Koppel kan ook bestaan uit iets anders dan een man een vrouw. Dat maak je er dus zelf van.
Ja duh maar dan doet jouw opmerking “vrouwen onderhouden over het algemeen meer de banden met hun eigen familie dan mannen” er sowieso niet toe lol
Verder heb ik ook de voorkeur dat mijn kind snel doorslaapt. Dat het lichamelijk en geestelijk gezond is. Dat het graag groente en fruit lust. Meer nog dan of het een piemel of een vagina heeft. Dat wil niet zeggen dat ik er minder van ga houden als het met 2 jaar nog elke nacht wakker wordt gemaakt.
Jawel het ging om het geslacht van het eigen kind. Niet van de partner.
Nou echt, dit vind ik eerlijk gezegd ook wel
Ik heb een best wel medelijden met haar. Je gunt het denk ik iedere moeder wel om dit soort dingen met iemand te delen, die ook wat kan teruggeven aan je (niet per se advies, maar ook gewoon wat real life compassie en liefde). Het lijkt mij zo leeg om maar te moeten ventileren op Insta.
En uiteraard zal zij vast denken dat zij genoeg mensen heeft om dit mee te delen, maar why zou je het dan ook nog delen op social media. Dit is namelijk echt geen “ik wil ook delen hoe real het is” meer
Ik ben er van overtuigt dat MIJN zoon (niet jongens in het algemeen) oprecht is geboren met een grote liefde voor auto’s. Ik ontken niet dat die stereotype er niet zijn en invloed hebben op hem. Dat het zeker ook wordt aangemoedigd door bepaalde figuren en stereotypes. Maar die interesse is er in de kern en dat zit in zijn karakter en niet in zijn piemel.
Ja, ik sta er denk ik net zo in als jij. Het grappige bij mij was dus dat ik altijd heb geleefd met “ik zou toch wel graag een meisje willen”.
Eerste werd een jongen; dolgelukkig met een gezond kind in mijn buik. Geen teleurstelling oid.
Toen 2e keer zwanger en werd meisje: zielsgelukkig ik daar bij die verloskundige. Mn vriend schaamde zich er ook voor en zei snel “jaa, we vinden het natuurlijk het belangrijkst dat het gezond is hoor!!”.
En daarna ging ik eigenlijk pas nadenken van waarom wil een meisje wil. Sowieso een broertje voor mijn oudste was net zo geweldig geweest. En uiteindelijk kon ik dus ook niet concreet bedenken waarom een meisje nou mijn voorkeur had; want je weet namelijk toch niet wat voor persoon het gaat worden en wat jij ook zegt, ik heb geen verwachtingen van haar als meisje/vrouw. En toen vond ik mijzelf dus ook wel een beetje belachelijk haha
Dat hij een voorkeur heeft voor speelgoed met wielen en dat rolt dat past mijns inziens bij zijn intrinsieke interesse. Wat ook bij zijn interesse hoort dat hij ballen totaal niet boeiend vindt wat andere kinderen (jongetjes?) dan wel weer leuk vinden. Waarom zou dat persee alleen geslacht gestuurd zijn? Beetje beperkt denkbeeld.
Ik dacht dat ook altijd, maar las laatst toevallig dit artikel in de Volkskrant:
Ik weet niet of het klopt, heb zelf niet een dergelijk onderzoek gelezen. Het is een interview met primatoloog Frans de Waal. Hij stelt onder andere dit:
‘Als je apen de keuze geeft tussen auto’s en poppen, dan eindigen de autootjes over het algemeen in de handen van de mannelijke apen en de poppen in de handen van de vrouwelijke. Dat de jongens auto’s pakken is niet makkelijk te verklaren, want wat heeft een aap nou met auto’s? Maar dat de meisjes zich aangetrokken voelen tot poppen is eenvoudig uit te leggen, want meisjes zijn geobsedeerd door kinderen. Meisjesapen hangen vaak rond bij een moeder met een baby, ze willen de baby bekijken, vasthouden. Jongens doen dat niet. En als je meisjesapen poppen geeft, behandelen ze die als baby’s. We weten dat chimpanseemeisjes in het wild stukken hout of rotsen behandelen als een soort poppen door ze op hun rug mee te nemen of tegen hun borst te houden.’
Gewoon dit, verwachtingspatronen leggen de mensheid zoveel op
Op je tweede heb je echt al zoveel van de wereld meegekregen, dit komt echt niet zomaar uit zijn hersenen ontsproten.
Bedankt voor je reactie en aanvulling! Zoals ik al zei, ik heb het onderzoek zelf niet gelezen, alleen dit interview. Natuurlijk snap ik ook dat je dit niet 1 op 1 kunt vertalen naar mensen. Maar ik ging er niet vanuit dat je dit voor de volledige 100% niet kan vertalen. Ik werd op zijn minst aan het twijfelen gebracht over datgene waar ik zelf altijd van overtuigd was: dat het allemaal puur aangeleerd was bij jongens en meisjes.
Goed om wat meer context te weten over beste man, plaatst het interview sowieso in een ander daglicht.
Omdat je dan moet accepteren dat je vriend gewoon trash is en liever aan zichzelf denkt? Ik noem maar een random optie…
Primatologie wordt al tijden gebruikt om patriarchale idealen wetenschappelijk te onderbouwen.
Dit is echt totaal niet mijn vakgebied. Het is ook nooit mijn bedoeling geweest om hier even te komen vertellen hoe het zit. Ik gaf zelf al aan dat ik niet wist of het klopte. Het artikel viel me alleen op en was me bijgebleven, juist omdat het zo anders was dan mijn eigen opvattingen. Goed om te horen dat het niet klopt en andere geluiden te horen.
Ik weet niet of je het ook tegen mij hebt maar ik voel me wel aangesproken ;). Maar dat mijn zoon intrinsieke interesse heeft voor rollende voertuigen (want duidelijke niet voor ballen) wil toch niet zeggen dat hij stoer is (hij is de grootste angsthaas die ik ken). Dat hij niet zorgzaam is (dat is hij zeker wel). Dus ik snap totaal niet waarom je er zo op aanslaat en waarom het een genderbeperking zou moeten zijn? Hij heeft een grote interesse, al heel lang. Ik vind het een verrijking en geen beperking.
Mijn vriend en ik verdelen de zorg voor de kinderen en het huishouden 50/50. Mijn ouders zeggen dan vaak: wat een geluk heb je met je vriend dat hij ook zo veel doet. Ik heb ze dan ook regelmatig de vraag gesteld of ze dat ook andersom vinden (dat hij geluk heeft met mij), omdat ik het zo’n rare opmerking vind.
Kan je dat nog meer uitleggen. Vind het interessant. Vrouwen zijn dus niet van nature vaker zorgzamer dan mannen? Had dit altijd gedacht omdat vrouwen het kinder baren. Heb jij nog meer artikelen?
Zie trouwens al dat je meer had gedeeld dan ik dacht!
Een zijspoor, maar als je dit soort dingen interessant vindt; de docu babies op Netflix gaat in de eerste aflevering ook in op de verschillen tussen vaders en moeders mbt hechting en zorg voor de baby. En wat blijkt: bij gelijke verdeling zijn die er dus niet en maken mannen dezelfde stoffen in de hersenen aan als vrouwen.