Ja nou daarom, ik vraag me oprecht af waarom het zo kwalijk is om een lichte voorkeur te hebben. Het zegt helemaal niks over hoe je later met dit soort dingen omgaat en hoe je kindje opgevoed wordt.
Het gaat in mijn ogen om iets relatiefs kleins. Je hebt een voorkeur voor een bepaald geslacht. Vervolgens gaat het over blij zijn dat je een gezond kind op aarde zet, gendernormen en droombeelden, maakbaarheid en dan denk ik: ik vind het gewoon allemaal niet zo zwaar en stereotypisch als dat het hier gebracht wordt. Lijkt mij heel normaal om een beeld/beelden te hebben van hoe je gezin eruit gaat zien (wat moet je anders tot zoiets ongrijpbaars als het willen van een kind bewegen) en ik denk dat iedereen snapt dat dat beeld niet is wat het gaat worden en het soms slikken kan zijn om het bij te stellen. Denk zelf ook wat een onzin als een influencer op insta huilt om het geslacht maar ik denk ook: waar hebben we het over?
Sarah R.ebbeca deelt op haar stories dat ze haar DM heeft uitgezet door de overvloed aan info die ze binnen kreeg nav haar stories. Ze zet erbij dat ze toch veel blijft delen omdat ze een ander beeld wil geven over de kraamweken en omdat ze nood heeft aan het ventileren van haar gevoelens etc.
Dat nood aan ventileren kan ik echt begrijpen, maar kan dat dan echt niet met haar omgeving alleen? Of zou dat niet dezelfde voldoening geven? Ik vraag het me echt af want ik vind het zo intiem om alles te kunnen meekijken (en toch doe ik het. Dus ik ben zeker geen heilige).
Maar zou je dan eens voorbeelden kunnen geven van het hebben van een voorkeur voor het ene of het andere geslacht die niets te maken hebben met bepaalde verwachtingen van dat geslacht? Angsten voor hoe meisjes/vrouwen behandeld worden in de samenleving daargelaten
Een kleine teleurstelling kan ik inkomen, maar huilen op instagram om het geslacht van je kind vind ik iets heel anders.
Dat vind ik eerlijk gezegd gewoon triest en echt wat anders dan even slikken en weer verdergaan.
Dat vind ik ook iets anders maar dat heeft voor mij meer met het instagram deel te maken dan met het huilen zelf. Als jij altijd alles deelt, snap ik dat je ook de tranen deelt is voor mij categorie Sarah Rebecca en de bewegende buik. Nmsvpe
Zij zou inmiddels tegen zichzelf beschermd moeten worden met wat ze allemaal deelt op insta als je t mij vraagt.
Kan iemand daar haar telefoon afpakken???
Vind het echt niet gezond meer wat zij allemaal deelt.
Ik was blij toen ik hoorde dat ik een meisje kreeg omdat ik het concept baby/kind opvoeden al mega intens vond en dit was dan tenminste iets wat ik kende m.b.t. uitleggen wat ongesteld zijn is, geslachtdelen schoonmaken (ik weet nog dat mijn man vroeg hoe je poep goed tussen schaamlippen vandaan kreeg haha) etc. puur omdat je jezelf als referentiekader kan gebruiken
Over het algemeen zie ik wel dat vrouwen meer de familiebanden onderhouden en dat dan ook bij voorkeur doen richting hun eigen ouders. Een meisje kan later ook zwanger worden dat lijkt me heel bijzonder om mee te maken met je eigen kind. Met een schoondochter/schoonzoon is dat toch anders.
En ja je weet het nooit. Een dochter kan geen kinderen willen. Een relatie hebben met een vrouw en dat zij het kind draagt. Ze kan onvruchtbaar zijn. Geen relatie willen. Maar dat maakt wel dat ik nu voor de tweede (en laatste) wel een lichte voorkeur heb voor een meisje.
Een vrouw kan de familienaam toch ook doorgeven?
Maar dan leg je al een bepaalde druk op en eventueel later ook teleurstelling. Lijkt me heel lastig als je zo denkt.
Nee hoor. Zoals ik al zeg als zij dat allemaal niet wil/kan ook prima. De kans om het mee te maken is er bij een meisje en niet bij een jongen. Ik heb al een zoon en die is geweldig dus als het er nog zo een is ben ik ook content.
