Nederlands vs. Vlaams

Als Nederlander hoor ik geen duidelijk verschil tussen bepaalde dialecten in het Vlaams. Horen Belgen wel verschil tussen de verschillende Nederlandse dialecten of ook niet? Ik heb het idee dat de verschillen in NL groter zijn dan in België.

Edit: misschien is dialect niet het juiste woord. Ik bedoel eigenlijk of jullie kunnen horen uit welke regio iemand komt. Ik hoor bijvoorbeeld duidelijk verschil tussen een iemand die plat Rotterdams of plat Utrechts praat.

haha een Vlaam :joy: Wordt dat veel gebruikt? Nog nooit gehoord haha

Ik zit al 10 minuten dit woord uit te spreken maar weet niet of ik het juist uitspreek haha. Zeg zelf ook épie-dee-mie

Wat zeggen jullie dan? Dubbelzijdig? Klittenband?

En vooral 100x “allez” in elke zin :sweat_smile:

Excuses voor al mijn gequote! Echt een leuk topic dit

2 likes

Toen ik in NL woonde, kon ik maar niet wennen aan het antwoord “Lekker!” als ik vroeg of iemand thee wilde bijvoorbeeld. Ja ik vind thee ook lekker, maar wil je het nu of niet? :sweat_smile:

Oh en in NL is er geen hond (als in: weinig mensen op straat bijvoorbeeld). In België zeggen we geen kat.

13 likes

allemaal één pot nat, zoals we het hier zouden zeggen.

2 likes

Ik hoor wel het verschil eigenlijk tussen NLse accenten. Sowieso Amsterdams klinkt heel anders, Limburgs natuurlijk maar ook Enschede vind ik heel anders klinken. Of misschien was dat enkel bij de mensen uit die streek die ik ken?

Jawel joh! Sowieso dat je dat herkent.

1 like

Dankzij Gooische vrouwen kan ik wel een Amsterdams accent herkennen. Denk ik.

Hmmm… t Gooi is in de buurt van Amsterdam, maar Amsterdams is heel anders. Ze praten vooral wel bekakt Nederlands met een Gooise R. Arr ipv err.
Maar wat wel waar is… het is een serie met stereotypes en de tokkie/volkse types praten ook wel plat met een Amsterdams accent. Zoals die Martin Morero.

2 likes

Ja ik bedoelde ook Martin, met zijn Cheruuuul. De rest praatte normaal voor zo ver ik kon horen?

1 like

Dit topic is echt de max, mannekes!

5 likes

Voor mij is het Amsterdams accent een beetje zoals dat van Ciske de Rat :sweat_smile: :joy:

1 like

Martin Morero praat eigenlijk nog best wel AN. Glennis Grace vind ik beter.

Als ik op mijn collega’s af ga horen ze echt totaal geen verschil. Alleen dat iemand een Nederlander is. Ze zeggen ook geregeld ‘dat is iemand uit jou buurt’, terwijl die mensen dichter bij mijn huidige woonplaats wonen, dan waar ik in Nederland woonde. En ons accent ook totaal anders is.

Wat is ‘smos’ nu precies? Een broodje hesp met smos, ham met sla?
Ik heb het in ieder geval nog nooit durven bestellen haha

Ja of het is voor in de middag
Na in de middag slaat dan weer nergens op

Ik word altijd zo raar aangekeken als ik dat zegt, finally iemand die dit ook kent!

2 likes

Maar bestaat er dan ook nog een ochtend?
Ik gebruik nooit voor of na, maar ochtend en middag

1 like

Supergosse!

2 likes

Klopt! Als je gewoon ‘een smos’ zou vragen krijg je kaas+hesp mayo en groentjes. Soms noemen we ook ‘een club’, dus een club hesp of club americain😅

2 likes

Om het nog logischer (:stuck_out_tongue_winking_eye:) te maken wordt deze tijd / de lunchtijd in Nederland ook wel tussen de middag genoemd. Terwijl ervoor geen middag komt, maar ochtend, en de middag pas erna dus het is tussen de ochtend en de middag én wat me ook stoort is dat ‘tussen’ tussen (minstens) twéé dingen hoort en middag is enkelvoud.

9 likes

Ik gebruik het als volgt,
ochtend -> van ongeveer 5u tot ongeveer 8u
Voormiddag -> van ongeveer 8u tot 11u 30
Middag -> 11u30 tot 13u
Namiddag -> 13u tot ongeveer 18u
Avond -> 18u tot 23u
Nacht -> 23u tot 5u

8 likes