Mommybloggerstopic #9

De influcener vk praktijk :stuck_out_tongue_winking_eye:

17 likes

Ik vond het heel ongemakkelijk om te kijken, maar ze zei van tevoren al dat het intieme beelden waren dus ja. Had het kunnen verwachten. Wel leuk dat ze er zo blij mee is

6 likes

Pfoe wat een hysterisch gehuil zeg 🫣

9 likes

Amerikaanse NIPT test zegt ze in de video…

2 likes

Werd bij mij wel gevraagd of we het al wisten en of ze het moest benoemen (mocht ze het kunnen zien) was wel in het ziekenhuis en niet bij de vpk

In Nederland hoort officieel nooit benoemd te worden wat het geslacht is. Volgend mij is dat verboden omdat er mensen zijn die abortus plegen bij teleurstelling van het geslacht. Dus het zou niet uit moeten maken of het via het ziekenhuis of de verloskundige is.

7 likes

ik had dan toch ook al abortus kunnen plegen bij de geslachtsecho? Die was veel eerder namelijk…

3 likes

Ik had de nipt test voor de echo waar het geslacht goed gezien kan worden! Maar het is idd stukje ethiek dat wat mij betreft goed is vastgelegd in de wet. Je komt in een heel grijs gebied als je genetisch geslachten gaat checken.

Ik begreep overigens dat ook de laboratoria die de test analyseren niet eens naar de x en y chromosomen mogen kijken. Ze zouden je het dus niet eens kunnen vertellen als je het al per de zou willen weten :wink:

8 likes

Ohhhhh fuck ik ben in de war :joy::joy: nipt is die bloedtest ik dacht dat we het over die GU echo hadden!

3 likes

Is dat zo? Er zijn toch ook ziektes die alleen bij mannen of vrouwen tot uiting komen? Of testen ze op die ziektes dan niet?

6 likes

Ik heb tweemaal een Belgische NIPT gedaan waarbij je gewoon het geslacht weet met 12 weken. Ik vind het persoonlijk betuttelend dat je het niet mag weten. Vraag me af hoe groot dat probleem van selectie op het geslacht is. Zeker als het over de grens gewoon wel mag en kan.

7 likes

Misschien heeft het ermee te maken dat het bij ons een wetenschappelijk onderzoek is? Geen idee.

Maar je kunt sowieso geslachtsbepaling Ʃn 20 weken echo doen nog voor de termijn waarop je abortus kunt plegen. Dus ik vraag me af in welke mate de NIPT abortus bij teleurstelling zou verhogen.

Mijn zus had twee weken geleden de (medische) 13 weken echo in Nederland, die is nog niet zo lang standaard. Maar daar kreeg ze gewoon het geslacht te horen, was bij de verloskundige.

2 likes

Dat zou zeker de verklaring kunnen zijn. Bij de eerste NIPT kon het nog niet in NL (wat ik al bijzonder vond) de tweede keer moest het vanwege een vakantie (de Belgische NIPT mag eerder). Wat ik jammer vind aan de zorg voor zwangeren is 1 dat er zoveel uitmaakt hoeveel geld en kennis je hebt (met kosten van de NIPT en die extra echo’s bij aanbieders als Femke A’dam) en 2 dat dingen zo traag en voorzichtig worden ingevoerd (als bovenstaande de NIPT).
Maar misschien hoort deze tirade niet op deze peiler :grimacing:

4 likes

Maar dan weet je het toch nog niet zeker, meer een voorspelling. Volgens mij zijn de geslachtsorganen nog niet duidelijk te zien en ontwikkeld bij die termijn.

5 likes

Met 13+6 kan je nog je 13 weken echo hebben en bij 14 kan je een geslachtsbepaling doen. Dus ik denk dat het in sommige gevallen al wel zichtbaar is. In het geval van een piemeltje vooral.

3 likes

Dat dacht ik ook maar ze konden het heel duidelijk zien blijkbaar. Degene die de echo deed had gezegd dat ze als de vier hartkamers kon zien, dat ze dan zeker ook het geslacht goed konden zien

3 likes

Ik begreep van niet, maar je maakt een goed punt :face_with_monocle:

3 likes

En @Nefertiti, ja dit is precies wat mijn VK uitlegde. Omdat het in NL een onderzoek is en je niet om de ā€˜verkeerde’ reden overgehaald moet worden om mee te doen. Ofwel dat je meedoet aan het onderzoek puur om het geslacht te weten te komen. Hierdoor kiezen ze ervoor het geslacht niet bekend te maken.

10 likes

Ja ik ook. Kan ik echt pissig van worden. Doe even normaal. Kijk dat je zo opgelucht bent over dat de uitslag verder goed is helemaal prima, snap
Ik als geen ander. Maar ik kan gewoon echt heel slecht tegen hysterie rondom gender.
Heerst een taboe op, ja weet ik.
Moet dit naar het onpopulaire meningen topic, dan kom maar door.

16 likes