Ik vind dat het met Jip en Janneke best nog meevalt, als je in acht neemt dat dat boek ouder is dan mijn ouders. Maar inderdaad, snel op te lossen door Jip en Janneke om te wisselen.
Ik wil ook zo genderneutraal mogelijk opvoeden, maar anderzijds, als mijn zoon allemaal auto en brandweer dingen vraagt aan de Sint of voor kerst, dan krijgt hij dat wel. Ik vroeg of hij geen pop wilde, maar toen zei hij:“nee, daar speel ik wel mee op school”. Maar of dat zo gender stereotiep is weer ik ook niet echt. Ik rijd altijd met de auto, en hij laat ook vaak ‘de mama’ rijden. Elektrisch trouwens:p (en we hebben geen elektrische wagen)
Op school heeft hij vnl. Vriendinnetjes, maar ze spelen wel ‘jongensdingen’ zoals piraat, ridder of brandweer. Maar als hij dan thuis een brandweer bouwt, is er wel altijd een brandweerman -en vrouw (danku Lego). Als ik zijn vriendinnetjes bekijk, vechten die ook gewoon mee tegen draken ipv afwachtende prinsessen te zijn.
Waar ik onlangs wel moeite mee had was toen we een fietshelm gingen kopen en hij er één met roze hartjes wilde. Voor mij op zich geen probleem, maar die helm is wel voor de komende 3-4 jaar en ik dacht wel: wat gaat hij hier over een paar jaar over denken? vooral wanneer andere kindjes daar iets over zeggen…En dat vind ik heel spijtig, maar ik wilde hem daar toch even in beschermen. Nu heb ik met hem de online catalogus bekeken waar hij meer keuze had (dan de 3 modellen in de winkel).