Mommybloggerstopic #8

Ja dat kan ook, dat het gewoon teveel werd (zij doet/onderneemt ook altijd heel veel, vergeleken met mijn saaie leven haha)

4 likes

Dat een kaptafel wordt gegeven aan een meisje is toch niet “toevallig”? :sob:

Als ik een dochter zou hebben hoeft ze echt niet alleen maar genderneutraal beige speelgoed maar ze hoeft ook niet op 1 jarige leeftijd kennis te maken met onze culturele verwachtingen en schoonheidsidealen voor vrouwen. Zoveel ander speelgoed met spulletjes om me te rommelen.

23 likes

Haar broers kregen een keuken voor hun verjaardag dus zo spannend is het allemaal niet

30 likes

Ik vond het een leuk cadeau voor het kindje van mijn vriendin. Maar toen zag ik de prijs đŸ„Č

4 likes

En je mag dus eigenlijk je zoontje geen auto’s geven en je dochter geen kaptafel?! Want dan doe je sowieso iets fout? Draven we niet een beetje door? :upside_down_face::wink:

19 likes

Even opgezocht, 149 euro. Mijn eigen kaptafel was goedkoper :laughing:
Ik vind het wel leuk, zou dit als kind helemaal geweldig hebben gevonden. Maar ik was ook wel een typisch meisjes meisje. Wellicht ook zo ‘gecreĂ«erd’ maar geen last van ofzo
verder :crazy_face:

5 likes

Ik schrik me dood man, “wie zou er nou zo gek zijn om een lijk te plaatsen?!”
En toen zag ik de post waar je op reageerde :joy:

21 likes

Ik snap juist niet zo goed hoe je dit voor je ziet. Dan heb je eerst een jaar of drie jaar of weet ik veel hoe lang gespeeld van “waar moet de lippenstift, laat maar even zien
 heeeeeel goed ja daar moet de lippenstift”, “oh wat heb jij daar voor moois, laat mama eens zien, waaaaauw mooie oogschaduw!!” en dan wil je dan ineens beginnen met “ja sjaantje dat is oogschaduw, maar je HOEFT geen oogschaduw te dragen he je kunt ook zonder
 hmm ja mama heeft wel drie jaar lang gezegd dat het heel erg mooi is en dat je een mooie meid bent maar
 nee maar je bent ook echt mooi zonder en je hebt het niet NODIG en ik bedoel ook eigenlijk dat het helemaal niet belangrijk is om mooi te zijn
 hmm ja wat is dan de functie van die kaptafel vraag je? Nou ja
 om jezelf “mooier” te maken hmm nee haha mooi is natuurlijk relatief en je bent al heel mooi, ik bedoel, mooi zijn is irrelevant!! Het is veel belangrijker om vaardigheden te ontwikkelen dus ga nu maar even spelen met het ruimtelijk inzicht speelgoed van je broertje”

66 likes

Ik heb hier inderdaad een andere mening over die is gebaseerd op onderzoek. Speelgoed wat voor meisjes is heeft vaak een nadruk op uiterlijk. Hiermee leer je onbewust dat dit iets belangrijks is voor meisjes. Ik wil daar zelf niet aan meedoen. Kinderen leren gender stereotypes al tussen de 18 maanden - 2 jaar oud.

Ook is genderneutraal of typisch jongensspeelgoed vaak educatiever, creatiever etc.

54 likes

Nou ik schrok behoorlijk toen mijn toen net 3-jarige ook make-up wilde 's ochtends ‘want ik ben nog niet mooi nu mama’.

Vind het persoonlijk niet nodig om nog meer nadruk op het uiterlijk te leggen bij een dreumes.

Ps dat wil niet zeggen dat ze geen jurken etc draagt, want die draagt ze wel. Maar ze draagt ook joggingbroeken. Gewoon van alles wat.

12 likes

Wat heeft houten makeup te maken met “mooier maken?” Dat is toch de invulling die je er zelf aan geeft?

3 likes

Nja ligt eraan, hoe speel je met houten make-up? Als je er als met houten blokken een toren van bouwt misschien niet nee.