Nee, dat kan ik niet. Ik denk dat wensen op welk gebied dan ook altijd voortkomen uit verwachtingen. Maar of dat schadelijk is ligt er volgens mij maar net aan hoe je ermee omgaat. Ik denk dat mijn voorkeur voor een meisje voortkomt uit het feit dat ik zelf een vrouw ben. En ik denk ook dat de dynamiek tussen broer en zus anders is dan tussen broer en broer. Maar hoe de dynamiek tussen twee kinderen gaat zijn ligt sowieso aan het karakter natuurlijk. Dus dat weet je nooit van tevoren.
Verder helemaal eens met @Shaaar. Ik zie het gewoon niet zo zwaar of heftig in. Als onze tweede weer een jongetje gaat zijn ben ik de meest trotse moeder die je je kunt voorstellen. Twee broers kijken me ook fantastisch, twee kinderen hebben überhaupt. Het maakt niet uit wat het is. Het gaat gewoon over ALS je zou mogen kiezen… wat niet kan (en naar mijn mening ook nooit zou moeten kunnen maar dat terzijde), dus is het niet heel relevant in mijn ogen.
@Ovenschaal ik ben het eigenlijk met je hele bericht eens, maar nog steeds zie ik niet helemaal in wat de punten die je noemt te maken hebben met een voorkeur hebben voor een zoon of dochter. Wij zijn alles behalve een traditioneel gezin en ik heb een hekel aan een kapperssetje voor meisjes en een gereedschapskist voor jongens. Dat is ook niet waar mijn voorkeur op gericht is. waar dan wel kan ik ook niet helemaal uitleggen, zie ook mijn antwoord op @Victoria. Misschien heeft het te maken met stereotypes, dat zal ik niet ontkennen, maar om te zeggen dat het schadelijk is voor zijn/haar toekomst vind ik echt het andere uiterste. Ik denk dat er nog heel veel tussenin zit. Ik zou geen verwachtingen hebben van mijn dochter, dat ze zwanger moet worden, dat ze kapster moet worden, dat ze ‘meisjeskleding’ moet dragen, wat dan ook. Waarom dan die voorkeur, geen idee, ik zit er nu oprecht over te denken. Ik denk nogmaals omdat ik zelf een vrouw ben. En ik denk niet dat dat heel erg is, omdat het volledig los staat van mijn beeld van gender of sekse of geslacht en wat iemands voorkeur daar in is in het leven. Ik heb geen verwachtingen van mijn kinderen, ik hoop alleen voor ze dat ze gelukkig worden en geen anderen kwaad doen.
Hier momenteel zwanger van de tweede en weet sinds kort dat we een tweede zoontje krijgen. Uiteraard super blij mee, wat een rijkdom om straks 2 jongetjes te hebben. Geweldig voor mijn zoontje dat hij een broertje krijgt.
Toch hadden zowel ik als mijn vriend het ook heel leuk gevonden als we nu een meisje hadden gelegen. Vooral omdat het ons leuk lijkt om beide mee te maken en in het gezin te hebben.
Denk dat de meeste mensen wel een lichte voorkeur hebben, lijkt me toch niet heel veel mis mee hoor.
Mijn zoon kreeg op zijn eerste verjaardag een keukentje. Hij heeft poppen en een poppenbedje maar ja voertuigen zijn leven. Het gaat de hele dag over auto’s, tractors, treinen, vrachtwagens en ja zelfs asfalteermachine. Hij is 2. Dat komt toch echt uit hem zelf.
Dat klopt, helemaal eens met je bericht! Wij staan er precies zo in. Maar dat is dus een beetje mijn punt: dat je een voorkeur hebt voordat het kind geboren is, wil ook niet zeggen dat je je kind in zijn/haar leven wél in die stereotypes duwt.
In mijn familie hebben de mannen juist een sterke band met onze familie en de schoondochters met hen. Komt omdat wij een leuke warme familie zijn waar ze graag een band mee hebben. Dus je moet vooral je best doen op hoe je als familie bent, niet op het krijgen van een heterodochter.
Wat heeft sexuele voorkeur hier mee te maken dan?
In principe niks maar omdat het ging over of vrouwen sterker naar hun familie trokken dan mannen en om die vergelijking in een koppel te maken, hebben we het over een heterorelatie.
Tv kijkt hij niet en hij ziet echt niet wie er achter het stuur zit van een vrachtwagen. Lijkt me echt onzin. Waarom kan een kind geen intrinsieke interessen hebben? Als hij een vagina had kwam het ineens wel uit haarzelf?