Mommybloggerstopic #9

Snap dat het voor sommige mensen een gevoelig onderwerp is, maar denk dat Elise dit vooral zegt om alle vragen voor te zijn. Als je vertelt dat je zwanger bent dan vragen mensen zowat standaard of het wel gepland was en of het lang heeft geduurd voor het zover was. Is ook niet echt normaal, maar gebeurt wel.
Ik vind haar ook wel heel erg open. Ze vertelt bijv. letterlijk de dag van haar laatste menstruatie. Zo zou je precies kunnen uitrekenen wat haar uitgerekende datum is, dat zou ik zelf ook niet snel online delen. Krijg je tegen die tijd ook nog allemaal volgers die vragen of je al bent bevallen.

5 likes

Ik vind het ook echt onnodig dat ze het zo benadrukt. Het is gewoon een gevoelig onderwerp en gelukkig is men er tegenwoordig open over, juist omdát het voorheen altijd maar leek alsof bij de meeste mensen alles meteen in 1 keer goed ging en het ‘raar’ of ongewoon was als er sprake zou zijn van onvruchtbaarheid / vruchtbaarheidsproblemen / miskramen e.d.
Ik zie ook wel eens influencers die vraag beantwoorden met daarbij meteen aangeven dat ze zich bewust zijn van het feit dat
etc.
Wellicht dat Elise dat ook heeft gedaan nu hoor, ik kijk haar vlogs niet meer sinds ze niet meer samen met Vita is.

En ‘ vragen voor willlen zijn’ lijkt mij in haar geval irrelevant. Ze zet haar hele leven bewust online, gaat lekker op de fame die het met zich meebrengt en dus ook eventuele vragen ( die wellicht heel persoonlijk kunnen zijn, maar dat kan ze zelf filteren in welke ze al dan wel of niet wil beantwoorden).

Maargoed, voor mij ook een gevoelig onderwerp merk je :upside_down_face:

6 likes

Er wordt wat met 2 maten gemeten lijkt het. Er is een grote roep op openheid.
Vrouwen die openlijk praten over miskramen of vruchtbaarheidsproblemen worden toegejuicht want ‘dit is het echte leven en mag ook benoemd worden en er zou meer aandacht naar uit moeten gaan’. Maar Elise die vlot zwanger wordt zou het met allerlei disclaimers moeten brengen of misschien beter helemaal niet zo moeten benoemen?

Ik vind dit echt een beetje onzinnig. Dit is óók het echte leven. We hoeven met zijn allen toch niet te vergeten dat het ook gewoon vlotjes kan verlopen. Heerlijk toch?

99 likes

Ik heb de vlog ook gezien en moet zeggen dat ik vond dat ze juist ook zei hoe dankbaar ze is dat het weer gelukt is etc. Het was echt niet zo van oeh ah hihaho zie ons een vruchtbaar zijn. Ik snap heel goed dat het een gevoelig onderwerp is, maar mis nu klein beetje de nuance in hoe ze het vertelde in de vlog.

12 likes

Aan nuance moeten we niet beginnen. Dan kunnen alle bloggertopics wel sluiten.

8 likes

Ik werd zelf van de eerste keer ‘proberen’ zwanger, en dan m’n tweede zwangerschap van een tweeling. Kreeg regelmatig te horen, wanneer ik na slapeloze nachten mijn beklag deed, ‘je mag blij zijn dat je kinderen kan krijgen’ natuurlijk ben ik daar blij en ontzettend dankbaar voor. Maar moet ik mij dan daar ook al schuldig over voelen?
Ik ben m’n ouders jong verloren, dan ga ik toch ook niet zeggen wanneer iemand klaagt over zijn vader of moeder: je moet maar dankbaar zijn dat je ouders nog leven. Soms is het leven oneerlijk en soms zit het mee, laten we elkaar voor beiden niet veroordelen

121 likes

:raised_hands:

5 likes

Ik vind dat echt zo’n fucking bullshit om niet iets te mogen zeggen over vruchtbaar zijn omdat het een gevoelig onderwerp kan zijn voor anderen. Kom op zeg, zo kan je dat toch bij alles zeggen. Betrek het gewoon niet op jezelf, klaar. Tering vermoeiend om je zo de hele dag te vergelijken met anderen. Zo lang je het niet verkondigt op een congress voor mensen die moeilijk zwanger kunnen worden zie ik het probleem niet.

