Love hoe jij altijd meteen de bronnen zo bij de hand hebt
Haha sst ik zag al helemaal voor me hoe je het gewoon allemaal netjes op onderwerp geordend in je notities hebt staan ofzo
Ik ben het in de basis met je (=wetenschap) eens he, maar het lijkt me wel belangrijk om stil te staan bij dat we meer dan ons brein zijn.
Wat versta je daaronder dan?
Ik denk ook niet dat vrouwen biologisch gemaakt zijn om te zorgen, maar ik denk wel (en je hoeft maar een kijkje in het leedtopic te nemen) dat vrouwen nu beter kunnen zorgen omdat ze daar door zowel gezin als maatschappij heen bewogen worden Ă©n één gigantisch biologisch voordeel/nadeel hebben als het gaat om kinderen: ze lopen negen maanden voor en krijgen ook daarna meer tijd. Het antwoord op de âkan de vrouw beter zorgenâ vraag is dus niet zo zwart wit als âhet brein doet hetzelfdeâ omdat je dan de hele context achterwege laat en een antwoord geeft wat los staat van de realiteit. Kan de vrouw beter zorgen dan de man in een gecontroleerde onderzoeksomgeving? Nee. Kan de vrouw beter zorgen dan de man in een maatschappij die zorg van de vrouw faciliteert en zorg van de man verhindert: natuurlijk.
Ik denk ergens ook (en dit is een proefballonetje) dat je de positie van vrouwen juist kan schaden als je vanuit biologisch oogpunt redeneert. Dan is alles omver te werpen met âvrouwen kunnen barenâ. Denk dat het juist heel belangrijk is om te erkennen dat gelijke zorg iets is wat we vanuit ideologisch oogpunt willen.
Ik vind dit wel een interessante discussie, want hoewel ik helemaal ben vóór het loslaten van dit soort genderpatronen en hier bij jonge kinderen gelukkig steeds meer aandacht voor is (geen roze speelgoed stofzuigers, ook superhelden pyjamaâs voor meisjes, etc.), zetten we ze als volwassenen zelf m.i. voor een deel ook weer voort en dat vind ik soms wel ingewikkeld, want hoe willen we het dan eigenlijk? Wat willen we voor onze kinderen als ze klein zijn en hoe zou zich dat dan moeten vertalen als ze volwassen zijn?
Om een simpel voorbeeld te noemen: het dragen van make-up en het scheren van lichaamshaar. wb dat laatste: vlgs mij geldt voor zoân 90% van de vrouwen dat ze het scheert en zich âschaamtâ als ze het niet doet en wellicht voor 10% van de mannen ofzo. Make up een beetje een andere verdeling, maar zelfde verhaal⊠idem bepaalde sieraden , hakken, etc⊠En dat geldt voor praktisch de hele samenleving, dus ook mensen die niet zo krampachtig in j/m rollen denken en vinden dat een vrouw moet zorgen en een man sterk moet zijn/werken.
Wij proberen bij onze kinderen (j/m) ook te letten op genderpatronen, maar mijn kinderen krijgen bovenstaande ook mee en hoewel mijn zoon vrolijk zijn teennagels laat lakken, kan mijn vriend daar nog niet echt op zijn werk mee aankomen. Ik probeer bv ook vaker mijn lichaamshaar met rust te laten maar ook dat vind ik best een lastige kwestie want is nog niet echt sociaal geaccepteerd. Vaak zijn dit soort normen ook zo âgeĂŻnternaliseerdâ dat vrouwen lichaamshaar bv âviesâ zeggen te vinden en mannen zelf geen behoefte hebben aan nagellak/lippenstify ⊠Ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken, of gaat mijn vergelijking mank?
Inmiddels de discussie gelezen en de feitelijke rolverdeling thuis lijkt het meest bepalend, lees ik. In dat geval maak ik me bij ons nuet zoân zorgen want wij verdelen de taken 50/50, ik rijd altijd auto, vriend kookt, etc. Maar feit blijft dat het uiterlijk/de presentatie verschilt, en dat dat wel ânormaalâ gevonden wordt. Als wij met zijn allen, óók hier op het forum hebben besloten dat het ânormaalâ is (met uitzonderingen) dat vrouwen âtuttenâ, is het dan echt zo gek om te wensen dat je een dochter krijgt om dat dan samen te kunnen doen? Ik vind dat nog steeds nogal een oppervlakkige reden overigens, maar ergens zit er wmb logica in als je kijkt naar hoe we onszelf (ja, ook wij voor het grootste deel) gedragen
Mijn man lakte een tijd geleden zijn nagels nadat ik vroeg of hij dat eens wilde (uit)proberen. Hij vond het wel grappig dus hield het een paar weken vol en kwam elke dag met hetzelfde thuis: letterlijk iedereen vroeg hem of zijn dochter dat gedaan had. En mijn man, die geen issues met zijn man-/vrouwelijkheid heeft zei dan gewoon ânee hoorâ en dan die ongemakkelijke stilte lang laten voortduren.
Alsof je dat als man dus zelf niet kunt willen, maar in een sociaal gesprek vooral gauw je dochter er âde schuldâ van wil geven.
Mag je het ook nog leuk vinden om je kind die bijv een meisje is roze aan te doen en meisjes speelgoed te geven??
Het lijkt inmiddels wel een doodzonde. Damnnn.
Nee. Je mag tegenwoordig niks meer.
Nee je mag haar alleen maar autoâs geven en jurkjes zijn verboden.
DAT BLIJKT
Rellen
Ik dacht dat er iets enorm spannends was gebeurd in mommybloggerland⊠Meh!
Dat hoeft toch niet? Mijn dochters hebben ook gewoon mijn achternaam gekregen.
Niet echt mommyvloggers, maar er is nu een programma op de NPO âhoe gaat dat bij jullieâ waarin je de opvoedstijl van twee gezinnen ziet. Is ook een soort vlog qua inhoud.
Iemand gezien?
Ja, een ouder gaat bij een andere ouder kijken en daar kijken dan weer verschillende koppels naar en die geven kritiek lol
Ja ik heb t ook gezien
Maar was benieuwd of iemand het vandaag had gezien met het gezin waar kinderen niet gestraft worden en er echt twee draken van kinderen rondliepen