Moord- en vermissingstopic

Haha oke, prima. Het komt denk ik niet helemaal over hoe ik het bedoel.

Verkrachting is idd niet waar hij voor veroordeeld is, maar seksueel misbruik in z’n geheel is niet 100% vast komen te staan. Al lijkt dat aannemelijk vanwege de aangetroffen DNA sporen. Daar zit wel een nuance. Daarnaast vergelijk ik deze zaak niet met de Puttense moordzaak, maar zeg ik alleen dat voorzichtigheid geboden is om iemand te veroordelen op basis van minimaal, niet 100% onomstotelijk vastgesteld, bewijs. Maar ik laat het hier maar even bij denk ik :sweat_smile:

2 likes

Overtuigend bewijs staat niet automatisch gelijk aan 100% zekerheid. Dat is dan ook niet het vereiste. Gelukkig maar, want om 100% zeker te kunnen zijn en alle andere mogelijke (dus ook onzin) theorieën dus ook voor 100% uit te kunnen sluiten zou je erbij moeten zijn geweest. En seksueel misbruik wordt dus wel degelijk als bewezen geacht door het hof.

1 like

Ik acht de dingen waarvan hij beschuldigd wordt een stuk aannemelijker dan het scenario dat:

• een man waarvan vast staat dat hij zich seksueel aangetrokken voelt tot prepuberale jongens daar toevallig in de buurt is op het moment dat daar een misdrijf gepleegd is.
  • hij toevallig ook degene is die het stoffelijk overschot ziet liggen terwijl het zicht op de plek in die tijd zeer beperkt was.
  • hij de beslissing neemt om naar het stoffelijk overschot te gaan en er aan zit terwijl duidelijk is dat het iemand betreft die tot zijn ‘doelgroep’ behoort.
  • zijn DNA ook nog eens op magische wijze IN de kleding komt van het slachtoffer op de plek waar Jos eerder slachtoffers heeft betast.

Dan ben je toch wel een enorme pechvogel als dat je overkomt hoor. Als het echt zo is zoals Jos B zelf zegt, was ik als de gesmeerde bliksem weggegaan van die plek (in de hoop niet gezien te worden) en had ik nooit het lichaam aangeraakt.

15 likes

Wat genoeg feitelijk en overtuigend bewijs is, kan over worden gediscussieerd. Hier vindt het hof dat er inderdaad kennelijk genoeg overtuigend bewijs is, en daar zullen ze vast een goede reden en onderbouwing voor hebben. Jammer genoeg is de uitspraak nog niet gepubliceerd dus heb de precieze motivering nog niet kunnen lezen. Maar daar kan je toch ook kritisch naar kijken en eventueel anders over denken? Ik zeg niet dat er iets anders gebeurd is - ik ben het ook met @FrauHelga eens dat dit het meest waarschijnlijke scenario is geweest en dat er anders wel heel veel toevalligheden zijn geweest in deze zaak - maar juist omdat er niemand bij aanwezig is geweest en niemand het zeker weet ligt het er toch maar net aan aan welke feiten en omstandigheden je de meeste waarde hecht? Er zijn meerdere deskundigen gehoord en rapporten geschreven over de verwondingen van Nicky met betrekking tot de vraag of hij seksueel misbruikt is en hoe hij om het leven is gekomen, en geen van hen kon daar een eenduidig antwoord op geven. Ik vind het niet verwonderlijk dat Roethof dit dan ook in zijn verdediging naar voren heeft gebracht.

Daarbij is het gevaar van denken in ‘meest waarschijnlijke scenario’ in een casus als deze zonder al te veel sluitend bewijs dat dit er in kan resulteren dat er iemand onschuldig vast komt te zitten. En nogmaals, er is niet gezegd dat dat hier zo is. Ik vind het opmerkelijk, het is een observatie, verder niks. Ik zag dat B. in cassatie wil gaan, en ben benieuwd wat daar uit komt. Al verwacht ik daar niet te veel van.

Ik zal nu echt stoppen met advocaat van de duivel spelen, want besef me dat ik me hiermee op glad ijs bevind.

