Oeh deze post doet pijn aan mijn leeftijd hoor
Ja dit ken ik wel, maar ik heb de guldens ook bewust meegemaakt
10 euro is een joetje, 100 piek dat is een meier, 25 is een geeltje
Nee een rijksdaalder is 2,50 waard.
Een daalder is 1,50 (op de markt is je gulden een daalder waard), maar dat was geen munt die nog in omloop was na 18honderdzoveel*, maar het werd nog wel als uitdrukking gebruikt voor dat bedrag.
- tevens mijn geboortejaar, zoals jullie begrijpen
Haha is dat niet gewoon lekker Jordanees?
Een rijksdaalder is 2,50 een daalder was 1,50 maar dat was al oud toen ik een kind was.
Ja dat is een stukje tekst van origineel Amsterdams van Osdorp Posse
Ik heb ooit een tijdje op de kaasafdeling in een supermarkt gewerkt. Na verloop van tijd kon ik vrij goed op zicht met zo’n groot kaasmes een stuk kaas van een bepaald gewicht afsnijden.
Zo van: ‘Doe maar 6 ons.’ En dan ging ik een beetje kijken en schatten en sneed ik bv. 592 gram af. Was best trots op die skill.
Deze ons/ponddiscussie roept gênante herinneringen op. Als kind kon ik nooit het verschil tussen een ons en een pond onthouden. Mijn moeder stuurde me een keer naar de slager om een pond gehakt te halen voor het avondeten. Dus ik kom bij de slager “mag ik een ons gehakt alstublieft?”. De vrouw achter de toonbank vroeg nog of ik het zeker wist want een ons is wel heel weinig, maar ja ik wist het zeker. Kreeg ik dus een heel klein beetje gehakt mee. Mijn moeder was niet blij toen ik thuiskwam dus die wilde dat ik terugging om alsnog een pond gehakt te halen. Ik durfde niet want ik vond het beschamend om twee keer achter elkaar te komen nadat ik eerst zo overtuigd was van mijn onsje gehakt. Toen had ik het briljante plan om me dan maar te verkleden met een jas van mijn broertje, mijn haar in een staart en een pet zo ver mogelijk over mijn gezicht, zodat de slagersvrouw niet door zou hebben dat ik er alweer was. Eerste wat ze zei toen ik binnenkwam: “oh daar ben je weer, moest het toch een pond zijn?”.
Sindsdien kan ik ons en pond overigens wel uit elkaar houden.
Een knaak heb je ook nog.
En deze: ‘een rooitje’
Jaaa!
Ik ben ook 36, dusja… bewust meegemaakt. Heeel soms reken ik nog weleens om naar guldens
Hahaha hier ook. Jaren gedaan bij de appie als student
ding flof bips
Ik hoop nog steeds dat ik de vraag hiernaar eens krijg bij een pubquiz
Sms ff bondige clips
Er is toch niks buiten de ring A10?
grapje, deze meids woont geen eens in Ams
Haha ja ik moest bij een baantje broodjes beleggen, en dat ging op gewicht. Bijv 50 gram filet American, 60 gram eiersalade, 35 gram tonijnsalade… ik zeg maar wat hoor. En na een tijdje kon ik gewoon perfect dat gewicht inschatten en op het broodje doen door ogenschijnlijk een random klats met een lepel te pakken. Was altijd zo blij met mezelf als ik steekproefsgewijs controle uitvoerde.
Wie is die man
Nee ik bestel gewoon een soort kaas en als de persoon in het kraam zegt zal ik een ons/pond/kilo doen dan knik ik gezapig ja en daarna hope ik for the best🤞
Het werkt niet altijd want ik had ook wel eens een gigantisch stuk dure brie, maar meestal gaat het goed😂
@KatMaxi door deze posts bedenk ik nu dat ik misschien 2 ons kersen had ipv 2 pond of 1 pond, het waren veel kersen iig haha