Nederlands vs. Vlaams

En in België hebben we geen officier van justitie maar een procureur des konings (zelfde functie, OM/het parket).

Ja dat laatste zeggen NL’ers vaak… dat Belgen zo weinig schelden en we zo lief en rustig overkomen? Vind ik ZO raar! Als je aan buitenlandse collega’s/vrienden zou vragen, zouden zij sowieso zeggen dat Vlaams/Belgisch Nederlands héél hard klinkt. Zoals Duits voor mij klinkt. Ik heb ook niet echt het gevoel dat Belgen altijd zo well behaved zijn to be honest :sweat_smile: Schelden doen we misschien wel minder dan in Zuiderse landen maar minder dan NL’ers? Geen idee

En zo leuk al dat West-Vlaams. Ik ben nu voor mijn werk dagelijks in het Westen van het land en ik moet echt heel vaak vragen of ze het kunnen herhalen. Snap er vaak echt niks van haha. Dialect van Oostende bijvoorbeeld is echt Chinees voor mij soms

Dat is idd de bestuurlijke driehoek volgens mij, omdat in NL de politie wordt aangestuurd door ofwel de burgemeester (bij kwesties over openbare orde en veiligheid even snel gezegd) ofwel door de OvJ (strafrechtelijke zaken).
Is dit bij jullie ook zo?

Ik vloek toch tamelijk veel als Vlaamse (godver miljaarde nondeju,…)

Door alle voorbeelden wat betreft de verschillende regionale accenten binnen België heb ik wel het idee dat er aan De Mol vaak relatief heel erg veel West-Vlamingen meedoen? Maar dat is misschien vooral te wijten aan mijn niet getrainde Nederlands gehoor :’)

Nochtans niet te vergelijken met sjips vind ik.
Maar met ziektes scheld ik niet. Wel met klote, shit,… en de eerder genoemde.
Nondeju komt van nom de Dieu trouwens (niet iedereen weet dit dus zet het er maar bij).

2 likes

Ja ik moet wel zeggen dat ik geen enkele Belg ken die scheld met kanker bijvoorbeeld.

1 like

Ja, ik ken ook niemand die vloekt met ziektes. Ik denk dat wij vaker met god vloeken: nondeju, (god)verdomme, miljaar, …

1 like

Als ik Frans speel dan vloek ik in het Frans: putain Merde, ta mère
En in het Nederlands altijd in het Engels.

1 like

God miljaar ken ik alleen van kabouter Wesley. Maar omdat ik dat verkeerd verstond zeg ik nog vaak God Majoor :rofl:

Ik ging eens op bezoek bij een Vlaamse vriendin. Haar vriend ontmoette ik toen voor het eerst. Zegt ie zo: nou, dit valt me reuze mee. Nederlanders zijn altijd zo bot en direct een helemáál niet zo aardig. Maar jij wel!
Vond dat echt zo’n rare opmerking toen.

2 likes

Ah kom op schelden met ziektes is typisch Nederlands. Het zal niet voor iedereen gewoonte zijn maar voor veel mensen ook wel.

15 likes

Omg ik had een keer een ons met een fransman en die zei gewoon voortdurend putain waar ik shit of fuck zou zeggen en echt vaak ook. Werd er helemaal kriegel van op een gegeven moment.

Verder zwaar irrelevant voor dit topic, maar moest er ineens aan denken.

Ik wist niet eens dat nondeju een scheldwoord was lol. Hoe kan dat een scheldwoord zijn haha ik vind het meer overkomen als “oh grote grutjes!”

5 likes

Nondeju is een verbastering van het Frans “Nom de Dieu”.

1 like

Ik vind in het Frans al helemaal niks als een scheldwoord klinken, omdat het zo’n sierlijke taal is. Ik weet wat putain betekent maar het klinkt als een fancy pudding.

Ik denk dat scheldwoorden het beste tot zijn recht komen in lelijk/hard klinkende talen zoals Nederlands Duits Pools Russisch enzo

9 likes

Ben hier ook heel benieuwd naar!

1 like

Jep haha ik vond dit ook over de Nederlanders

:open_mouth: dat zou nog iets zijn dat België andere beelden krijgt dan Nederland :grinning:
Net zoals beautyloving vond ik het ook maar ik kan niet meteen op een voorbeeld komen.

1 like

20200605_205002.amr (184,7 KB)

oei :frowning: hoe zet ik die met een afspeelknop?