Nee zaai nou niet nog meer verwarring!
Een pond is gewoon 500 gram
Een pound is 450 gram
Nee zaai nou niet nog meer verwarring!
Een pond is gewoon 500 gram
Een pound is 450 gram
Minimaal 3 kilo als het lekkere boerenkaas is🤤
Edit: zonder gein - in de supermarkt is zo’n groot blok in plastic verpakking 1 kilo (of 2 pond, of 10 ons 🥲)
ik ken een achtje en een viertje van de hoeveelheid wijn die je bestelt! waar ik woon is dat een hele normale hoeveelheid als het op drank aankomt. stel: je bestelt een chardonnay. dan vraag ik aan je: ein achtel oder ein viertel?
een achtel is 125 ml, standaard wijnglas en een viertel is een kwart liter/250ml. een achtel gaat direct in je glas, een viertel krijg je in een klein karafje
oh en we kennen ook nog een reise-achtel. oftewel een achtel wijn voor onderweg het oostenrijkse equivalent van een bvo’tje haha
Zo oud als mn oma dus
Ik betwijfel of het in Vlaanderen nog veel gebruikt wordt.
Voor het eerst dat ik er van hoor om het zo te benoemen.
Dit ken ik inderdaad uit Oostenrijk
Ik kom zelf ook uit Zeeland (geboren en getogen) maar heb hier nog nooit van gehoord… misschien (zeeuws) Vlaams?
Nee, nu ik beter kijk is ‘een achtje’ een soort koffiekoek en geen hoeveelheid bij een Vlaamse bakker Ik kom niet uit Zeeuws-Vlaanderen. Ik denk dat dit dan in 1837 is afgeschaft, haha
maar dat is toch gewoon één achtste of één vierde (van een liter)?
ja, 125ml of 250ml!
Ik verwachtte een rel in mommybloggersland.
Ik hoopte op een rel
Oeh deze post doet pijn aan mijn leeftijd hoor
Ja dit ken ik wel, maar ik heb de guldens ook bewust meegemaakt
10 euro is een joetje, 100 piek dat is een meier, 25 is een geeltje
Nee een rijksdaalder is 2,50 waard.
Een daalder is 1,50 (op de markt is je gulden een daalder waard), maar dat was geen munt die nog in omloop was na 18honderdzoveel*, maar het werd nog wel als uitdrukking gebruikt voor dat bedrag.
Haha is dat niet gewoon lekker Jordanees?
Een rijksdaalder is 2,50 een daalder was 1,50 maar dat was al oud toen ik een kind was.
Ja dat is een stukje tekst van origineel Amsterdams van Osdorp Posse
Ik heb ooit een tijdje op de kaasafdeling in een supermarkt gewerkt. Na verloop van tijd kon ik vrij goed op zicht met zo’n groot kaasmes een stuk kaas van een bepaald gewicht afsnijden.
Zo van: ‘Doe maar 6 ons.’ En dan ging ik een beetje kijken en schatten en sneed ik bv. 592 gram af. Was best trots op die skill.