Moord- en vermissingstopic

Ja dit is heel schrijnend, ik denk daarom ook dat een veroordeling heel moeilijk wordt. Er is weinig dat onomstotelijk vast staat en B.'s verhaal is vreemd, maar ik denk dat het tegendeel bewijzen ook een zeer moeilijke zaak is.

1 like

Daar verschillen de verhalen volgens mij eeen beetje over. ;

Het Openbaar Ministerie is ervan overtuigd dat het dna-materiaal van Jos Brech rechtmatig is verkregen.

Zij ontkent niet dat er gewerkt is met materiaal uit de vermissingsonderzoek naar Jos Brech, maar stelt dat er daarnaast ook op andere manieren een match is verkregen.

Wet
Rechtspsycholoog Peter van Koppen uitte forse kritiek op de werkwijze van het OM. Volgens hem is het dna-materiaal dat de politie kreeg in verband met de vermissing van Jos Brech, gebruikt om hem te kunnen arresteren in de zaak van Nicky Verstappen. En dat is wettelijk niet toegestaan. De politie mag afgegeven dna-materiaal enkel gebruiken in de zaak waarin het is afgestaan.

Spoor
Volgens het Openbaar Ministerie kwam ze Brech op het spoor nadat hij diverse malen niet reageerde op de oproep om vrijwillig dna af te staan in het grootscheepse verwantschapsonderzoek. Omdat de politie wist dat hij als passant op de de plaats delict was gesignaleerd én in het verleden betrokken was bij een zedenzaak, trok hij de aandacht.

Verre familie
De agenten zijn vervolgens op zoek gegaan naar verre familieleden. “Uiteindelijk zijn twee mannen uit de vierde en vijfde familielijn gevraagd om vrijwillig dna af te staan in het onderzoek van Nicky Verstappen. Deze mannen werkten mee en er bleek een volledige match te zijn met de sporen die op het lichaam van Nicky Verstappen zijn aangetroffen”, zegt hoofdofficier Jan Eland tegen L1

1 like

Klopt
 er is volgens mij niet heel veel bewijs tegen hem, behalve zijn DNA.
Er is geen sperma gevonden. Misschien was er geen seksueel misbruik/verkrachting.

Ik denk dat hij schuldig is. Maar misschien hoop ik te veel daar op, zodat er een dader is.

1 like

Oja ik zie het nu ook, ik dacht dat hij via het dna-verwantschapsonderzoek was gevonden.

Er zijn ook nog een aantal getuigen die hem mogelijk hebben zien fietsen met een kind achterop maar echt sluitend zijn die verklaringen ook niet.

1 like

Ik weet niet of je mij mede-bedoelt (plaatste er net iets over) maar voel me sowieso geroepen om een toelichting te geven :sweat_smile:
Ik snap het rechtssysteem heel goed en vind dat iedereen recht heeft op een advocaat. En ook dat zo’n advocaat dan geen leuke boodschap heeft snap ik ook
Maar ik vind dat Roethof in talkshows echt bijna “uitlokkend” overkomt, niet invoelend in ieder geval. Ik krijg er in ieder geval een raar/onbestemd gevoel bij.
Ik ga nog kijken of ik fragmenten kan vinden van wat ik bedoel.

Oh nee, ik doelde meer op twitter haha. Sorry, dat had ik er misschien bij moeten vermelden. Ik ben wel benieuwd naar die fragmenten!

Ik vind het heel erg vreemd dat hij zegt een kinderlichaam te vinden, erachter komt dat hij dood is en vervolgens de kleding gaat fatsoeneren? Waarom zou je dat doen?

14 likes

Ja, en waarom dat dan wel, maar het niet melden ‘omdat je er niks mee te maken wilt hebben’?
Ik hooop dat ze genoeg bewijs gaan hebben. Maar ik denk dat dit wel een hoger beroepje wordt, wat de uitslag ook is

1 like

No worries haha ik voelde me te snel aangesproken!

