zo spannend is het allemaal niet
Ik vond het een leuk cadeau voor het kindje van mijn vriendin. Maar toen zag ik de prijs đ„Č
En je mag dus eigenlijk je zoontje geen autoâs geven en je dochter geen kaptafel?! Want dan doe je sowieso iets fout? Draven we niet een beetje door? 

Even opgezocht, 149 euro. Mijn eigen kaptafel was goedkoper 
Ik vind het wel leuk, zou dit als kind helemaal geweldig hebben gevonden. Maar ik was ook wel een typisch meisjes meisje. Wellicht ook zo âgecreĂ«erdâ maar geen last van ofzo
verder 
Ik schrik me dood man, âwie zou er nou zo gek zijn om een lijk te plaatsen?!â
En toen zag ik de post waar je op reageerde 
Ik snap juist niet zo goed hoe je dit voor je ziet. Dan heb je eerst een jaar of drie jaar of weet ik veel hoe lang gespeeld van âwaar moet de lippenstift, laat maar even zien⊠heeeeeel goed ja daar moet de lippenstiftâ, âoh wat heb jij daar voor moois, laat mama eens zien, waaaaauw mooie oogschaduw!!â en dan wil je dan ineens beginnen met âja sjaantje dat is oogschaduw, maar je HOEFT geen oogschaduw te dragen he je kunt ook zonder⊠hmm ja mama heeft wel drie jaar lang gezegd dat het heel erg mooi is en dat je een mooie meid bent maar⊠nee maar je bent ook echt mooi zonder en je hebt het niet NODIG en ik bedoel ook eigenlijk dat het helemaal niet belangrijk is om mooi te zijn⊠hmm ja wat is dan de functie van die kaptafel vraag je? Nou ja⊠om jezelf âmooierâ te maken hmm nee haha mooi is natuurlijk relatief en je bent al heel mooi, ik bedoel, mooi zijn is irrelevant!! Het is veel belangrijker om vaardigheden te ontwikkelen dus ga nu maar even spelen met het ruimtelijk inzicht speelgoed van je broertjeâ
Ik heb hier inderdaad een andere mening over die is gebaseerd op onderzoek. Speelgoed wat voor meisjes is heeft vaak een nadruk op uiterlijk. Hiermee leer je onbewust dat dit iets belangrijks is voor meisjes. Ik wil daar zelf niet aan meedoen. Kinderen leren gender stereotypes al tussen de 18 maanden - 2 jaar oud.
Ook is genderneutraal of typisch jongensspeelgoed vaak educatiever, creatiever etc.
Nou ik schrok behoorlijk toen mijn toen net 3-jarige ook make-up wilde 's ochtends âwant ik ben nog niet mooi nu mamaâ.
Vind het persoonlijk niet nodig om nog meer nadruk op het uiterlijk te leggen bij een dreumes.
Ps dat wil niet zeggen dat ze geen jurken etc draagt, want die draagt ze wel. Maar ze draagt ook joggingbroeken. Gewoon van alles wat.
Wat heeft houten makeup te maken met âmooier maken?â Dat is toch de invulling die je er zelf aan geeft?
Nja ligt eraan, hoe speel je met houten make-up? Als je er als met houten blokken een toren van bouwt misschien niet nee.
Als mijn zoontje mij lippenstift op ziet doen, wil hij ook. Ik smeer het soort van op zân lippen, en zeg dan ook âoh mooiâ 
Het zit hem denk ik wel in meer dan dat. Een gender rol bevestig of ontkracht je niet in een paar opmerkingen. Ik let erop dat ik beiden aanbied, geen van beiden afkeur (als in typisch j/m spul). Mijn kind heeft een pop en autoâs, een make-up kwast en een gereedschapskist.