Niet specifiek aan jou gericht hoor Shadina, maar ik snap oprecht niet waar deze hardnekkige misvatting vandaan komt. Zelfs tijdens mijn colleges (criminologie) werd deze fout aan het begin van mijn studie veelvuldig gemaakt door mede studenten.
Ik denk omdat er dus na 25 jaar een herbeoordeling komt? Er is dus een (hele kleine) mogelijkheid dat ze wel weer vrij komen? Ook hoor je dat mensen bv 20 jaar krijgen, maar dan na 15 jaar wegens goed gedrag vrij komen. Misschien dat men er daarom zo in staat? (Disclaimer; het is niet dat ik dit zeg/vind, maar als antwoord op de vraag waarom mensen dit zeggen. De jaren zijn ook fictief).
Ik denk inderdaad door dat toetsingsmoment na 25 jaar.
Overigens vind ik het wel goed dat dat er is. Die Delano G (schutter Peter R) is 22 jaar⊠stel dat hij ook daadwerkelijk levenlang krijgt, dan heb je al zo jong je leven âverspildâ. En mocht iemand in al die jaren gevangenisstraf alsnog tot inkeer komt en een goed leven kunnen leven in de maatschappij⊠dan mag imo die mogelijkheid er zijn
Volgens mij was hier vroeger onduidelijkheid over? Dus het komt wel âergensâ vandaan denk ik
âDe keuze is aan de rechter. Als maximum van de tijdelijke gevangenisstraf gold vanaf 1870 de termijn van 20 jaar. De invulling van âlevenslangâ werd aan de praktijk overgelaten.
Standpunt in de 21ste eeuw
Per 1 februari 2006 is het maximum van de tijdelijke gevangenisstraf verhoogd naar 30 jaar. Doel van de wetswijziging was het âgatâ tussen tijdelijke en levenslange gevangenisstraf te verkleinen (Wet âHerijking strafmaximaâ van 22 december 2005, K. 28 484, S. 2006, 11 en S. 2006, 23). Aan het begrip âlevenslangâ werd bij de behandeling van dit wetsvoorstel door de toenmalige Minister van Justitie Donner een meer letterlijke betekenis toegekend, met de woorden: â(âŠ) levenslang. Dat is gewoon voor de rest van het leven.â (Kamerdebat 1 juni 2004, K. 28 484, 34, p. 30-31).â
Dit is een heel uitzonderlijke zaak, dat zoân jonge vrouw zoân gewelddadig misdrijf pleegt (al dan niet vanuit een psychiatrische ziekte / verslaving). Ik vraag me wel af of ze ooit weer in de maatschappij zal kunnen meedraaien.
Ja jeetje wat een zaak zeg. Treurig, zoân jong slachtoffer en de hond van de buren ook dood ![]()
Echt zoân zaak met alleen maar slachtoffers. De dader moet wel volledig buiten haarzelf zijn geweest. De moeder van beide vrouwen heeft gebruik gemaakt van haar spreekrecht en de tekst daarvan online gezet. Daarin geeft ze ook aan dat ze haar dochter altijd zal blijven steunen. Je moet er maar mee kunnen leven, als dader maar ook als familie.
Dit in tegenstelling tot de moordzaken waarbij er enkele winnaars in het spel zijn?
Uhm hallo, ik zei âalleen maar slachtoffersâ, niet âalleen maar verliezersâ. Dat is iets compleet anders. Erg vreemd dat je in je reactie over winnaars begint.
Bouchra is de dader, maar ook slachtoffer van haar psychose.
Die paginaâs uit het notitieboek van Brian Laundrie zijn nu vrijgegeven. Echt een heel vaag verhaal waarvan experts denken dat het grotendeels verzonnen is.
Volgens hem viel Gabbie in een rivier en had ze zoveel pijn dat ze Brian vroeg of hij haar uit haar lijden wilde verlossen ![]()
En ook @Hectometer een moordenaar met een psychose is iets wat vrij veel voorkomt. Zoân opmerking vind ik zoiets wat altijd waar is en daarom compleet nietszeggend.
Wat je zegt klopt niet en draagt bij aan de stigmatisering van psychiatrische aandoeningen. Er worden per jaar om en nabij de 120 moorden gepleegd in Nederland. Jaarlijks plegen circa 10 daders onder invloed van een zware psychose een levensdelict: minder dan 10%.
Deze vrouw is volledig ontoerekeningsvatbaar verklaard en krijgt geen gevangenisstraf opgelegd. Die situatie is totaal niet vergelijkbaar met een zaak waarin een dader zich wél (volledig) bewust was van het leed wat hij/zij het slachtoffer aandeed door het plegen van het delict.
Dit is zoân bizar verhaal. Ik ga sowieso die serie kijken.
Ik ben deze serie aan t kijken en vind m echt intrigerend! Blijft een bizar verhaal.
Vind alleen die fictieve stukjes over die journalist zo suggestief en weinig toevoegen? Niet die interviews enzo maar dat ze gehackt zou zijn en op dat vliegveld enzo.
Ja had die Videoland serie nog niet gekeken toen ik dit postte. Heb nu de eerste aflevering gezien en het is wel interessant maar die fictie stukken?? Ook nog slecht geacteerd
Heel bizar verhaal. We gaan de echte waarheid nooit te weten komen denk ik ![]()
![]()
![]()
![]()
Ooh heftig! Amber Alert doen ze maar zoân 2 keer per jaar lees ik dus dan moeten ze zich om haar wel heel erge zorgen maken om dat ânu alâ te doen. Hopelijk komt ze snel terecht ![]()
Ze is al eerder ontvoerd door haar vader las ik, hopelijk komt ze nu ook boven water (maar tegelijkertijd extra zorgelijk).
En het is niet super relevant maar: hebben ze geen betere foto? dit is toch echt een vaag beeld
Jeetje voor ditzelfde meisje is in 2019 ook al eens een Amber Alert uitgegaan. Hoop zo dat het wederom goed afloopt ![]()