Ik begrijp ergens wel dat je het ziet als naïviteit. Maar aan de andere kant vind ik hun verbazing juist ook wel aangeven dat de situatie in Nederland super bizar is. Het is niet echt naïef om te denken dat je als je een goed inkomen hebt, want je verdient te veel voor sociale huur, je in staat zou moeten zijn om een woning te huren. Maar helaas is dat in Nederland dus wel het geval. Hoogstens naïef dat ze niet op de hoogte waren van het nieuws mbt de woningmarkt en het hele probleem hier in NL.
Vriendin van me heeft hetzelfde, relatie is uit en hij koopt haar uit. Ze heeft straks dus een flink bedrag op haar rekening, maar helaas is ze zzp’er en is ze 1,5 jaar overspannen geweest en nu weer 1,5 jaar vol aan het werk. Tijdens die burn out kwam er weinig geld binnen, maar nu verdient ze ruim 3x modaal per maand. Geen sociale huur dus maar particulier huren of kopen lukt ook niet want jaarcijfers van de laatste 3 jaar tellen mee… en dus woont ze in bij een familie lid. Dat is toch idioot?
Net als hoe je denkt, ik ga studeren want wil een goede baan later, uiteindelijk een studieschuld hebt. Wel prima baan dus geen sociale huur mogelijk maar ja studieschuld en huidige woningmarkt maken kopen onmogelijk. Dus mag je hopen dat je in de particuliere huur ergens tussen komt, kun je lekker iemand anders z’n hypotheek af gaan lossen of een vastgoedmagnaat nog rijker maken. Is dat ook naïef? Je zou toch denken dat wanneer je ervoor kiest om te gaan studeren en daarmee uiteindelijk een goed inkomen gaat hebben je er wel vanuit kunt gaan dat een dak boven je hoofd geen issue hoeft te gaan zijn…