Nederlands vs. Vlaams

Als een NL’er nondeju zegt vind ik het veel netter overkomen dan hoe ik het eruit flap hoor :stuck_out_tongue:

Mijn oma schold vroeger wel eens met ‘akkerdzjie’, nog steeds geen idee wat het betekent maar volgens mij was het gewoon een manier om niet nondedju of godverdomme te moeten zeggen aangezien zij erg katholiek was haha

1 like

Ja, die herken ik ook! Blijkbaar zou het van sakkerju komen, wat ook weer gelinkt is met “sacré dieu”, dus toch weer gelinkt aan god.

1 like

Ik zag gisteren een tiktok van een man die een briefje van €50 omhoog hield en aan zijn kind vroeg wat dat was. En toen ontstond het volgende gesprek:
Kind: “held”
Man: “‘nee, geld”
Kind: “nee, held”
Man: “nee geld”
Kind: “HELD”
Man: “oke zeg maar gewoon centjes”

6 likes

Ik las in een ander topic dat iemand ‘bloed had laten trekken’. Klinkt mij pijnlijker in de oren dan prikken.

4 likes

Maar je laat toch bloed trekken? Er gaat bloed van je lichaam in de buis :sweat_smile:

3 likes

Ben jij Vlaams? Ik heb dat dus echt nog nooit gehoord hier in Noord-Nederland. Bloed laat je prikken, maar niet trekken. Je prikt toch een gaatje (sorry voor de mensen die dit niet aankunnen) en daar sluit je een buisje op aan en daar komt bloed in. Er staat (gelukkig) niemand met grof geweld aan je arm te trekken. Dat zou er ook nog bij moeten komen

1 like

Haha ik zie dat niet als trekken. Bloed trekken zou voor mij zijn dat de dokter dan met volle kracht met twee handen aan jouw arm gaat lopen trekken om het bloed eruit te wringen ofzo. Haha.

1 like

Ja Vlaams maar er is toch in de handeling van het bloed nemen dat er aan een ding wordt getrokken zodat het bloed naar de buis stroomt?
Het is inderdaad niet dat er mensen aan u zitten te trekken.

2 likes

Ja dat vlindertje

1 like

Die polaroid wordt hardhandig uit de camera getrokken

14 likes

Haha nee dat hoop ik ook niet. Maar prikken is echt de handeling die er gebeurt en trekken niet.

Edit: waar wordt aan getrokken dan? Ik ken het alleen maar zo: band om je arm, naald erin en daar buisjes op aansluiten. Er wordt nergens aan getrokken, gelukkig maar.

Dat was mijn post waarschijnlijk :smiley:
Ik kan je wel zeggen dat het vandaag echt wel pijnlijk was. :slightly_frowning_face:
Foto als bewijs :grinning:

Ja was jouw post. Maar gezien het onderwerp en het serieuze topic vond ik het niet zo gepast om daar semi-lollig te reageren.

Je arm ziet er inderdaad pijnlijk uit. Meer als trekken dan prikken ja :wink:

1 like

:grinning: ik had nog een blauwe plek van toen ze zondag bloed hebben geprikt :wink: en nu dit er nog eens bovenop.

Ik ken de juiste termen niet maar je hebt toch de vlinder met de naald en daar is een kleine buis aan die ze dan in de buis waar het bloed in loopt stoppen.
En dan wordt er precies getrokken, dat is wat ik altijd heb.
Waar zijn de verplegers en dokters hier :joy::joy:

1 like

Hoe komt het dat je zo’n blauwe plek hebt? Zijn je aders moeilijk vindbaar?

Haha misschien doen ze het in BE anders? Ik herken niet echt wat je zegt namelijk… maar ik ben wat dit betreft blij dat ik in NL woon, de Vlaamse manier klinkt veel pijnlijker :wink:

Ik heb het plaatje even in een spoiler gezet voor mensen die dit niet prettig vinden. Maar ik denk dat @Daelyss dit ook bedoelt. Ze trekken aan het achterkantje van de spuit om het bloed in het buisje te laten lopen.

Foto

2 likes

Hm ja hier (althans in mijn ziekenhuis) doen ze het anders.

Even voor de mensen die er niet tegenkunnen: een naaldje met een soort hol kokertje, daar klikken ze buisjes op die dan vollopen met bloed.

Is een foto trekken hetzelfde als een foto nemen?

1 like

Hier 1 (verpleegkundige).
Men prikt een naald in een vat, en sluit een buisje aan (vacutainer). De naam zegt het al: vacuum. Door het vacuum stroomt er bloed in het buisje. Maar: je moet de naald soms iets uit het bloedvat halen om dat vacuum te verbreken en weer te activeren (denk ik) zodat het bloed niet blijft zitten maar in de naald en het buisje in stroomt.
Ik ben Nederlands dus ik zeg bloed afnemen. Maar binnenkort werk ik in VL dus handig om te weten dat ze bloed trekken bedoelen. vind ik toch wel een eng iets om te zeggen ipv afnemen.

2 likes