Hij heeft 2 jaren lang al zwijgrecht gehad. Moest dat op zijn minst niet worden ingekort? En zn advocaat en hij hebben zich er ook niet bepaald mee geholpen. Na 2 jaar met zo’n slap verhaal komen.
Nee? je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling. Het zou heel raar zijn om te zeggen na zoveel tijd verloopt je zwijgrecht.
Ik vind dit best wel spannend ofzo, ben ergens zo bang dat ik die persoon vaag ken ofzo. Slachtoffer kwam mij ook al vaag bekend voor. Ken wel wat mensen daar weg.
Oke nu lijkt het alsof ik mij heel druk maak hehe, dat is ook niet zo hoor.
Maar een slap verhaal ophangen is niet bij wet verboden. Als de rechter op basis van zijn verklaring en al het andere dat meespeelt in de zaak oordeelt dat hij schuldig is, dan wordt hij veroordeeld.
Hahaha ik zie nu de naam idd zou wel gekund hebben idd.
Aan zwijgrecht zit geen termijn he. Roethof zorgt ervoor dat z’n cliënt een eerlijk proces krijgt. En dat doet hij niet slecht.
Jos heeft nog nergens op gereageerd vandaag, helaas.
Even tussen jos b door. Is er al meer nieuws over de man die ging joggen en daarna is verdwenen? Ik had zelf al gezocht maar kon geen nieuwe nieuwsberichten vinden
Thanks!
Voor iemand die veel advocaten kent, heb je er wel echt weinig zinnigs over te zeggen.
Ik vind het altijd zo vermoeiend om leken te horen claimen te weten hoe het allemaal beter moet in ons (straf)rechtssysteem, en hoe immoreel strafrechtadvocaten allemaal wel niet zijn.
Sorry, bedoel het niet persoonlijk Jumpsuit, maar bij elk groot proces komen er weer even een paar Hennies en Harry’s vertellen wat voor een grote klootzak de advocaat is, en dat we die pedo maar snel zonder proces aan de hoogste boom moeten opknopen (even heel ongenuanceerd gezegd). Wat of wie is hier nu onmenselijk?
Lol wat zou het nut van zwijgrecht zijn als dat op enig moment zou verlopen? Misschien handig (niet sarcastisch trouwens, dit meen ik serieus, mocht je het interessant vinden) om je een beetje in de achtergrond van dit recht te verdiepen om te begrijpen waar het vandaan komt.
Overigens is er ook wel discussie (bijv onder strafrechters en academici) over het zwijgrecht, maar voor degenen die daaraan willen tornen vraag ik me altijd af: hoe zie je dat voor je? De verdachte moet ~iets~ antwoorden? Wat schiet je daarmee op, dan kan je toch alsnog steeds ‘ik weet het niet meer’ of allerlei onzinverhalen als antwoord krijgen?
Verder worden aan het zwijgrecht soms ook wel consequenties verbonden hoor, als er gegeven de omstandigheden van de zaak eigenlijk wel echt een verklaring van de verdachte zou moeten komen (om uit te leggen waarom hij/zij toch onschuldig is bijv) en die blijft zich op zijn zwijgrecht beroepen.
Edit: ik ben heel blij en dankbaar dat er mensen bestaan die de verdediging op zich nemen van mensen die inderdaad door een heleboel anderen niet geholpen zouden worden. Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat er bij politie, OM en rechtspraak ook nog best het eea mis gaat en dan is het fijn als er ten minste iemand aan jouw kant staat, ongeacht wat je hebt gedaan. Hoop dat je het met je opmerking over geweten niet hebt over die advocaten. Strafrechtadvocaten werken zich veelal het schompes voor (relatief) weinig geld en op rechtsbijstand blijft maar beknibbeld worden. Bovendien zijn de reacties uit de omgeving/samenleving vaak inderdaad niet mals met als nare excessen soms bedreigingen voor het bijstaan van bepaalde verdachten. De strafrechtadvocaten die ik ken behoren meteen allemaal tot de meest aardige, genuanceerde en maatschappelijk betrokken mensen die ik ken.
Kijken in de ziel over strafrechtadvocaten vind ik echt een aanrader wat dat betreft @Jumpsuit
Geeft echt een goed beeld van ook de menselijke kant van het beroep en de motivatie achter hun werk. Hij is er ook over rechters trouwens.
Ja dat spreekt voor zich toch? Lijkt me gewoon echt naar om zo’n persoon te willen verdedigen. En ja, gelukkig zijn er mensen die dat wel willen. Pff wie heeft het nou weer aan iemand aan de hoogste boom willen hangen. Dat slaat echt nergens op.
Ik meng me verder niet in de discussie maar dit zijn echt aanraders inderdaad! Meerdere afleveringen met verschillende thema’s waarbij je ook ziet dat hun mensenlijkheid ze soms ook in de weg zitten (juist tegenover de slachtoffers).
Wim Anker bij College Tour is ook interessant, hij en zijn broer hebben ook Robert M (van het Amsterdamse kdv) als zaak aangenomen destijds. Die is ook te vinden op YouTube en nog een 3-delige serie waarin ze ook praten over wat voor impact het heeft op het dagelijkse leven (bedreigingen op kantoor maar ook naar de kinderen bijv.) en ook dat ze wel eens spijt hebben van een bepaalde zaak of uitspraak. Zeker een aanrader mocht je interesse hebben in de advocatuur.
Nou geloof me, half Nederland redeneert zo als het op Jos B. aankomt. Ik zei ook; het is een beetje ongenuanceerd, en het is niet wat jij zegt. Echter heb je de afgelopen dagen wel al paar keer een hele sterke mening geuit in dezelfde strekking, op een manier alsof jij beter in staat bent te beoordelen hoe iets zou moeten gaan of hoe Roethof zijn werk zou moeten doen. Ik ben juist dankbaar voor iemand als Roethof. Je moet behoorlijk stevig in je schoenen staan om dergelijke zaken met zo’n enorme media-aandacht; en waar iedereen iets over te zeggen heeft te doen. Zoals @Luzarl al zei; je verdedigt als advocaat niet de daden van je client, maar je verdedigt diens rechten. Dat is compleet iets anders en daar hoef je helemaal geen ‘naar persoon’ voor te zijn.
En als je ziet dat strafrechtadvocaten doodbedreigingen en erger (!) krijgen, dankbaar werk is het inderdaad niet.
Om Derk Wiersum maar als zeer triest voorbeeld te noemen
Precies ja
En vallen (de meeste van) dit soort zaken ook niet onder de sociale advocatuur? Dan verdien je er ook amper wat mee dus daarvoor hoeven ze het ook niet te doen.
Ik denk deze niet hoor. Advocaten op toevoeging zijn alleen als mensen erg weinig geld hebben, in de bijstand zitten etc. Hij krijgt veel publiciteit door deze zaak, dat speelt ook wel mee. Maar denk dat hij wel prijsafspraken heeft gemaakt oid.