Moord- en vermissingstopic

Ik vind dit echt een hele vreemde gedachtengang?

De politie is natuurlijk niet verplicht om 24u te wachten voordat ze een onderzoek instellen bij melding van vermissing? Ze schatten de urgentie in, als in in hoeverre iemand acuut gevaar lijkt te (zijn) (ge)lopen. De meeste mensen komen binnen 24u namelijk gewoon weer thuis. Maar wie weet is er in dit geval dus sprake geweest van dat ze appte naar d’r vriendin dat ze nu aan zou fietsen, als ze dan niet aankomt, de vriendin geen contact meer met haar heef kunnen krijgen en anderen in haar omgeving ook geen idee hebben waar ze is, dan is het natuurlijk al wat zorgwekkend.

Daarbij, hoezo is het zo verwonderlijk dat de politie deze zaak snel heeft opgelost? Niet iedere moordenaar poogt “de perfecte moord” te plegen, niet iedere (moord)zaak bestaat uit 1000 puzzelstukjes…? Soms zijn er duidelijke sporen en zijn deze ook makkelijk te herleiden, naar zowel het lichaam als naar de dader in dit geval.

Ik ben het ermee eens dat sommige zaken meer aandacht krijgen dan andere, maar de argumenten die je geeft waarom deze zaak dan wel niet nep en geregisseerd zou moeten zijn slaan kant noch wal en vind ik echt denken in complottheorieën. Ook vind ik dat je beter over je woordkeuze na kan denken in het vervolg. Zelfs al zou je bizarre theorie waar zijn vind ik dat je nog steeds niet denigrerend hoeft te praten, want feit blijft dat er een jonge vrouw is overleden?! Besef even hoe kwetsend je woorden over kunnen komen. En d’r zus zou niet oprecht genoeg reageren?! Wauw… Soms kan je je gedachtes beter voor je houden…

25 likes

Overigens is het missing white woman syndrome kwalijk, maar niet onmenselijk. Het is logisch dat ik mij sneller identificeer met een Anne of Julie omdat hun leven heel veel op het mijne lijkt. Ik fiets ook gewoon in m’n eentje rond? Qua leeftijd en levensstijl lijkt dat heel veel op de mijne, dus logisch dat het je dan eerder raakt.

Dat betekent helemaal niet dat ik een aanslag in Sri Lanka minder erg vindt (ik bedoel, als je uit gaat van het utilisme is dat juist veel erger want veel meer doden), maar het is logisch dat dit me meer raakt en ik vind ook niet per se dat dat slecht is. Ik ga het in ieder geval niet zitten vergelijken met elkaar, maar hoe ik er op reageer is een natuurlijke reactie en kan ik niet direct aanpassen.

5 likes

Martin Vrijland: daar citeer je ook wel echt iemand die in complotten denkt en waanideeën heeft. Zijn aannames kloppen regelmatig niet.

13 likes

Volgens zijn logica over Facebook-profielen ben ik ook een verzinsel van AI, want mijn laatste update is uit 2013 en de eerste vijf vrienden die ik aanklik zijn niet veel beter. Facebook is klaar.

9 likes

Zoiets had ik met een goede vriendin van mij. Als je haar naam googlet is een van de eerste hits een forum waarin dus besproken wordt waarom het overduidelijk zelfmoord was. Dit was ook het geval maar niet echt fijn om te zien dat vreemden zomaar zoiets bespreken en dat dat dus omhoog komt als je haar naam googlet. Al is dit natuurlijk nog weer erger omdat hier gesuggereerd worden dat een persoon niet eens bestaan heeft.

1 like

Ik ben zelf ook totaal geen fan van complottheorieën, maar ik vind dit ook ver gaan. Naar mijn idee gaan we op dit forum steeds meer de kant op dat van alles wat niet binnen onze ‘kerk’ past naar een ander topic moet of zelfs helemaal niet gezegd mag worden. Dan blijft er toch niets over om te bespreken?

3 likes

Hm ik vond het hier nogal respectloos staan. Mensen posten over een wrede zaak en dan post iemand een totaal ongevoelig bericht. Komt waarschijnlijk ook door de toon hoor, maar zoals het er nu staat dacht ik: moet dat echt hier ja?

5 likes

Mja ik snap dat wel hoor, maar ik vind het aan de andere kant ook een beetje overgevoelig. Zijn alle meningen over moord- en vermissingszaken dan niet hier bespreekbaar? En waar ligt dan de grens? Maar nogmaals: ik ben zelf ook geen fan van al die complotten die op internet rondcirkelen, dus snap wel dat het heftige emoties oproept.

1 like

en @Mademoiselle
Maar dit lijkt me ook ietwat hard tegenover negativ en een klein beetje naïef gedacht van jullie (sorry haha).
Als je gaat googelen naar dingen dan ga je sowieso geen fijne dingen lezen, gebeurt ook gewoon onder de nieuwsberichten erover. “Vreemden”/burgers gaan toch praten over het nieuws van de dag. Is altijd zo

Nee zo bedoel ik het ook niet! In mijn geval is het echt als je haar naam op zoek, om bijvoorbeeld haar facebook of overlijdensbericht te zoeken, dit gelijk 1 van de eerste hits op de eerste pagina van google is… :sweat_smile:
Ik snap dat mensen over dat soort zaken praten maar was meer dat dit bij deze vriendin toevallig zo is. Ik snap dat als je echt alle pagina’s afstruint op Google dat je dan inderdaad van alles tegenkomt.

https://www.ad.nl/binnenland/man-en-vrouw-doodgestoken-tijdens-uitlaten-van-hond-op-heide-bij-heerlen~a8689b91/

Ik denk dat het goed is als hier wisselende meningen en gedachtes worden gedeeld, en het is goed om een kritische houding te hebben tegenover de overheid en je privacy… maar suggereren dat Anne niet bestaan heeft en een AI verzinsel is gaat me echt te ver.

Dat soort onzin moet gewoon niet gedeeld worden. Dat komt voor mij in de buurt van het ontkennen van de Holocaust (ja die impact is nog veel groter, maar komop: er is genoeg bewijs dat dit meisje echt bestaan heeft en haar iets gruwelijks is overkomen). Ik vind dat echt typisch iets wat je geen aandacht moet geven, en als dat wel wordt gedeeld vind ik dat iemand er ook op gewezen mag worden hoe idioot het is. Niet per se vanwege het mogelijk kwetsen van de nabestaanden, maar omdat het gewoon echt te simpel voor woorden is?

11 likes

Ik vind dit ook zo sneu :disappointed_relieved:

7 likes

Ja dit vind ik ook zoiets bizars. Vraag me echt af wat daar is gebeurd.


Dat filmpje hierboven is ook echt sneu. Het zou je zoon maar zijn. Dat die ouders en zus ook bang voor hem zijn en de vader dit zelfs een soort van voorspeld heeft. Damn

Wauw, ik heb deze posts vol verbazing bij zitten lezen.

2 likes

Hopelijk komt dit snel goed…

4 likes

Nou echt he, ik ken ook mensen die Anne goed kenden. Ik kende die complottheorie-kerel nog niet, maar je hebt toch gewoon een kronkel in je hoofd als je denkt dat ze AI was?? Bizar vind ik dat eerlijk gezegd (maar goed, er zijn ook mensen die geloven dat de aarde plat is)

1 like

Artificial Intelligence

Dit is toch ook wel zo’n bizar verhaal?? En dan die arme wandelaar die ze 100 meter van elkaar vindt?

Wtf???

1 like