Mommybloggerstopic #9

Haha dat is dan weer niet alleen in Amsterdam zo :laughing: Hier in het oosten werden een tijdje terug ook veel aankomende moeders na ziekenhuizen in nabijgelegen dorpen/steden verplaatst en dan was de paniek ook vooral om “Ew als ik maar niet naar ziekenhuis X ga straks komt dat op het paspoort te staan!1!”

5 likes

Ja het is een heel ding :joy: en het erge: ik snap het eigenlijk wel. Stel je woont in stad X, maar je moet voor de bevalling naar een ziekenhuis in stad Z waar je nooit komt/geen binding mee hebt. Boeit uiteindelijk natuurlijk helemaal niks maar snap het gevoel wel.

5 likes

Hier waren ze in 2017 ook al mee bezig, maar volgens mij komt dit er niet doorheen

5 likes

In Twente is dit ook een ding hoor. Verloskamers in Hengelo (kak) gingen dicht en zwangeren moest dan maar in Almelo (pauper) bevallen. Waren ze absoluut niet blij mee.

7 likes

Praktisch gezien boeit het natuurlijk niks. Maar ik ben zelf ook onredelijk trots als ik bij geboorteplaats Maastricht mag invullen. En stiekem moet je dat toch wel een paar keer per jaar ergens invullen. Dat zou ik toch minder hebben bij Amstelveen, Heerlen of Apeldoorn

5 likes

Ik was ook bang dat mijn kind in Woerden zou worden geboren haha. Toen ik eenmaal aan het bevallen was en naar het ziekenhuis moest maar alle ziekenhuizen in mijn stad vol zaten heb ik er geen seconde meer aan gedacht. Uiteindelijk wel in een andere stad geboren waar ik weinig mee heb, maar het boeit me ook niet echt meer.

6 likes

Echt zo’n non-issue op welke locatie je eruit gekomen bent en of dat wel of niet op je paspoort staat

45 likes

Haha maar toen jij moest bevallen deed Woerden (Hofpoort) al lang geen bevallingen meer :stuck_out_tongue:

Edit: ik dacht nu aan het ziekenhuis maar je kan natuurlijk ook ergens langs de weg of in een winkel of wat dan ook bevallen.
Lijkt me echt lachen als een Amsterdammer in haar verlof eens een uitstapje buiten de ring maakt en dan plots langs de weg gaat bevallen in Wilnis ofzo :laughing:

7 likes

Eigenlijk mogen ze best blij zijn dat ze zich er zo druk over maken, betekent dat je niks belangrijkers hebt om je zorgen over te maken😉

7 likes

Conclusie is dus dat dit allang niet meer alleen een Amsterdam issue is? :stuck_out_tongue_winking_eye: ik ken ook uit alle hoeken mensen die er wel mee zaten en mensen die er niet mee zaten. Maar dat zie je toch ook met data waarop sommige mensen absoluut wel/niet op willen bevallen.

Ik hoorde bij de groep die het echt niets boeide hahaha

2 likes

Ohhh haha ik dacht dat je in het St Antonius nog wel kon bevallen. Scheelt weer :stuck_out_tongue:

4 likes

Ik kwam er door dit forum achter dat er mensen zijn die hier waarde aan hechten, als persoon uit een dorp (die als geboorteplaats de random dichtstbijzijnde stad met ziekenhuis heeft) had ik hier nooit bij stilgestaan

5 likes

Door bovengenoemde artikelen kende ik dit al wel, voornamelijk van de randstad maar inderdaad ook van de waddeneilanden. Vind het wel bijzonder, halsoverkop in de auto om naar de geboorteplaats van voorkeur te gaan. Net als @Totoro kan ik me ook niet herinneren wanneer ik voor het laatst m’n geboorteplaats heb ingevuld. Ik denk toen we in ondertrouw gingen, zo’n 3 jaar geleden.

Maar goed, als het kan en je vindt het belangrijk, waarom niet. Als er maar geen (naar mijn mening onnodige) risico’s worden gelopen.

@Erato maar is die kans realistisch/groot? Dat je een eigen wikipedia pagina hebt? En zou je dat dan echt storen? Ik ben ook geboren in een andere plaats dan waar ik opgegroeid ben, dat boeit me echt helemaal niks. Ik probeer het te begrijpen, maar ik ken in mijn omgeving ook niemand die daar zo over denkt. Vind het wel bijzonder (in de positieve zin).

4 likes

Ik had genoeg om mij druk over te maken maar baalde toch ook echt toen ik mijn zoon in de grote stad moest inschrijven ipv onze woonplaats. Omdat die stad nu in zijn paspoort staat en omdat het symbool staat voor gewenste thuisbevalling die in het water viel.

Mensen kunnen zich druk maken over alles tegelijkertijd he. Grote en kleine dingen. Nu problemo. Past allemaal :sob::joy:

9 likes

De verloskundige in Amsterdam die ik ken belt regelmatig ook Leiden, Alkmaar en Lelystad of er ALSJEBLIEFT een plekje is

2 likes

Volgens mijn verloskundige speelt dit ook in onze regio maar niet door te kort aan verloskamers maar door te weinig personeel om ze te bemannen

2 likes

Oh ja, verkeerd onthouden. Ging indd over dat Lelystad dicht was en Harderwijk een optie was maar wel heel klein

1 like

In mijn hoofd was het altijd letterlijk ruimte in het ziekenhuis. Was volgens mij ook wel zo tot een paar jaar geleden. Toen hebben ze een hele nieuwe vleugel met verloskamers geopend in de dichtbijzijnde stad. Daar heb je dan vrij weinig aan als er niet voldoende personeel is

1 like

Nee joh, letterlijk bedden zijn er altijd, desnoods komen er meer mensen op een kamer. De poppetjes zijn altijd het probleem. Je kunt geen zalen/gangen vol leggen als er geen personeel voor is.

10 likes

:rofl:

6 likes