Nee, dat kan ik niet. Ik denk dat wensen op welk gebied dan ook altijd voortkomen uit verwachtingen. Maar of dat schadelijk is ligt er volgens mij maar net aan hoe je ermee omgaat. Ik denk dat mijn voorkeur voor een meisje voortkomt uit het feit dat ik zelf een vrouw ben. En ik denk ook dat de dynamiek tussen broer en zus anders is dan tussen broer en broer. Maar hoe de dynamiek tussen twee kinderen gaat zijn ligt sowieso aan het karakter natuurlijk. Dus dat weet je nooit van tevoren.
Verder helemaal eens met @Shaaar. Ik zie het gewoon niet zo zwaar of heftig in. Als onze tweede weer een jongetje gaat zijn ben ik de meest trotse moeder die je je kunt voorstellen. Twee broers kijken me ook fantastisch, twee kinderen hebben überhaupt. Het maakt niet uit wat het is. Het gaat gewoon over ALS je zou mogen kiezen… wat niet kan (en naar mijn mening ook nooit zou moeten kunnen maar dat terzijde), dus is het niet heel relevant in mijn ogen.
@Ovenschaal ik ben het eigenlijk met je hele bericht eens, maar nog steeds zie ik niet helemaal in wat de punten die je noemt te maken hebben met een voorkeur hebben voor een zoon of dochter. Wij zijn alles behalve een traditioneel gezin en ik heb een hekel aan een kapperssetje voor meisjes en een gereedschapskist voor jongens. Dat is ook niet waar mijn voorkeur op gericht is. waar dan wel kan ik ook niet helemaal uitleggen, zie ook mijn antwoord op @Victoria. Misschien heeft het te maken met stereotypes, dat zal ik niet ontkennen, maar om te zeggen dat het schadelijk is voor zijn/haar toekomst vind ik echt het andere uiterste. Ik denk dat er nog heel veel tussenin zit. Ik zou geen verwachtingen hebben van mijn dochter, dat ze zwanger moet worden, dat ze kapster moet worden, dat ze ‘meisjeskleding’ moet dragen, wat dan ook. Waarom dan die voorkeur, geen idee, ik zit er nu oprecht over te denken. Ik denk nogmaals omdat ik zelf een vrouw ben. En ik denk niet dat dat heel erg is, omdat het volledig los staat van mijn beeld van gender of sekse of geslacht en wat iemands voorkeur daar in is in het leven. Ik heb geen verwachtingen van mijn kinderen, ik hoop alleen voor ze dat ze gelukkig worden en geen anderen kwaad doen.