Moord- en vermissingstopic

Ik vraag mij vooral af of het mag, maar ik weet verder niks van het Belgisch recht.

Nouja, die details zijn al openbaar omdat ze terug te lezen zijn in de veroordeling. Los van of die vader het wil. Al geeft hij er nu wel extra aandacht aan, maar ergens snap ik het wel: hij kan niks meer terugdraaien, maar als hij ervoor kan zorgen dat in de toekomst dit soort gekken niet meer deze mogelijkheden hebben is Anneā€™s dood toch niet voor niets geweest ofzo. En ergens kan ik me ook voorstellen dat hij met dat boek ook hoopt dat de mensen die de fouten hebben gemaakt toch nog schuld krijgen? Al weet ik niet hoe realistisch dat is, maar ik kan me wel voorstellen dat dat een motivatie kan zijn.

2 likes

Dat bedoelde ik niet, ik weet dat dat mag (ik ben zelf ook opgeleid in rechten haha). Ik vroeg mij af of het in Belgiƫ mag dat je iemand als getuigen naar buiten mag brengen terwijl je hem zelf als verdachte ziet. Aangezien hij nu met heel zijn gezicht over internet te vinden is. En of het handig is om dat te doen aangezien zijn toekomstige advocaat hier waarschijnlijk wel iets mee gaat doen.

Oh zo had ik er nog niet naar gekeken. Daar heb je inderdaad wel een punt. Al waren het niet super duidelijke fotoā€™s en ook geen naam erbijā€¦ maar toch.

1 like

DeSde eerste fotoā€™s die ik van hem zag waren toch zonder blur?

Is het ook niet zo dat de details van wat er met Anne Faber is gebeurd naar buiten werden gebracht zodat de dader een hoge(re) (terechte natuurlijk) straf zou krijgen? Ik heb hier geen verstand van, so correct me if Iā€™m wrong maar als dat bij mijn familie zou gebeuren zou ik het misschien wel ook naar buiten brengen. Juist met de gedachte om aan iedereen te laten zien dat de dader een vreselijk persoon is en dus niet meer vrij zou mogen rondlopen.

Nee, althans ik heb nog nooit gehoord dat een rechter zo redeneert. Het zou dan nog eerder de andere kant op werken dat het in ā€˜zijn voordeelā€™ zou werken. Maar meestal heeft de media aandacht niet een hele grote invloed op de uitspraak van de rechter.

3 likes

Oke dan heb ik je bericht verkeerd geĆÆnterpreteerd. Ik dacht dat jij dat ook vond aangezien je zei dat het scheef voelde etc. Ik zelf vind namelijk niet dat ā€˜zoā€™n iemandā€™ al zijn rechten verliest.

Ja natuurlijkā€¦ dat kan natuurlijk ook! Dat hrt andersom op werkt. Helemaal niet aan gedacht @HvO

2 likes

Dit inderdaad de kans dat je door een onbekende wordt vermoord is echt heel klein, Ć¼berhaupt dat je wordt vermoord. Cliche zinnetje maar de kans dat je een auto ongeluk krijgt is veel en veel groter. @Jetlag

5 likes

Als vrouw is het statistisch het meest waarschijnlijk dat je door een bekende wordt vermoord, en dan ook nog waarschijnlijk dat het iemand is waar je een romantische relatie mee hebt of hebt gehad. Dus doe met deze info wat je wilt.

4 likes

Klopt, maar gaat het niet om de illusie van veiligheid? Ik ga er even vanuit dat moorden in de relationele sfeer meestal al een voorgeschiedenis hebben, waarin het slachtoffer misschien al meer op haar hoede is en het (dit klinkt cruer dan ik het bedoel) wat meer in de lijn der verwachting ligt. In mijn leven lijkt me een moord in de relationele sfeer onwaarschijnlijker, omdat er hier sowieso geen issues zijn, dus ben ik daarin ā€˜veiligā€™. Itt gewoon op de fiets stappen naat vriendinnen, en uiteindelijk niet aankomen. Onverwachts en door een onbekende, waar je je op geen enkele manier tegen kunt wapenen.
Ik denk dat veel jonge meiden hier banger voor zijn omdat het iedereen had kunnen zijn, ongeacht je voorgeschiedenis met wie dan ook.
Neemt natuurlijk niet weg dat (zinloze) moorden vreselijk blijven, wat de omstandigheden ook zijn.

2 likes

Wat cru zeg voor familie en vrienden van haar om die vent op de beelden met haar fietsmandje te zien lopen.

Hopelijk wordt de Facebook-pagina van die kerel snel afgeschermd. Fotoā€™s van zā€™n kind zijn zichtbaar en worden gedeeld.

Ik vind het eigenlijk best cru dat dit zo onder een vergrootglas zit, terwijl er zat andere mensen vermist worden/vermoord zijn. Waarom alleen de mooie studentjes die all over the place zijn? En is het niet dat iemand 24 uur vermist moet zijn? Nu was het al binnen 24 uur al bekend dat ze hardhandig on het leven is gekomen? Of dat die speculaties er waren? Ik heb zo erg mijn twijfels over dit allemaal.

1 like

Huh ik vind dit echt een apart bericht.
24 uur vermist moeten zijn? Voor wat? Waar heb je het over?
Waar heb je twijfels over? En waarom?

18 likes

Er waren genoeg aanwijzingen om te denken dat ze hardhandig om hebt leven gebracht was. Ik vind dit echt een heel naar bericht en wat is nou eigenlijk je punt?

8 likes

Ik heb wel eens vernomen dat iemand minimaal 24 vermist moet zijn wil er een opsporings bericht online komen/wil de politie gaan zoeken.

En verder heb ik https://www.wanttoknow.nl/nieuws/bedenkingen-bij-de-zaak-anne-faber/ destijds dit gelezen over de zaak van anne faber. Ik vind deze twee zaken gewoon enorm veel op elkaar lijken, en heb echt mijn bedenkingen of dit niet gewoon ā€œnepā€ is.

Ik snap dat dit heel achterlijk overkomt. Maar ik vind het gewoon heel ongeloofwaardig over komen. Ook dat laatste bericht van dat zusje, heel geregiseerd vind ik dat. Overigens vind ik het gewoon bizar dat elk knap studentje zo volop in het nieuws komt qua moord/vermissings zaken. Maar als het een melissa is uit de schilderswijk, of een fatma uit Turkije vermist raakt, heeft de familie geluk als het een aantal keer op facebook gedeeld gaat worden.

Maargoed, dit is mijn mening

@Natiui

Eigenlijk omdat ik me afvroeg of meerdere mensen hier zo over denken.

Nogmaals, het is heel erg hoor. Maar ik heb mijn bedenkingen

Maar wat bedoel je met nep? Er is een lijk gevonden?

7 likes

Vaak wordt er wel door de politie gezegd bij volwassenen dat ze na 24 uur terug moeten komen als diegene als vermist wordt opgegeven omdat de meeste binnen 24 uur weer terecht zijn. Maar er wordt altijd wel een afweging gemaakt.

2 likes