5 likes

Die verdediging was natuurlijk ook niet voor niets gebaseerd op zwijgen en jouw scenario. Maar goed, het zal toch voldoende wettelijk en onomstreden bewezen moeten worden. Ben wel altijd bang geweest dat ie er mee weg ging komen, vooral omdat de doodsoorzaak zo vaag bleef.

1 like

Het gaat er niet om dat je advocaat vd duivel speelt? Heb zelf ook gezegd dat ik het een passende straf vind en iemand absoluut niet veroordeeld zou moeten worden voor iets dat niet overtuigend bewezen wordt geacht. Ook heb ik eens eerder het ook opgenomen voor Roethof, hij doet gewoon z’n werk en probeert de boel terecht te ontkrachten waar mogelijk.

Het gaat ook niet alleen om het meest waarschijnlijke scenario, maar ook/met name om het bewijs dat dat ook aantoont. En er was dus inderdaad niet genoeg overtuigend bewijs voor moord, gekwalificeerde doodslag of verkrachting, maar blijkbaar dus wel voldoende voor doodslag en misbruik oa. Dus ook als verkrachting wel waarschijnlijk zou zijn geweest, moet er ook overtuigend bewijs voor zijn en dat was er niet.

Ik had me er ook totaal niet om verbaasd als het minder was geweest, inderdaad omdat het één en ander lastig overtuigend te bewijzen was en Jos B. bleef zwijgen (op op een gegeven moment wat onzinverhalen na) dus men daar ook niets had, en op de misdrijven waar ie nu voor veroordeeld is ook een lagere straf mogelijk was geweest. Maar vind dat er hier ook geen sprake is van vooral de schijn tegen hebben oid, allesbehalve. Dus vandaar dat ik erover val.

3 likes

De vrouw van de parachute moord is ook veroordeeld zonder bewijs en ze is altijd blijven ontkennen.
Alles wees er op dat ze het moest gedaan hebben en ze is veroordeeld voor 15 jaar (? Ongeveer).
Dus het kan wel in België. Maar blijft uitzonderlijk.

2 likes

Ik heb laatst een podcast over deze zaak geluisterd en ik vind het echt bijzonder dat dat is gebeurd

2 likes

Ja, was grote zaak toen.
Ik heb de rechtzaak via life verslag geven op het werk gevolgd.
Echt een verhaal voor een film.
Ze is ondertussen bezig met de voorbereiding op haar vrijlating.

2 likes

Heb je misschien een goede link voor mij van die zaak?

Moordzaken de podcast heeft er ook een aflevering over.

4 likes

De volksjury en moordzaken de podcast hebben allebei een aflevering over deze zaak.

2 likes

Ja, daar moest ik ook aan denken. Maar blijkbaar vond de jury het bewijs sterk genoeg om op de schuldvraag ja te antwoorden, ‘verheven boven elke twijfel’ (in mijn ogen onterecht). In haar strafmaat is dan ook geen rekening gehouden met het -uiterst zwakke-bewijs.

Maar het is wel erg vervelend voor haar dat ze om strafvermindering of iets dergelijks te krijgen schuldinzicht moet hebben, terwijl zij nog altijd beweert onschuldig te zijn.

Misschien is deze tip al honderd keer gepasseerd, maar ik vond 'de twaalf ’ een super goede (fictie)reeks om het verloop van zo’n assisenproces en jury te volgen, inclusief de besluitvorming. Staat geloof ik nog op Netflix.

