Mommybloggerstopic #9

Haha goeie 1 april grap! :wink: iedereen op de stang en de standaard reageerders trappen er allemaal in :blush:

5 likes

No girls allowed unless Deborah Leemans

34 likes

Nee niet grappig, maar dat zijn alle tiktoks van de glitter drieling niet. Zeker nadat ze het er in een vlog over hadden dat ze wel mee móeten doen om relevant te blijven vind ik het allemaal zo sneu. En ook dat Bonnie toen zei: je moet niet te lang nadenken, maar gewoon wat plaatsen.

Trouwens, de baby in dit filmpje lijkt helemaal niet enkel oog te hebben voor haar borsten maar oke

4 likes

Haha ik denk niet dat het een 1 april grap was

Oprechte vraag (ook voor mezelf): er zijn ook ouders met een ernstig ziek of gehandicapt kind/baby die (veel) delen over het ziekteproces van hun kind (wat het kind wel of niet kan, voelt, medische behandelingen) of waar ze allemaal tegenaan lopen. Die accounts zijn soms ook behoorlijk populair en er word erg meegeleefd met de verhalen. Bijvoorbeeld dat jongetje met ALS waar toen die hele inzamelingsactie voor geweest is, of Elise Joanne (Ik vind het lastig om deze naam te noemen, want heb veel compassie voor waar zij doorheen gaat) Wat vinden jullie daar van? Het is wellicht geen verdienmodel, maar het principe (prive informatie delen over je (kwetsbare) kind zonder toestemming) geld daar ook.

2 likes

Maar volgens mij heeft elise joanne nooit explicite details over haar dochter gegeven. Niet wat ze had, niet wat ze allemaal wel of niet kon. Zij hield het vaak in mijn optiek vaag en respectvol.

Daarbij heeft ze guusje volgens mij nooit of te nimmer als verdienmodel gebruikt.

11 likes

Is het probleem dan het ‘respect’ van ouders tov hun kinderen, ipv het delen an sich?

4 likes

Overigens wil ik GEEN discussie starten over deze specifieke 2 voorbeelden, want nogmaals: veel compassie voor waar zij doorheen gaat. Ik noem alleen 2 voorbeelden die ws velen hier kennen voor bij mijn verhaal

4 likes

In mijn opinie is sowieso delen voor een groot publiek fout en niet in het belang van het kind en de privacy van het kind. Maar er is voor mij alsnog wel een verschil tussen je kind inzetten als verdienmodel en ‘gewoon’ delen.
Beide slecht, maar de een slechter.

Je had ook zo’n mommy die echt zei in een post. Ja, mijn kind heeft niet altijd zin, (bij zo’n fotoshoot voor kleding) maar ze moet dan maar even, we krijgen er ook dingen voor terug. Echt, mind blown.

Voorbeeld van Elise Joanne, die zette haar eerste 2 kinderen wel vaak in voor spon. Dat is geloof ik wel veranderd sinds alles met haar 3e kindje. Volgens mij is zij ook gestopt met veel dingen?

5 likes

Interessant waar de grens dan ligt, ook voor mezelf in wat ik volg

4 likes

Is toch overduidelijk ook niet oké. Het kind is herkenbaar en de hele medische geschiedenis traceerbaar. Ik denk dat online voor veel ouders met een ziek kind steun, informatie en lotgenotencontact te vinden is. Dat lijkt me een goede ontwikkeling, maar dat hoeft echter niet op een plek waar je ook de foto’s en naam van jezelf en je kind deelt. Edit: Wat mij betreft is het ook irrelevant of er wel of geen geld mee verdiend wordt omdat de grens tussen geen geld en gewoon delen en wel geld verdienen vrij dun is (Veel grote instagrammers zijn niet begonnen met het idee dat dit hun inkomen ging worden).

16 likes

Ja, eens. Ik volg om die reden sowieso geen enkele meer.

4 likes

Zo overduidelijk is dat imo niet als ik zie wat hier wel en niet oké word gevonden

3 likes

Op tiktok zie je veel ouders van autistische kinderen die hun kinds meltdown delen met als doel: ‘educaten en herkennen geven en vinden’.
En ik snap echt dat als je een autistisch kind hebt met veel meltdowns ej af en toe zelf ook met je handen in het haar zit (ook zonder autistisch kind) en dat herkenning dan fijn is om te zien.
Maar het is zo’n enorme privacy inbreuk en dat is in mijn inziens veel belangrijker.