8 likes

Als mijn zoontje mij lippenstift op ziet doen, wil hij ook. Ik smeer het soort van op z’n lippen, en zeg dan ook ‘oh mooi’ :woman_shrugging:t3:
Het zit hem denk ik wel in meer dan dat. Een gender rol bevestig of ontkracht je niet in een paar opmerkingen. Ik let erop dat ik beiden aanbied, geen van beiden afkeur (als in typisch j/m spul). Mijn kind heeft een pop en auto’s, een make-up kwast en een gereedschapskist.

4 likes

Ik vind het niet zo zwart wit. Ik gebruik zelf ook makeup omdat ik dat leuk vind. Zowel de handeling als hoe het er uit ziet. Ik vind mezelf er verder niet mooier door en zie makeup aanbrengen dus ook niet als “mooi maken”. Zo zal ik het dus ook nooit naar mijn kind communiceren.

Edit: mag een kind dan ook geen haarborstel? Want valt dat onder “mooi maken?” Of een armband/ketting? Want je HOEFT je haar niet te kammen en je HOEFT geen sieraden want zonder ben je ook goed
?

5 likes

Mijn vader doet thuis het meest in het huishouden en ik (meisje) heb ook echt een hekel aan schoonmaken, dus mijn opvoeding is geslaagd vind ik :grin:

20 likes

Wat een rare humor heb je toch af en toe.

16 likes

Grappig dat de meeste kinderen naar jongensspeelgoed toe trekken!
Mijn zoontje (oudste) trekt uit zichzelf juist best wel naar ‘meisjes’-dingen toe. Is bv dol op my little pony enzo, heeft van ons een hele lading gekregen van marktplaats.

Hij krijgt dus vaak van mijn vader als hij mee mag boodschappen doen een ‘boekje’ uit de supermarkt. Laatst had hij een Baby Born boekje uitgekozen (wat trouwens echt verschrikkelijk was, zó genderbevestigend en ook een beetje creepy, werd steeds over moeder (meisje van 6) en ‘dochter’ (pop) gesproken en dan werd de pop consequent ‘haar liefste schatje’ genoemd :persevere:)

Mijn vader kwam toen terug met de boodschap dat ons zoontje lekker ‘woke’ was door dit boekje te kiezen. Heb ik wel een beetje om moeten lachen, beetje klok en klepel verhaal :wink:

15 likes

We hebben tijd geleden het sprookjesbosboek gekocht in de Efteling. Nou daar mag echt een nieuwe versie van komen. Ik schaam me soms dood als ik de verhalen voor lees aan mn zoontje. Vrouw is alleen mooi, daar wordt om gevochten, heeft geen eigen wil. Soms passen we de verhalen zelf al beetje aan om het eaa te neutraliseren.

16 likes

Er is helaas nog geen vertaling, maar er is dus vorig jaar een gender swapped sprookjesboek uitgekomen. Erg van genoten. Gender Swapped Fairytales heet het

18 likes

Voor mijn gevoel maakt het dus op individueel niveau en binnen je eigen huishouding allemaal nog niet zoveel uit, al ben je nog zo lekker bezig met het genderneutraal opvoeden.

Ik woon hier in een redelijk traditioneel dorp, en er is echt niet tegen op te voeden. Dochter (en zoon ook for that matter) (what the fuck, heb ik een dochter en een zoon ?!:exploding_head:) (realisatiemomentje) (jezus ik wordt oud) krijgt op kdv en school zo mega vaak gender bevestigende dingen te horen, van leiding én andere kinderen. Dat neemt ze gewoon over, al dan niet bewust. En ik ga hier echt geen discussies over voeren met mijn 4-jarige, wordt echt nodeloos ingewikkeld voor haar.

Soms wordt ik hier wel moedeloos van. Er is echt nog een lange weg te gaan voordat vrouwen Ă©cht gelijkwaardig zijn. Aan de andere kant, als steeds meer mensen binnen het eigen gezin tegengas geven, zeker straks als je wat meer kunt uitleggen aan je kinderen, dan worden zij of hĂșn kinderen mss wel weer de leiding van de toekomst etc.etc.

14 likes