4 likes

Ik moest vanavond ineens denken aan Sophia, een jonge Nederlandse studente die jaren terug in Oeganda vermist is geraakt. Ik las net dit artikel dat in 2016 is gepubliceerd i.o.m. de familie. Ik had er nog nooit zo gedetailleerd over gelezen. Echt zo’n zielig verhaal. Ook al zeggen de ouders dat het hen niet waarschijnlijk lijkt dat ze door een wild dier is aangevallen en gedood (of door de aanval is verdronken) lijkt mij dat er niet echt iets heel anders gebeurd kan zijn? De moeder is al iets van 18 keer weer terug gereisd naar Oeganda om te zoeken etc. echt sneu. Lijkt me ook niet te doen als ouders om het ‘maar los te laten en te accepteren’ maar ik denkt niet dat ze ooit meer antwoorden gaan vinden…

10 likes

Sorry voor dubbelpost maar ik zit weer even in een ‘vermiste mensen’-lees-tocht online. Ik had over alledrie de zaken hieronder nog niets eerder gehoord. Zo jong allemaal… je vraagt je dan toch altijd af wat er gebeurd is. Italiaanse vrouw van 20 die sinds 17 januari (in NL) vermist is geraakt en een vrouw van 22 jaar sinds 11 januari. (haar vriend is volgens mij ook niet meer gezien sinds zij vermist is) moeder van twee jonge kindjes :frowning: En die zaak van Simon zegt me ook niets? Gek verhaal zeg, vermist al sinds okt 2020 en toen eerst nog ‘gevonden’ in een hotel in Maastricht en daarna nooit meer wat van vernomen. (Toen) ook pas 20 jaar. Ik vind het onvoorstelbaar dat mensen gewoon niet gevonden worden in NL. Kan me dat zo moeilijk voorstellen!

https://www.ad.nl/den-haag/martina-20-al-week-vermist-mogelijk-haar-rugtas-gitaar-en-skeeler-gevonden-nog-geen-teken-van-leven~a25a9636/

https://www.ad.nl/zoetermeer/moeder-vermiste-fabienne-22-bang-dat-mijn-grootste-nachtmerrie-werkelijkheid-wordt~a1fb92f8/

8 likes

Maar de vriend van Fabienne is ook vermist? Of? Dat staat nergens duidelijk. En ook niet waar haar kinderen nu zijn?

1 like

Over de vriend van Fabienne staat in bovenstaand artikel: “Bij het huis van haar vriend aan de De La Gardestraat in Palenstein, waar zij woont, deed de politie een inval. Daar werden de twee echter niet aangetroffen. De politie heeft het huis inmiddels verzegeld.” En ik las nog dat hij ook niet meer gezien is door iemand sinds Fabienne vermist is. Volgens mij zijn haar twee kinderen uit huis geplaatst, al langer geleden. Meende dat gisteren ook te hebben gelezen maar kan dat nu even niet terug vinden.

Edit: Ik heb het artikel weer gevonden met meer informatie:
https://www.ad.nl/zoetermeer/familie-vermiste-fabienne-22-krijgt-vreemd-bericht-je-ziet-me-snel-maar-wie-stuurde-dat~a18378658/

3 likes

Lijkt me voor de achterblijvers heel lastig als open wond continu ermee bezig zijn.
En tegelijk zo begrijpelijk dat je hoop houdt en er nog zo vaak heen gaat. Deze documentaire is ook zo mooi gemaakt over Maarten Visser:

Dat kamp of kolonie waarover wordt gesproken, is super vaag. Er is ook een andere bekende verdwijning die daar is voorgevallen: Boris Weisfeiler - Wikipedia

Zou wel benieuwd zijn of een evt link tussen die zaken heel pro actief wordt uitgezocht?

4 likes

Misschien dat ik dit zo weghaal.

Dit was vroeger een van mijn beste vriendinnetjes. We hadden na de middelbare nauwelijks contact meer, uit elkaar gegroeid. Blijft iedere keer gek om hierover te lezen. En een heel gek verhaal. Word er iedere keer verdrietig van, ook als ik foto’s zie van ons van vroeger. Hoop dat haar ouders en broertjes eindelijk te weten komen wat er nu echt is gebeurd. Voelt heel surrealistisch om er iedere keer over te lezen :persevere:

14 likes

Is het een strafzitting? Dan kun je misschien op om.nl/documenten iets vinden?

Ben zelf niet thuis in het strafrecht maar kwam hier via Google op uit. Denk niet dat het op rechtspraak.nl gepubliceerd wordt, dat zijn alleen echt uitspraak/beschikkingen.

3 likes