Mommybloggerstopic #9

@kaneel
Natuurlijk is het dom om het aan te nemen, maar dat is het ook om Willem Engel, Isa Kriens of Doutzen Kroes te geloven :woman_shrugging:t3:

6 likes

Het is niet een influencer helaas, zie en hoor steeds meer over ‘de gevaren van zonnebrand’. Hoe vaker je het hoort, hoe meer mensen het gaan geloven. Klinkt dom maar je baseert je toch vaak op op dat wat je regelmatig hoort. Niemand gaat zelf al die wetenschappelijke onderzoeken analyseren. (Of bijna niemand.)

5 likes

Nouja van wie dan ook. Iedereen die niet het KWF ofzoiets is. Waarom zou je geloven dat zonnebrand giftig is omdat je oom, buurman, kennis, of een random persoon op social media dat zegt? Dan ben je echt te dom bezig hoor. Hoelang bestaat zonnebrand nou al? Waarom zou je nu opeens gaan denken dat het giftig is? Je hoeft echt niet wetenschappelijke onderzoeken te gaan analyseren om te weten dat het achterlijk is dat zonnebrand giftig is

10 likes

Klopt, ik zeg ook niet dat dat wel normaal is. Vind dat ook heel dom. Alleen kan ik me daar wel druk om maken omdat dat ook impact heeft op anderen. Als iemand besluit om geen zonnebrand te smeren heeft diegene er alleen zichzelf mee.

3 likes

Laat staan dat iedereen snapt hoe je een wetenschappelijk onderzoek moet beoordelen.

Ik kan echt niet uit over de nonsens die die meid uitkraamt. En iedereen die haar een beetje kritisch antwoord geeft in de comments beantwoord ze met allemaal glitters en unicorns van “ iedereen mag zijn eigen mEnInG hebben, liefde voor iedereen :dizzy::sparkles::rainbow:”.

7 likes

Haha wat een clown. Nog even goed ingesmeerd aangezien ik zo naar buiten ga.

10 likes

Ik vind het ook achterlijk maar zo werkt het helaas wel. Mensen vertrouwen tegenwoordig sowieso minder op instituten. Zeker in Nederland als je zo met Corona om je heen kijkt. Er zijn hele bubbels waar dat anti-zonnebrand gebeuren al gemeengoed aan het worden is.

4 likes

Oh het lijkt me zo heerlijk als je zo dom en naïef bent.

26 likes

Als iemand wiens vader huidkanker heeft gehad en na 9 maanden na de diagnose een doodsstrijd heeft geleverd en het niet heeft gehaald walg ik van deze posts. Maar helaas zijn mensen nu eenmaal zo dom en ik heb het ook al lang opgegeven om mensen bewust te maken van de gevaren van de zon. Haar keuze, maar ze zou dit niet online mogen zetten want er zijn dus wel veel beïnvloedbare volgers die dit klakkeloos als waarheid aannemen

37 likes

Als je haar voor waarheid aanneemt ben je echt meer dan zwakbegaafd. Kan het bijna niet geloven dat mensen iets van haar aannemen.

8 likes

Argh…besef dat sommigen hier een voorbeeld aan nemen. Kan er echt woest om worden.

1 like

En toch… er zijn mensen die alles geloven

9 likes

Gelukkig krijgt haar kindje wel 30 PDF!

Ze bedoelt natuurlijk SPF. Die meid heeft van zoveel dingen geeeen idee :joy:

21 likes

Nou ja hoe lang bestaat het al is ook niet echt het beste argument. Ik snap best dat mensen steeds vaker gaan twijfelen over dit soort dingen als je steeds vaker hoort dat intensief onderzochte dingen ineens toch mogelijk schadelijker kunnen zijn dan eerst werd gedacht. En het is niet alsof er niet meerdere industrieën dingen onder tafel krijgen met lobbyen en geld. Zonnebrand blijkt wel degelijk een probleem voor water leven te kunnen zijn, pesticiden blijken toch erger dan gedacht, we hebben jarenlang als particulieren letterlijk gif over de grond mogen gooien omdat onkruid zo erg is tot het uiteindelijk toch maar verboden is vanwege de gevolgen. Niet dat je daarom maar alles in twijfel moet gaan trekken, maar het is niet zo gek dat mensen dan bij meer dingen vraagtekens krijgen, ook al hebben ze geen flauw idee waar ze het over hebben.
ik geloof verder wel in de wetenschap, maar de wetenschap kan ook van mening veranderen door nieuwe inzichten en dat is soms wel gek om mee te maken en kan verwarrend zijn

13 likes

Kritisch nadenken vind ik ook echt geen probleem, juist alleen maar goed.
Maar doe dan onderzoek naar waar je kritisch over bent, of lees het werk van onderzoekers hierover.
Stel niet alleen suggestieve vragen als ‘waarom voelt het vies?’ en deponeer geen niet-onderbouwde stellingen als dat het puur vergif is. Verdiep je in de wetenschap in plaats van alleen in twijfel te trekken.

9 likes

Ik smeer zelf wel dagelijks zonnebrand, maar zo bizar is dit stukje toch niet? Zonnebrand is vergif is wat dramatisch, maar verder zegt ze alleen dat ze zich niet insmeert als ze maar kort in de zon is, de zon verder vermijdt en bij langere tijd alsnog smeert. Dat is toch normaal? Op de site van het KWF staat dat maximaal 30 minuten per dag okee is.

4 likes

Dat klopt. Probeer die influencer ook niet goed te praten, maar bedoel dat ik begrijp dat mensen zoiets toch over kunnen nemen. Doordat we niet zo goed kunnen dealen met de vooruitgang van de wetenschap. Dat ze dan gevoeliger zijn voor dit soort dingen snap ik dus wel, hoe logisch het misschien klinkt dat zonnebrand niet slecht voor je is. Met of ei nu wel of niet goed voor je is was er ook over de jaren heen zo’n ja want o nee toch niet want cholesterol ja maar wel goeie cholesterol nee toch niet te veel heisa. Dus denk dat ook steeds meer mensen het moeilijk vinden voor waar te nemen omdat er ook steeds meer besef komt dat we doordat we niet zeker kunnen weten alles te weten, dat we ook niet zeker kunnen weten of we het nu wel bij het rechte eind hebben.

Nou ik vind het wel een moeilijke keuze nu blijkt dat het slecht kan zijn voor waterleven. Dus kies liever voor minder in de felle zon buiten zijn en bij minder felle zon smeer ik meestal niet in. Dan maar meer rimpels.

3 likes

Als je twijfelt welke zonnebrand qua ingrediënten ‘veilig’ is, kan je de app YUKA downloaden. Daarmee kan je de barcode van een product scannen en zien welke ingrediënten er in zitten en in welke mate die al dan niet schadelijk kunnen zijn. Idem voor deo’s etc.

14 likes

Er zijn ook reef safe zonnebrandcremes inmiddels!

19 likes

In de schaduw kan je ook net zo goed verbranden, als je geen zonnebrand smeert moet je binnen blijven, anders ben je net zo goed je huid aan het blootstellen aan enorm risico voor huidkanker.

4 likes