81 likes

Hmm, ik hoor toch ook niet vaak dat het direct lukt. Ik dacht dat je sowieso een aantal maanden moest proberen vooraleer je zwanger geraakte. Onmiddellijk zwanger worden was volgens mij echt iets voor de Lucky few.

Gevolg, toen ik na een maand stoppen met de pil onmiddellijk zwanger was, moest ik daar toch ook even van bekomen. Ik vond dat ook wel best heftig, omdat ik er toch nog niet helemaal klaar voor leek.

Moest ze nu verkondigen dat ze snel zwanger is omdat ze zo gezond eet/stressvrij leeft/een kindje haar gekozen heeft/insert elke andere zweverige nonsens, dan zou ik het wel heel problematisch vinden.

14 likes

:upside_down_face: ‘ betrek het niet op jezelf’ gaat tegenwoordig echt voor zoveel onderwerpen niet meer op. Moet je eens in het feminisme topic zeggen, of in het anti- racisme topic, of over reclames met alleen maar slanke vrouwen die ondergoed aanprijzen.

IK stoor me er wel aan op de manier waarop ze het brengt ( heb het nu even gekeken en kon gewoon ĂŒberhaupt haar hele overdreven manier van praten wat echt nog 10x erger is geworden in de loop der jaren - echt totaal niet meer aan). Prima dat een aantal van jullie dat niet vinden. Maar ‘ betrek het niet op jezelf’ is echt een misplaatste opmerking imo.

9 likes

Nou dat is attent van je maar hoeft niet.
Ik val er gewoon over dat een paar mensen hierboven vinden dat ze voor zo’n opmerking geen disclaimer hoeft te geven maar vallen wel elke keer over haar leven met privileges ( reizen, verhuizen, oppas voor de kinderen etc). “ omdat niet iedereen dat zomaar kan doen”.

Nee en sommige mensen kunnen ook niet zĂłmaar zwanger worden.

11 likes

Het viel mij vooral op dat ze zei dat ze niet verwacht had dat het in 1x weer raak zou zijn, maar dat het wel even zou duren dus toch zeker nog wel deze zomer verwacht had zwanger te zijn. Wat nog steeds onwijs snel was geweest, vond dat “erger” dan dat ze vertelde dat het jn 1x raak was

3 likes

Maar foto’s posten van een zwangere buik, of een kindje, kan toch ook gevoelig liggen? Waar mag je dan wel weer openlijk delen over wat voor anderen misschien niet gegeven is?

4 likes

? Nee idd voor seksisme en racisme niet nee. Maar dit wel. Ook wel iets andere strekking hĂš.

7 likes

Aldus elke ‘sixteen and pregnant’ deelnemer.

30 likes

Een column helemaal in ons straatje

40 likes

Jeetje ik schrik echt van die foto’s van Sarah Rebecca op instagram van haar bevallingđŸ˜± Terugkerende vraag op dit forum, maar waarom zou je zulke foto’s delen? Lijkt me toch meer iets voor de privĂ©collectie

2 likes

Van alles wat ze deelt vind ik dit echt het minst shocking? Je ziet een vrouw die pijn heeft en meer niet? Ik zou zelf zo niet op insta willen staan, maar van dit soort foto’s/verhalen snap ik nog wel het nut ofzo (realistische verhalen over hoe een bevalling kan verlopen). In tegenstelling tot al die shit die ze over haar kinderen deelt.

38 likes

Ja exact dit. Heb zelf ook geboorte fotografie gedaan omdat ik het prachtig vond hoe het het hele proces van een bevalling toont;de pijn, de kracht, de opluchting, emoties

Wat je zegt, beter dan die filmpjes waarin ze moeilijk weg kijkt en zucht en je een krijsende baby op de achtergrond hoort.

3 likes

De terugkerende vraag is niet waarom zij het deelt, maar waarom jij blijft kijken.

24 likes