Fragmenten

https://www.youtube.com/watch?v=qqRdXkQgqos
vanaf 2:30

https://www.youtube.com/watch?v=1M6BURRVckU
en dit hele filmpje

Ik stoor me echt mateloos als ik deze fragmenten kijk, dat gedweep met die verklaring in een kluis maar er verder niks over zeggen. En dat domme voorbeeld bij Late Night. Kom op man, zelfs als dat DNA indirect op die onderbroek komt, kun je toch zeggen wat er volgens jou gebeurd is? En er is op zoveel plekken DNA gevonden, dat ik dit echt ongeloofwaardige onzin vind. Dit zijn natuurlijk oudere filmpjes en wat er vandaag gebeurd is heb ik nog niet gevolgd, dus misschien is hier inmiddels meer duidelijkheid over. Maar in ieder geval stoor ik me dus aan de advocaat door hoe hij in deze fragmenten doet.

Maar het is toch logisch dat je als advocaat mee gaat met de verklaring van je client. Hij kan moeilijk wat anders zeggen.

En wat hij vandaag zeg klopt natuurlijk ook wel; Volgens Roethof kan zijn cliĂ«nt het bovendien nooit goed doen. “Praat je niet, dan zegt men: ‘Je zwijgt, dus je hebt iets te verbergen.’ Praat je wel, dan krijg je dit. Als je je verhaal doet, zullen er altijd personen zijn die zeggen: ik geloof er helemaal niets van.”

Op de vraag waarom B. nooit eerder een verklaring heeft afgelegd, antwoordt Roethof dat het altijd zijn advies was om te zwijgen, om het Openbaar Ministerie zijn werk te kunnen laten doen en om te voorkomen dat mensen zouden zeggen: “Wat een onzinverhaal.”

2 likes

Ja maar als het echt zo gegaan is, boeit het toch niet dat andere mensen het ongeloofwaardig vinden?
De waarheid verzwijgen omdat mensen het onzin zouden vinden vind ik heel raar. Door over de waarheid te zeggen, “vertel maar niet want dat vinden mensen misschien een onzinverhaal”, maak je het juist ongeloofwaardiger als je het mij vraagt. Dus het advies om te zwijgen snap ik niet eigenlijk. Ik snap dat hij meegaat met de verklaring van de client, maar waarom dat zwijgadvies.

Maar nogmaals, hij heeft ervoor gestudeerd en ik krijg een gevoel op basis van wat televisiefragmenten :sweat_smile: hij zal vast weten wat hij doet.

Omdat het je recht is om te zwijgen als verdachte. Omdat dit bewijstechnisch nog best een moeilijke zaak kan worden. Ik noem maar wat. Het had mij niet eens verbaasd als hij nooit met een verklaring was gekomen. En ja ik denk ook zeker dat hij weet wat ie doet, het is geen slechte advocaat haha. Mocht je je beeld van hem nog willen bijstellen raad ik je aan om naar het fragment te kijken dat hij bij Op1 is en heg over Akwasi gaat.

4 likes

Er is een verdachte aangehouden in de kofferbakmoord. Ben benieuwd.

6 likes

Wat een afgrijselijk beroep. Strafrechtadvocaat.
Sommige zaken gaan toch compleet tegen alle menselijkheid in zoals deze bij Jos Brech. Ik zou nooit meer mezelf recht in de spiegel kunnen aankijken. Dan nog liever maar veilig insolventierecht ofzo doen. Zijn DNA zit op de binnenkant van de onderbroek, en hij heeft een zedendelict verleden. Man man.

9 likes

Nee hhaha maar toen ik hwt las kon ik alleen nog maar daar op letten

1 like

Ik zou dat soort zaken ook echt niet van me af kunnen zetten

1 like

Nee ik vind dat bizar. Ik ken bestwel wat advocaten, en aangezien hier alles direct als een humble brag schijnt over te komen, hopelijk dit niet. Maar strafrechtadvocaat wilde daarvan niemand zijn. Niemand wilde volgens mij Marc Dutroux verdedigen dacht ik. Nou als we allemaal een geweten hadden. 95% weet zeker dat hij het was, en die advocaat gaat dan zo’n man verdedigen. Wat is dat dan nog voor beroep?!!?!?!. Ik weeeeeeet dat het nou zo eenmaal gaat, maar walgelijk vind ik het wĂ©l.

2 likes

Echt kort door de bocht ‘walgelijk’. Tot je zelf een keer in een situatie komt waarbij je er graag gebruik van maakt.

8 likes

Ja dat duurt dan geen 2 jaar zwijgrecht. Het gaat om deze zaak, en niet wanneer ik zelf ervan gebruik zou maken.

Heb je het nou over het geweten van strafadvocaten of daders/verdachte?