Moord- en vermissingstopic

Vind het ook zo gek dat ze dit in België ook hebben, voelt echt als ver van je bed show

Hebben ze juryleden in België :hushed: wow weer wat geleerd. Ik dacht echt dat dit USA only was.

Als ik de podcast van de Volksjury moet geloven wel. Ze hebben zichzelf er letterlijk naar vernoemd haha

Maar meer weet ik er duidelijk ook niet van. Misschien is het wel anders geregeld.

4 likes

Ik snap echt niet dat ze zo’n beslissing niet laten bij iemand die er jarenlang voor gestudeerd heeft. Als ze al niet precies weten wat reasonable doubt is. Hoe gaan ze dan beslissen over ontoerekeningsvatbaar of niet.

5 likes

12 angry men is een goede filmtip over dat jury proces

11 likes

Jaaa daar heb je een serie van, de twaalf. Vond het interessant!

5 likes

Ja en het feit dat echt niet iedereen capabel genoeg is om alles zo objectief en neutraal mogelijk te benaderen en zonder enig invloed van je onderbuikgevoel of emotie een oordeel vellen dat puur op feiten gebaseerd is. Echt eng wel.

3 likes

Sorry dubbelpost maar moet even.

8 likes

Ben zo benieuwd op wat voor manier het jurylid de wet niet wil volgen. Bizar dat dese persoon niet wordt verwijderd, dan maar een nieuwe trial zou ik denken

2 likes

De jury mag naar huis en ze gaan morgen verder.

2 likes

Op court tv zeggen ze dat Reddington heeft gezegd dat het jurylid zou “refusen” maar dat dit ook Reddingtons eigen invulling zou kunnen zijn. Het zou ook kunnen dat het jurylid het gewoon niet begrijpt en nogmaals uitleg nodig had.

2 likes

In UK ook bij zware strafzaken in de Crown Court (moord, overval, grote fraude) andere zaken gaan zonder jury.

En volgens mij hoeft de uitspraak hoeft niet unaniem te zijn, maar wel een grote meerdereheid.

4 likes

Deze post past beter hier.
Ik luister soms de Verdwenen podcast en verhaal van vorige week en vandaag grijpt zo aan. Germa van den Boom die is vermist sinds 1984.
Het idee dat iemand verdwijnt in het weekend waarin ze net te horen heeft gekregen dat ze tante is geworden en die zondag haar nichtje zou ontmoeten. Dat je dus hoort dat je zusje is vermist in je kraamweek.
Dat het vanuit haar eigen woning is gebeurd in een eerste weekend dat je alleen thuis bent, dat er mensen (in ieder geval een dader) al 42 jaar zwijgt. Dat die ouders zijn overleden met 40 jaar het vraagstuk wat er is gebeurd. Dat die zus zo bezorgd is dat haar kinderen ook iets wordt aangedaan. Ik moest er van huilen toen ik het luisterde. Hopelijk krijgt de familie ooit nog duidelijkheid en gaat er iemand praten. :pray:t4:

Ik heb nog gegoogled en wow zoveel dingen aan deze zaak.
Dat de politie echt gewezen moest worden op de sporen in huis en pas een week later sporen is komen afnemen. (Lijkt me vreselijk om daar te blijven wonen trouwens. Waaruit je kind met geweld is meegenomen/vermoord. Maar je wilt denk ik ook niet verhuizen want het is het huis waar je kind is opgegroeid. En misschien komt ze nog terug).
Ook zo ingewikkeld en interessant en begrijpelijk ergers die dynamiek in een dorp. Dat mensen elkaar gaan wantrouwen en je als familie misschien ook niet meer weet wie je wel of niet kan vertrouwen.
Dan het vage verhaal over een uitgeknipte foto die is gevonden waarvan werd gezegd dat het leek op een man die zich ook weer bezig hield met het opsporings onderzoek. En dan alle conspiracy theoriën eromheen.

Wat een hel deze zaak.

11 likes

ik lees veel dat men verwacht dat de 11 juryleden twijfels hebben en daarmee voor not guilty zouden gaan, maar het zou toch nog steeds andersom kunnen zijn? Dat 1 iemand twijfels heeft en de andere 11 voor guilty stemmen?

Ja in theorie is alles nog mogelijk! Hopelijk vandaag duidelijkheid.

1 like

Er staat ook een afl over deze zaak op youtube en daar worden o.a. de eventuele verdachten besproken. Zoals 2 buurjongens, haar vriendje, een oom, een buurman.

3 likes

Het is nu duidelijker geworden. Ze zijn net begonnen en Reddington zei dat de foreperson van de jury heeft aangegeven dat het jurylid “doubts” heeft maar dat die niet “reasonable doubt” wil toepassen. Dus 11 hebben reasonable doubt en 1 zit dwars.

De rechter laat het jurylid onderdeel blijven van de jury.

2 likes

Zei de OvJ nou ‘Him’? Dus heeft ze nou per ongeluk laten vallen dat het een mannelijk jurylid is? Ik kan niet met normaal geluidsniveau meeluisteren momenteel dus geen idee of ik het goed gehoord heb.

1 like

Klopt, ze zei een keer “he” maar op een later moment “he or she”, denk dat ze het zelf ook door had hahaha

3 likes

Lol :rofl: die twee hebben echt wel vaker rare momenten gehad in deze trial, sjongejonge.

1 like