Moord- en vermissingstopic

Hij is in goede gezondheid gevonden

17 likes

Ik vind die zaak rondom Carlo Heuvelman zo diep triest. Al die jongens die zogenaamd niet meer weten wat er exact is gebeurd.

Ik zat alleen net de podcast De Dag te luisteren en die doen alsof ze hun gewelddadige acties op Mallorca niet kunnen rijmen met hoe beleefd en netjes ze zijn in de rechtbank. Ik vind het juist helemaal niet vreemd, ik ken te veel jongens die best beleefd kunnen zijn maar onder groepsdruk regelrechte eikels zijn.

27 likes

Vind dat ze dat juist wel goed belichten? Ze zeggen inderdaad dat ze overkomen als hele nette jongens in doen en laten in de rechtbank, maar ook dat ze goed geloven dat er sprake is geweest van groepsdruk en alcoholgebruik.

Ben ook heel benieuwd naar wat er gaat gebeuren als er veroordelingen worden gedaan, wat zij ook zeggen: kan maar zo voor een hele andere dynamiek zorgen waardoor mensen misschien toch plots wel willen gaan verklaren.

4 likes

OkĂ© dat stukje uitleg heb ik dan even gemist, maar ik vond het al raar dat ze ĂŒberhaupt de vraag stelden.

Ik heb die rechtszaak gevolgd via een live verslag op Twitter. Daarin kwam dit ook heel erg naar voren, maar met name over 1 verdachte die heel beleefd was. Daar werd ook gesproken over een ongeĂŻnteresseerde houding, korte antwoorden. De rechtbank heeft ze hier ook op aangesproken. Heb de podcast niet geluisterd.

Maar ben heel benieuwd wat @Druppels ook zegt, wat ze gaan doen als er hoge straffen komen.

1 like

Ja dit. En al die gesprekken zijn onderschept (zeg je dat zo?) dus het is echt wel duidelijk dat ze zich netjes voordoen.

1 like

Ik snap alleen niet echt hoe het er ĂŒberhaupt toe doet “hoe ze overkomen”. Dat je hier aandacht aan besteedt vanuit de Rb/journalisten en media, dat is toch typisch tactiek en hele doelbewuste manipulatie vanuit die jongens.

Maar los daarvan, hoezo het analyseren waard? Want iemands gedrag ten tijde van een daad staat toch centraal, helemaal niet hoe je (gespeeld) onschuldig wil overkomen?
Merk dat ik het niet zo goed kan uitleggen waarom het me zo ergert dat het “rechtbank optreden” div malen benoemd wordt

5 likes

Feitelijk gezien heb je helemaal gelijk ja. En vanuit rechters wordt ook objectiviteit verwacht. Maar we zijn nog steeds mensen en geen robots. Er wordt geprobeerd een totaalplaatje van de situatie opnieuw te schetsen, als jij op dat moment vreselijk asociaal doet of agressief over komt zal dat nooit in je voordeel werken. Binnen de rechtspsychologie zijn hier ontzettend veel onderzoeken naar gedaan, wel interessant hoor

3 likes

Juist dit soort jongens vertrouw ik voor geen meter.

19 likes

Helemaal eens dat ze zich netjes voor doen hoor maar ik vind dat soort gesprekken wel vrij weinig zeggen. Denk dat ze bij hun ouders of oma zich ook niet zo gedragen. In de aflevering ging het overigens over meer dan alleen in de rechtszaal maar ook hoe ze op school waren etc en dat het beeld van sommige jongens dan heel anders was (terwijl anderen wel als agressief bekend stonden).

Edit maakt daarmee niet dat ik ze geloof of iets. Maar ik geloof wel dat ook beleefde beschaafde mensen op andere momenten dat niet kunnen zijn (niet dat deze jongens dat dus zijn).

4 likes

Ja dat is zeker waar. Het doet er ook eigenlijk niet toe. Vind het zo frustrerend voor de familie van Carlo dat ze gewoon allemaal hun mond houden.

Omdat iemand zijn proceshouding ook gewoon van belang is bij een strafzaak. En dat kan soms tegen je werken en soms kan het in iemand zijn ‘voordeel’ uitpakken.

7 likes

er is trouwens nog een podcast over deze zaak: Het geheim van Mallorca.

Ben benieuwd of er een veroordeling gaat komen.

3 likes

Excuus ik zie nu dat je de dag luisterde en niet de het geheim van mallorca, daarin vond ik dus wat ik schreef!

3 likes

Ik vind het juist niet gek dat ook daar naar wordt gekeken net zoals de levensomstandigheden van een verdachte. Het is ook echt niet zo zwart/wit dat als je ‘goede manieren’ hebt dat gelijk in je voordeel werkt. Daarnaast is er juist best wel de kans dat de houding van sommige verdachten in deze zaak tegen ze gaat werken mocht de rechter ze schuldig bevinden.

5 likes

Ik hoop het maar. Ik snap dat proceshouding en voorkomen als 1 van de vele factoren wordt meegewogen (@Neusklem heb ook rechtspychologie gevolgd), maar vond het in de div artikelen en items die ik er nu over meekreeg wel heel erg benadrukt worden, alsof het niet te rijmen valt met hun karakter maar ik vind dat heel erg BS maar goed

6 likes

Ik denk dat je na zo een gebeurtenis samen wel de puzzelstukjes bij elkaar brengt en gaten opvult. De een stond wat verderop, de ander zag in een flits wat iemand anders deed etc.
En je kent elkaar ook goed dus je weet ook beter tot wat iemand evt in staat is

5 likes

Wat een vreselijke zaak. Qua type nette jongens en elkaar de hand boven het hoofd doet het me ook weer wat denken aan Sanda dia😱

4 likes

https://www.1limburg.nl/amp/nieuws/1882436/lichaam-moeder-vermoorde-gino-9-in-woning-gevonden

Ahh wat heftig. Zo begrijpelijk dat ze het verlies en de pijn niet aankon, maar wat vreselijk voor zijn zussen/haar dochters. :sob:

9 likes

Jeetje wat verschrikkelijk zeg :cry: Nog een dode dankzij die gestoorde gast. Vond die afgelopen rechtszitting ook al heel heftig, die moeder is toen ook uit de zaal verplaatst doordat ze al die gruwelijke details niet aan kon (en dan weten we pas een fractie). Begrijpelijk ook, ook dat ze het leven niet meer aan kon wat jij zegt, maar vreselijk verdrietig zeg, voor haarzelf en voor haar andere kinderen inderdaad.

7 likes