Echter vind ik die grens wel moeilijk om te bepalen, want ik snap ook dat altijd maar mooi weer spelen ook niet goed is voor het beeld. Ook als je je kinderen bijvoorbeeld niet laat zien in heftige toestand, erover praten is eigenlijk ook al heftig. En dat doet me dan meteen denken dat ik hier geen heftige dingen (meer) ga delen over mijn eigen kind.

3 likes

Ik denk eigelijk dat je dan toch beter professionele hulp moet zoeken. Hoe om te gaan met die meltdowns, ipv bij pietje op tiktok die denkt alles te weten (geen professional). @kiwi

10 likes

Klopt hoor, snapte ik, maar daarom is het denk ik zo populair om te volgen. Denk dat we ook doorslaan in herkenning willen ofzo. Bijv mama lotje melkt dat ook zoooo uit. Die is amper positief over het moederschap. Maar dat is inderdaad andere discussie.

9 likes

Laten we sowieso niet spreken in wat ‘hier’ wel en niet oké wordt gevonden want dit zijn allemaal mensen met losse meningen. De meeste ouders (ook hier) zijn helemaal niet bezig met wat oké is, maar met waar zij zich goed bij voelen. Daar kan je een gesprek als dit niet op voeren, want een mommyblogger voelt zich ook goed bij de kinderarbeid waaraan ze haar kind onderwerpt.

Als je die individuele meningen weghaalt is het wat mij betreft vrij simpel. Een kind heeft recht op privacy. Een kind heeft ook zeggenschap, maar is onvoldoende in staat die zeggenschap uit te oefenen en reikwijdte van mogelijk risico in te zien. De ouder is daarom de primaire persoon om het kind daarin te beschermen tot het zelf beslissingen kan nemen. De ouder heeft daarnaast ook een grote vertrouwensband met het kind. Hoe moeilijk is het dan om te begrijpen dat als iemand niet voor zichzelf kan opkomen, van jou afhankelijk is en genoodzaakt is alles met jou te delen, je al die informatie niet zomaar op een plek gooit waar jij de controle over die informatie ook nog eens niet hebt?

Mensen hier zouden over de rooie gaan als een vriendin in een publieke ruimte zonder jouw toestemming een semi-privé of gewoon geheim verhaal over jouw ziekte deelt. Maar als het op de kinderen aankomt vinden we het lastig om de grens te bepalen? Het is dood en dood simpel, als je maar voorbij je eigen egoïstische prikkel om te delen over je eigen kind en te lezen over die van anderen kijkt.

39 likes

Maar hier heftige dingen delen over je eigen kind vind ik wel anders, tenzij je herkenbaar en herleidbaar bent op andere social media.

Als ik vertel over mijn kind met een probleem is dat niet direct te herleiden naar een persoon, kunnen over 5 jaar andere kinderen op school dat niet vinden of leest je kind dat niet terug over zichzelf.

Vind ik wel een groot verschil met je problemen/verhalen/foto’s openbaar delen op social media

2 likes

Er lopen hier nu ook 2 dingen door elkaar. Ik denk dat de meeste mensen het er wel over eens zijn dat ze het niet oké vinden als er geld over de rug van kinderen wordt verdiend. Dus dat influencers die hun kind inzetten voor spon of iedere poep en scheet van het kind delen om maar content te hebben en daar dus geld aan verdienen niet oké zijn.
Het tweede ding is de vraag of het überhaupt wel moet mogen om foto’s van kinderen online te delen. Dit is lastiger omdat er ook heel veel “normale mensen” zijn die af en toe foto’s van hun kinderen plaatsen om te delen met hun familie en vrienden

6 likes

Ik vraag juist naar die individuele meningen.

Vind het interessant (ook als vraag voor mezelf) waarom het delen van de een als grensoverschrijdend word ervaren, terwijl hetzelfde (of veel meer) delen door een ander veel minder kritiek of zelfs medeleven oproept.

Niet of het delen an sich verkeerd is