Moord- en vermissingstopic

Aangezien er een grote kans is dat het proces in NL gevoerd gaat worden vroeg ik mij af of levenslang bij jullie echt levenslang is? Mijn vriend beweert nl dat NL het enige Europese land is waar levenslang écht levenslang betekent.

1 like

Ik begreep juist op NLse tv dat hij overgedragen gaat worden naar België… de nabestaanden wonen daar.

En volgens mij is nu levenslang wel levenslang geworden.
Maar omdat hij onder invloed was mogelijk minder toerekeningsvatbaar. Hoop dan wel TBS erachteraan en dat kan levenslang zijn.

1 like

Ja levenslang betekent in principe echt levenslang idd. Wel wordt er na verloop van tijd (25 jaar) gekeken of vrijlating aan de orde moet komen, maar die beoordeling kan ook “nee” zijn.

Het EHRM stelt dat een gevangene een perspectief op mogelijke vrijlating moet hebben - of ik zeg het niet zo goed maar dat levenslang zitten zonder enig perspectief op een mogelijke vrijlating een schending van de mensenrechten van de gevangene is. Maar betekent ook niet per se dat ze na 25 jaar terug de samenleving in mogen hoor.

2 likes

In principe is levenslang nog steeds écht levenslang hier, indd als enige Europese land. Maar omdat het uitzichtloze als inhumaan werd gezien is er sinds een paar jaar een aanpassing, namelijk dat je na 25jr wel recht hebt op een herbeoordeling. Verder maak je ook kans op gratie als je bijv terminaal ziek bent. Dat is vorig jaar gebeurd met een kerel die meerdere mensen had vermoord in een kroeg. En vorig jaar heeft ook een Chinese man die een gezin vermoord had gratie gekregen, maar daarbij wel de voorwaarde dat ie meteen het vliegtuig naar China nam. Maar volgens mij zijn dat de enige gevallen in tientallen jaren, dus wel echt uitzonderlijke situaties!

Maar levenslang wordt niet vaak gegeven, en denk ook niet dat dat het geval zal zijn bij die moordenaar vh jongetje (los van dat ik niet heb meegekregen dat ie hier berecht zal worden). Hopelijk/ vermoedelijk anders wel een hoge celstraf + tbs, dat kan net zo goed zorgen dat het nog onwijs lang duurt voordat ie vrij komt (als dat al gebeurd, ook nog een kans dat daar nooit geen sprake meer van zal zijn).

Edit: Oh @EllaFitzgerald gaf het ook al aan intussen :wink:

4 likes

Ah jij legt het duidelijker uit idd :slight_smile:

2 likes

Wow die vriendin wordt nu verdacht van ontvoering en moord.
Ze verdenken haar nu van het zwaarste feit zodat er meer onderzoek gedaan kan worden. Het kan nog worden afgezwakt.
Pff echt verschrikkelijk wat er is gebeurd…
Vriendin van Dave De Kock aangehouden op verdenking van ontvoering en moord | VRT NWS: nieuws

1 like

Omg wat een kut vriendin. Dus het stel samen waren psychopaten :S wat een zeer trieste wending allemaal.

Jeetje wat ontzettend heftig.
Compleet off topic: is het normaal dat in België het woord ‘mama’ wordt gebruikt in plaats van ‘moeder’ (in Nederland)?

1 like

Ja.

1 like

Ja dat is heel normaal. Moest er ook heel erg aan wennen toen ik hier kwam wonen… mn vriend heeft het over zijn mama en ik zeg moeder.

1 like

Ja! Sorry komt misschien totaal ongepast over in dit topic maar is absoluut niet de bedoeling. Even wennen!

1 like

Ja.

Ik (=Vlaming) heb hier op het forum geleerd dat Nederlanders het kinderachtig vinden dat als je ouder dan 20 bent je niet meer naar je mama verwijst als mama, maar moeder hoort te zeggen.

3 likes

Vreselijk zeg. En extra treurig als dan blijkt dat dit al eerder gebeurd is én hij eigenlijk behandeld had moeten worden.

2 likes

Dat weten we nu nog wel niet van die vriendin. Misschien was ze gewoon heel erg beïnvloedbaar door de mogelijke dader? Ik denk dat het eerder zoiets is.
In de eerste krantenartikelen stond dat ze niet meteen heeft durven zeggen dat hij weg was met de kleuter om hem te beschermen en schrik had dat hij terug naar de gevangenis zou moeten. Absoluut fout, maar maakt daarom van haar nog geen dader.
Ook zij was onder invloed zaterdag (?)… Verschillende betrokken lijken mij niet echt over te komen als ‘sterke’ mensen.
Ik denk eerder dat er 1 dader is die veel mensen heeft meegesleurd. De slachtoffers van in 2008 en nu de familie van Dean en zijn vriendin waar hij mee samen was.

Kan, maar het lijkt mij niet dat je zomaar even wordt aangehouden voor moord en ontvoering. Dat staat nu in het artikel als het reden om haar aan te houden. Initieel was het dat 3informatie had achter gehouden, haar reden tot aanhouding is verzwaard. Maar goed niemand weet het natuurlijk zeker…

1 like

Ja, we weten het niet natuurlijk.

Ik hoop eigenlijk gewoon dat onrechtstreeks is betrokken en dat haar grote fout vooral het achterhouden van informatie is.
Zo’n schrijnende situatie.

1 like

Idd heel schrijnend. Het enige lichtpunt is dat het andere kindje wat ook bij hen was het overleefd heeft.

3 likes

Daar lees je weinig van, was dat oudere kind wel mee naar de ‘knuffeloom’?
Was dat niet bij de grootmoeder?

Ik las over een jongere zusje.

1 like

Oh, ik dacht dat haar kinderen 4 en 7 waren?

1 like