Lol ik kon het even niet laten om op te zoeken hoe lang ons al geen maat meer is
1937 man man man let it go
Haha ik had er eerst iets staan van āhet is toch geen 1940 meerā maar was bang dat dat te overdreven was
hoe weet jij nou dat de mensen die voor mij bestellen dat zo doen? het is toch niet zo dat er bij de ingang van de markt een bordje staat met
hier alleen in onsen en ponden bestellen aub
en wanneer je dat niet kan mag je op de markt niks bestellen zeker hahaha
Ik help jullie allemaal uit de brand (), ik heb ooit deze ātrucā van mijn vader geleerd:
2 gebalde vuisten tegen elkaar = 1 kilo
2 gebalde vuisten los van elkaar = 2 pond (1 pond per vuist)
Geopende handen en gestrekte vingers= 10 ons
1 kilo is 2 pond is 10 ons
Maar kennen jullie ook āeen achtjeā en āeen viertjeā brood? Een achtje is een heel brood (ongeveer 800 gram, vandaar de naam) en een viertje is een half brood. Toen ik dat voor het eerst bestelde bij de bakker in mijn nieuwe woonplaats, kreeg ik ook een āWat?!ā. Ik woon in Zeeland, trouwens. Toen ik het net googelde, zag ik dat het in Vlaanderen nog wel wordt gebruikt.
Hier heb ik in zowel Groningen als Noord Holland nog nooit van gehoord. Wel āeen halfjeā.
Hahaha, ik vind dit echt een super leuk gesprek.
Mijn variant nog niet tegengekomen maar ik geef bij de kaasboer met mn handen zo ongeveer de grootte aan. En dan zeg ik: doe maar zoiets, ongeveer. En dat pakt ie zān mes, en dan houd ie m boven de kaas en dan zegtāie: zo doen dan? En dan zeg ik ja/nee/ietsje meer/ietsje minder.
Gaat vooralsnog aardig naar tevredenheid!!! Maar echt hƔndig is het natuurlijk niet.
Nee zaai nou niet nog meer verwarring!
Een pond is gewoon 500 gram
Een pound is 450 gram
Minimaal 3 kilo als het lekkere boerenkaas isš¤¤
Edit: zonder gein - in de supermarkt is zoān groot blok in plastic verpakking 1 kilo (of 2 pond, of 10 ons š„²)
ik ken een achtje en een viertje van de hoeveelheid wijn die je bestelt! waar ik woon is dat een hele normale hoeveelheid als het op drank aankomt. stel: je bestelt een chardonnay. dan vraag ik aan je: ein achtel oder ein viertel?
een achtel is 125 ml, standaard wijnglas en een viertel is een kwart liter/250ml. een achtel gaat direct in je glas, een viertel krijg je in een klein karafje
oh en we kennen ook nog een reise-achtel. oftewel een achtel wijn voor onderweg het oostenrijkse equivalent van een bvoātje haha
Zo oud als mn oma dus
Ik betwijfel of het in Vlaanderen nog veel gebruikt wordt.
Voor het eerst dat ik er van hoor om het zo te benoemen.
Dit ken ik inderdaad uit Oostenrijk
Ik kom zelf ook uit Zeeland (geboren en getogen) maar heb hier nog nooit van gehoord⦠misschien (zeeuws) Vlaams?
Nee, nu ik beter kijk is āeen achtjeā een soort koffiekoek en geen hoeveelheid bij een Vlaamse bakker Ik kom niet uit Zeeuws-Vlaanderen. Ik denk dat dit dan in 1837 is afgeschaft, haha
maar dat is toch gewoon ƩƩn achtste of ƩƩn vierde (van een liter)?
ja, 125ml of 250ml!
Ik verwachtte een rel in mommybloggersland.
Ik hoopte op een rel